Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Fel, det är fullt möjligt att arbeta och delta i dessa etableringsinsatser samtidigt. Det är bland annat vad folk irriterar sig mest på i tråden, ersättningsnivån sjunker inte oavsett inkomst på sidan av.
ersättningsnivån sjunker beroende på deltagande. deltar du inte på heltid får du inte ersättning på heltid. men visst, arbetar du heltid på sidan av så funkar det ju - MEN hur många nyanlända flyktingar menar du kommer att arbeta heltid på sidan av? 0.000001%?
edit: då jag la till saker i mitt tidigare inlägg re-postar jag dom här.
Citat:
En ny ersättning införs som är lika för alla nyanlända oberoende av var i landet man bor och utgår vid aktivt deltagande i etableringsinsatser.
den som arbetar deltar inte i etableringsinsatser. hur vore det om ni läste innan ni brusade upp er?
anledningen till att man gör denna förändring är för att man vill flytta över omhändertagandet från socialtjänst till arbetsförmedling. varför brusa upp sig för att de får pengar från arbetsförmedling istället för från soc? nu måste de ju dessutom aktivt delta i arbetsförmedlingens program, vilket ni väl om något borde bli glada för då ni i regel hävdar att de bara sitter hemma och lyfter bidrag.
detta är alltså en ersättning av tidigare introduktionsersättning/försörjningsstöd och inget annat. de får fortfarande inte fetare bidrag än oss svenskar.