Citat:
Ursprungligen postat av Irrblossa
Men jag förstår inte riktigt hur ett bidrag på över 6000:- automatiskt ska få flyktingar i jobb? Kan någon förklara?
Allright, eftersom jag har läst på lite nu har jag en tydligare bild av syftet med det här bidraget (eller ersättningen som de valt att kalla det), och detta är min teori:
Etableringsersättningen ersätter försörjningsstödet, det är lite oklart om vilka ersättningar som försvinner och vilka som kan ges ut i samband med detta nya stöd, men det är irrelevant för att besvara din fråga.
Ersättningen ställer vissa krav på motprestation hos dessa invandrare. De måste delta i "samhällsorientering", där de får lära sig bl.a.:
1. Att komma till Sverige.
2. Att bo i Sverige.
3. Att försörja sig och utvecklas i Sverige.
4. Individens rättigheter och skyldigheter.
5. Att bilda familj och leva med barn i Sverige.
6. Att påverka i Sverige.
7. Att vårda sin hälsa i Sverige.
8. Att åldras i Sverige.
Utöver detta kommer även Arbetsförmedlingen ha en viktig roll i denna etableringsplan, där man kan räkna med att kurser inom jobbsökning, cv-skrivning, praktikplatser och liknande kommer att ingå. Dessa aktiviteter måste alltså alla invandrare delta i för att få ut sin ersättning.
Förhoppningen är att samhällskurserna ger en tydligare bild av Sverige, informerar om hur det ska gå till i landet, och även skapa ett intresse att integreras i samhället. Arbetsförmedlingen ger kurser inom mer praktisk information om hur man tar sig in på arbetsmarknaden, och fixar säkert också praktikplatser som kan leda till fast anställning. Detta blir nu lagstadgade krav på prestationer från såväl staten som invandrarna.
Detta får inte heller ta längre än 2 år, efter det händer något. Vad vet jag inte

Antagligen återgår de till försörjningsstöd.