2010-11-07, 12:24
Medlem
Lamoras avatar
Skulle vilja ha tips på lite goda såser man kan göra, är så trött på bearnaisesås som känns så standard. Kom igen nu alla gourmékockar, ge mig receptet på en riktigt god sås.
2010-11-07, 12:34
Medlem
Apppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamora
Skulle vilja ha tips på lite goda såser man kan göra, är så trött på bearnaisesås som känns så standard. Kom igen nu alla gourmékockar, ge mig receptet på en riktigt god sås.
Förstår dig!
Har en favorit sås som jag brukar göra som jag tycker passar till det mesta vilket är en argentiskt örtsås som heter Chimmichurri, nu hittade jag inget vettigt recept på internet men man behöver
Lika Delar Mynta, Persilja och Koriander Färsk såklart
Som du snabbt blanchar så den blir mjuk självklart måste du plocka mynta bladen men det behöver du inte göra med persiljan och koriandern, Sedan mixar du den med vitlök, chili och citronjuice och medans den mixar så häller du ner olivolja som du gör en majonäs. Bara att smaka sig fram recept behövs sällan!
2010-11-07, 12:42
Medlem
En bra gjord bearnaise är ju himmelskt. Dock har jag börjat tycka om diverse tomatsåser med färsk basilika i, hur gott som helst till pasta!

Bör tillägga att jag inte alls är kock, eller ens bra på att laga mat. Men jag tycker det är gott!
2010-11-07, 12:51
Medlem
Att slänga ihop en schysst rödvinssås är inte speciellt svårt och är väldigt gott till kött.
2010-11-07, 13:08
Medlem
Lamoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apppe
Förstår dig!
Har en favorit sås som jag brukar göra som jag tycker passar till det mesta vilket är en argentiskt örtsås som heter Chimmichurri, nu hittade jag inget vettigt recept på internet men man behöver
Lika Delar Mynta, Persilja och Koriander Färsk såklart
Som du snabbt blanchar så den blir mjuk självklart måste du plocka mynta bladen men det behöver du inte göra med persiljan och koriandern, Sedan mixar du den med vitlök, chili och citronjuice och medans den mixar så häller du ner olivolja som du gör en majonäs. Bara att smaka sig fram recept behövs sällan!

Det lät gott. Tror du det passar till älgrostbiff?
2010-11-07, 13:08
Medlem
Lamoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meany20
Att slänga ihop en schysst rödvinssås är inte speciellt svårt och är väldigt gott till kött.

Har du recept på någon riktigt bra rödvinssås?
2010-11-07, 13:55
Medlem
apatileos avatar
Citat:
Har du recept på någon riktigt bra rödvinssås?

Duger inte pulversåser ?
2010-11-07, 14:04
Medlem
Hispers avatar
Citat:

Då du inte efterfrågar någon speciell sås så tycker jag att https://www.flashback.org/t1162856 duger gott. Då det egentligen inte hänt så mycket i den här tråden så låser jag den och hänvisar alla till den tråd jag länkar till ovan.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in