Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-06, 18:20
  #1
Medlem
Min lärare kopierar allting från wikipedia och ger ut papper som vi själva ska läsa in. Kan alltså inte förklara med egna ord. Usel lärare med andra ord. Men mitt problemet är att jag inte är så självständig när det gäller tekniska ämnen, har svårt för att förstå sånt...

Anyway, jag håller på med att försöka lära mig hur vi delar in tiden(tropiskt år, sideriskt år, årstider och synodisk och siderisk månad). Då kom jag in på massa avancerade begrepp såsom storcirkel, pol, ekliptikan osv. Fattar ingenting... kan någon förklara hur det hänger ihop? Jag har redan läst på wikipedia, seriöst. Fattar ändå inte.
Citera
2010-11-06, 18:30
  #2
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Ekliptikan är vandringen solen gör över himlen över ett helt år. En pol är den punkt som rotationsaxeln går igenom. En storcirkel är den största cirkel du kan rita över en sfärs (klots) yta.
Citera
2010-11-06, 19:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Ekliptikan är vandringen solen gör över himlen över ett helt år. En pol är den punkt som rotationsaxeln går igenom. En storcirkel är den största cirkel du kan rita över en sfärs (klots) yta.
vandringen? Solen är stilla?
Citera
2010-11-06, 19:18
  #4
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dark.o
vandringen? Solen är stilla?
Men eftersom jorden roterar runt solen med en viss axellutning, är solen inte på samma plats i himlen hela tiden. Det är alltså inte solen som vandrar iväg någonstans, utan positionen i himlen det syftas på.
Citera
2010-11-06, 19:36
  #5
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Men eftersom jorden roterar runt solen med en viss axellutning, är solen inte på samma plats i himlen hela tiden. Det är alltså inte solen som vandrar iväg någonstans, utan positionen i himlen det syftas på.
Precis så här.
Citera
2010-11-06, 19:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Men eftersom jorden roterar runt solen med en viss axellutning, är solen inte på samma plats i himlen hela tiden. Det är alltså inte solen som vandrar iväg någonstans, utan positionen i himlen det syftas på.
Okej. Då förstår jag. One done, one hundred more to go
Citera
2010-11-06, 22:34
  #7
Medlem
Dr. Wilys avatar
Här är en film som kortfattat tar upp den efterfrågade informationen.

http://wimp.com/earthyear/

Filmens styrka ligger i att man får en ganska bra bild av hur det hela hänger ihop. Jordens rörelse är betydligt mer komplicerad än vad många nog tror.
Citera
2010-11-07, 17:23
  #8
Medlem
Jag förstår fortfarande inte hur dagsjämningspunkerna sker. När ekliptan skär himmelsekvatorn, men jag förstår inte hur det fungerar...
Citera
2010-11-07, 18:55
  #9
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dark.o
Jag förstår fortfarande inte hur dagsjämningspunkerna sker. När ekliptan skär himmelsekvatorn, men jag förstår inte hur det fungerar...
När solen står i zenit (rakt upp) vid ekvatorn vid middagstid är det vår- eller höstdagjämning. Samtidigt är dagen är lika lång som natten, var du än befinner dig på jorden. Vid polerna står halva solen över horisonten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback