2010-11-06, 17:16
Medlem
Citat:
En ny ersättning införs som är lika för alla nyanlända oberoende av var i landet man bor och utgår vid aktivt deltagande i etableringsinsatser.

den som arbetar deltar inte i etableringsinsatser. hur vore det om ni läste innan ni brusade upp er?

anledningen till att man gör denna förändring är för att man vill flytta över omhändertagandet från socialtjänst till arbetsförmedling. varför brusa upp sig för att de får pengar från arbetsförmedling istället för från soc? nu måste de ju dessutom aktivt delta i arbetsförmedlingens program, vilket ni väl om något borde bli glada för då ni i regel hävdar att de bara sitter hemma och lyfter bidrag.

detta är alltså en ersättning av tidigare introduktionsersättning/försörjningsstöd och inget annat. de får fortfarande inte fetare bidrag än oss svenskar.
Senast redigerad av RockInRhino 2010-11-06 kl. 17:20.
Citera
2010-11-06, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neonguy

Det där är ju en ren och skär lögn, studenter får ju sänkt CSN ifall dom jobbar!

Eller vad är det jag uppenbart missar?

Finns det inte ett fribelopp eller vad det nu heter? Minns att det fanns när jag pluggade...

Sen fattar inte jag varför man ska hacka på invandrare, det är ju ändå våra politiker som hittar på sånt här...
Citera
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irrblossa
Hmmm...ok, tack för upplysningen!
Vad jag undrar lite, är om både mamma och pappa muslim i en familj, kan få bidraget? Dvs. 2*6000:-?
Tänker på de fallen där familjen är väldigt religiösa och mamma muslim går i niqab och föder barn... troligt att mannen kommer att släppa in henne i svenska systemet...och låta henne försörja sig...

"Etableringsersättningen är individuell och lika för alla oberoende av var i landet man bor."

Så ja, både herr och fru Invandrare kan få bidraget. Men de måste delta i aktiviteterna för att ha rätt till det, så frugan får inte lämnas hemma. Sen måste hon ju såklart inte arbeta efteråt, men det är ju bra att hon också får lite information om hur saker och ting fungerar i Sverige.

Jag hoppas verkligen de har en kurs i "Vett och etikett i tvättstugan"!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Härligt! Ni nassar glömmer lätt att de svenska ungdomarna med rötterna i mellanöstern eller afrika har visat upp sann entreprenörsanda när de har tagit sig hit. Handlingskraftiga och beslutsamma ungdomar som kommer att ge tusenfalt åter till Sverige.

Som de sanna välfärdsbärare de är så vill jag inte förneka dem någon lyx under sin inlärningsperiod. Desto mer vi ger, desto mer får vi tillbaka.

Nassar?
Du menar knycka våra cyklar och råna pensionärer...
Välfärdsbärare my as!
Citera
2010-11-06, 17:18
Medlem
Irrblossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
"Etableringsersättningen är individuell och lika för alla oberoende av var i landet man bor."

Så ja, både herr och fru Invandrare kan få bidraget. Men de måste delta i aktiviteterna för att ha rätt till det, så frugan får inte lämnas hemma. Sen måste hon ju såklart inte arbeta efteråt, men det är ju bra att hon också får lite information om hur saker och ting fungerar i Sverige.

Jag hoppas verkligen de har en kurs i "Vett och etikett i tvättstugan"!

Tvättstugan... glöm det. Där gäller djungelns lag.

Ingen som vet var man kan köpa sig en burka, by the way?
Citera
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
den som arbetar deltar inte i etableringsinsatser. hur vore det om ni läste innan ni brusade upp er?

Fel, det är fullt möjligt att arbeta och delta i dessa etableringsinsatser samtidigt. Det är bland annat vad folk irriterar sig mest på i tråden, ersättningsnivån sjunker inte oavsett inkomst på sidan av.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ASV
Läste ju på FT om ett helt galet bidrag som invandrare ska få. Sammantaget med alla andra gosaker de blir överösta med så börjar man faktiskt känna sig riktigt fattig som svensk. Trots att man har ett jobb.

http://www.friatider.se/det-nya-etab...ttiga-svenskar

Ur artikeln:

Citat:
Den nya etableringsersättningen som den enskilda invandraren erhåller kommer ligga på 6.673:- per månad, vilket är nästan dubbelt i jämförelse med exemplet ovan för svensken.

Källan som anges är: http://www.regeringen.se/content/1/c...0/f567d398.pdf

Någon som där hittat uppgifter om dessa "6.673:- per månad"? Jag gör det då inte. Däremot står det att kommunen som tar emot en flykting ska ges en schablonersättning på 80 000 kronor per år, vilket blir nästan, men inte riktigt, 6 673 kronor per månad. Dessa pengar ska då räcka till SFI, skola, förskola, tolk, med mera.
Citera
2010-11-06, 17:20
Medlem
Irrblossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 76ers
Finns det inte ett fribelopp eller vad det nu heter? Minns att det fanns när jag pluggade...

Sen fattar inte jag varför man ska hacka på invandrare, det är ju ändå våra politiker som hittar på sånt här...

Där har du fel. Det är "vi själva" som indirekt bestämt detta. Dvs, alla ni som valt fel partier! ;-)
Citera
2010-11-06, 17:20
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

Någon som där hittat uppgifter om dessa "6.673:- per månad"? Jag gör det då inte. Däremot står det att kommunen som tar emot en flykting ska ges en schablonersättning på 80 000 kronor per år, vilket blir nästan, men inte riktigt, 6 673 kronor per månad. Dessa pengar ska då räcka till SFI, skola, förskola, tolk, med mera.

"Etableringsersättning för deltagande i aktiviteter som ingår i en etableringsplan på heltid är 308 kronor per dag fem dagar per vecka."

308*5*4 = 6160 kr/mån, alltså inte fullt 6673. Var den siffran kom från vet jag faktiskt inte.

EDIT: Räknade på prick 4 veckor/månad, lite dumt kanske. Men någonstans runt den siffran landar det på. Är det 4½ vecka på månaden blir det lite mer, etc.
Citera
2010-11-06, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Fel, det är fullt möjligt att arbeta och delta i dessa etableringsinsatser samtidigt. Det är bland annat vad folk irriterar sig mest på i tråden, ersättningsnivån sjunker inte oavsett inkomst på sidan av.

ersättningsnivån sjunker beroende på deltagande. deltar du inte på heltid får du inte ersättning på heltid. men visst, arbetar du heltid på sidan av så funkar det ju - MEN hur många nyanlända flyktingar menar du kommer att arbeta heltid på sidan av? 0.000001%?

edit: då jag la till saker i mitt tidigare inlägg re-postar jag dom här.

Citat:
En ny ersättning införs som är lika för alla nyanlända oberoende av var i landet man bor och utgår vid aktivt deltagande i etableringsinsatser.

anledningen till att man gör denna förändring är för att man vill flytta över omhändertagandet från socialtjänst till arbetsförmedling. varför brusa upp sig för att de får pengar från arbetsförmedling istället för från soc? nu måste de ju dessutom aktivt delta i arbetsförmedlingens program, vilket ni väl om något borde bli glada för då ni i regel hävdar att de bara sitter hemma och lyfter bidrag.

detta är alltså en ersättning av tidigare introduktionsersättning/försörjningsstöd och inget annat. de får fortfarande inte fetare bidrag än oss svenskar.
Citera
2010-11-06, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irrblossa
Där har du fel. Det är "vi själva" som indirekt bestämt detta. Dvs, alla ni som valt fel partier! ;-)

Det är ju sant...

Men då får vi väl skylla oss själva med andra ord.
Citera
2010-11-06, 17:23
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
ersättningsnivån sjunker beroende på deltagande. deltar du inte på heltid får du inte ersättning på heltid. men visst, arbetar du heltid på sidan av så funkar det ju - MEN hur många nyanlända flyktingar menar du kommer att arbeta heltid på sidan av? 0.000001%?

Som jag nämnde tidigare finns det ingen information om vad "heltid" innebär. Tror du själv att de kommer ha kurser och information 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan? Samhällsorienteringen är 60 timmar fördelade på 1 år (max), alltså en timme per vecka ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in