2010-11-06, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Identisk
Mycket man själv hade fått om man flyttade till somalia eller irak... idioti!
Dem sänker pensionerna och höjer bidragen för invandrare. Var fan är logiken i det?!

Men förstår du inte att om vi inte ger invandrarna högre bidrag så blir det omöjligt att beställa in kebab till lunch och alla pizzerior kommer explodera. Vidare kommer vi att gå miste om alla zigenska dragspelare på torgen och alla kurser i afrikanska ökendanser måste ställas in för det finns inga lärare.
Citera
2010-11-06, 16:56
Medlem
Irrblossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Källa på vad? Välfärdssystemet som slussar runt svenskar tills de dör eller att nyanlända svenskar har genomgått större prövningar än någon svensk någonsin kan drömma om? Eller att jag såg skinnskallar på stan?

Du är ju dum i huvudet.
Tror du på fullaste allvar att allt pack som kommer hit har haft det extremt jobbigt? Ytterst få, skulle jag tro.
Dom som har det så illa, har aldrig en möjlighet att ta sig hit.
Citera
2010-11-06, 16:57
Medlem
Deedles avatar
Får jag bara fråga en sak?

När invandraren då har fått ett fast jobb, måste han då betala tillbaka alla sina bidrag som han har levt på?
Citera
2010-11-06, 16:59
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deedle
Får jag bara fråga en sak?

När invandraren då har fått ett fast jobb, måste han då betala tillbaka alla sina bidrag som han har levt på?

Nej, inte alls.
Citera
2010-11-06, 17:00
Medlem
anders_judges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Lägger till följande, citerat från samma källa som tidigare:

"Om du får rätt till bonuspengar för en ny kurs drar vi av de bonuspengar du redan har fått."

Case closed, du kan nu bli besviken

Då är jag nog nödgad att kontakta dem för en förklaring då sådan dålig faktakoll inte får förekomma och speciellt inte vara okorrigerat efter flera dar utan att man tappar respekten.
Citera
2010-11-06, 17:01
Medlem
Deedles avatar
Citat:
Nej, inte alls.
Helt ärligt? Och här måste vi svenskar leva på skit bidrag som tar hela livet att betala igen?

Bra jobbat Sverige. Ännu ett steg närmare botten.
Citera
2010-11-06, 17:02
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Oka, ja då skulle det nog kunna fungera, var lite vresig idag, ursäkta. Men är det inte redan nu så att man inte behöver betala skatt om man tjänar under en viss summa? Kanske kan man höja den summan något.
Det är det jag menar höj den summan en del så uppmuntrar man människor att ta jobb även om lönen är "låg" Även om 9-10 tusen kronor i lön är låg jämfört med många andra så får man ju även betalt i form av kunskap och erfarenhet som man senare kan använda för att få ett jobb med 16-20 tusen kronor i lön. Man kan jämföra det med många svenska ungdomars första jobb som ofta ger "låg" lön men man får erfarenheten och kunskaper av det som också är en form av lön.
Citera
2010-11-06, 17:04
Medlem
Irrblossas avatar
Men jag förstår inte riktigt hur ett bidrag på över 6000:- automatiskt ska få flyktingar i jobb? Kan någon förklara?
Citera
2010-11-06, 17:05
Medlem
neonguys avatar
Det här är kanske värsta jag läst.
Läser denna rapport från Riksdagen.se och det står bl a

"På samma sätt som för
studerande med studiestöd ska nyanlända kunna
arbeta vid sidan av etableringsinsatserna utan
att ersättningen sätts ned."

Det där är ju en ren och skär lögn, studenter får ju sänkt CSN ifall dom jobbar!

Är "etableringsinsatserna för att komma i arbete snabbt" nödvändiga om man ändå har ett jobb? Är inte detta motsägelsefullt?

Arbetslösa som inte är nyanlända får inte jobba sålänge dom uppbär A-Kassa, men "nyanlända" får bidrag oavsett om dom jobbar eller inte? Och "icke-nyanlända" får ju som bekant SÄNKT ersättning desto längre tid man är arbetslös. Även sjuka har ju fått sämre villkor. Men nyanlända ska få det bättre? Alltså "Bonusar" till nyanlända, och piska på svenskar?

Sen så verkar detta bidrag vara administrativt enklare att uppbära än t ex socialbidrag/ersättningsstöd (som ju kräver en halv bok med papper som ansökningsmaterial), om detta nu skulle vara en ersättare till det - och dessutom mer förmånligare på så vis att om man jobbar så får man fortsätta uppbära det.

Lever man i en dingding värld eller på vilken planet bor politikerna på?

Eller vad är det jag uppenbart missar?
Citera
2010-11-06, 17:06
Medlem
Deedles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irrblossa
Men jag förstår inte riktigt hur ett bidrag på över 6000:- automatiskt ska få flyktingar i jobb? Kan någon förklara?
Nej, det går inte att förklara. Vi svenskar bara ger och ger, vi får sällan någon tillbaka.
Citera
2010-11-06, 17:09
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irrblossa

Allright, eftersom jag har läst på lite nu har jag en tydligare bild av syftet med det här bidraget (eller ersättningen som de valt att kalla det), och detta är min teori:

Etableringsersättningen ersätter försörjningsstödet, det är lite oklart om vilka ersättningar som försvinner och vilka som kan ges ut i samband med detta nya stöd, men det är irrelevant för att besvara din fråga.

Ersättningen ställer vissa krav på motprestation hos dessa invandrare. De måste delta i "samhällsorientering", där de får lära sig bl.a.:
1. Att komma till Sverige.
2. Att bo i Sverige.
3. Att försörja sig och utvecklas i Sverige.
4. Individens rättigheter och skyldigheter.
5. Att bilda familj och leva med barn i Sverige.
6. Att påverka i Sverige.
7. Att vårda sin hälsa i Sverige.
8. Att åldras i Sverige.

Utöver detta kommer även Arbetsförmedlingen ha en viktig roll i denna etableringsplan, där man kan räkna med att kurser inom jobbsökning, cv-skrivning, praktikplatser och liknande kommer att ingå. Dessa aktiviteter måste alltså alla invandrare delta i för att få ut sin ersättning.

Förhoppningen är att samhällskurserna ger en tydligare bild av Sverige, informerar om hur det ska gå till i landet, och även skapa ett intresse att integreras i samhället. Arbetsförmedlingen ger kurser inom mer praktisk information om hur man tar sig in på arbetsmarknaden, och fixar säkert också praktikplatser som kan leda till fast anställning. Detta blir nu lagstadgade krav på prestationer från såväl staten som invandrarna.

Detta får inte heller ta längre än 2 år, efter det händer något. Vad vet jag inte Antagligen återgår de till försörjningsstöd.
Citera
2010-11-06, 17:13
Medlem
Irrblossas avatar
Citat:
Allright, eftersom jag har läst på lite nu har jag en tydligare bild av syftet med det här bidraget (eller ersättningen som de valt att kalla det), och detta är min teori:

Etableringsersättningen ersätter försörjningsstödet, det är lite oklart om vilka ersättningar som försvinner och vilka som kan ges ut i samband med detta nya stöd, men det är irrelevant för att besvara din fråga.

Ersättningen ställer vissa krav på motprestation hos dessa invandrare. De måste delta i "samhällsorientering", där de får lära sig bl.a.:
1. Att komma till Sverige.
2. Att bo i Sverige.
3. Att försörja sig och utvecklas i Sverige.
4. Individens rättigheter och skyldigheter.
5. Att bilda familj och leva med barn i Sverige.
6. Att påverka i Sverige.
7. Att vårda sin hälsa i Sverige.
8. Att åldras i Sverige.

Utöver detta kommer även Arbetsförmedlingen ha en viktig roll i denna etableringsplan, där man kan räkna med att kurser inom jobbsökning, cv-skrivning, praktikplatser och liknande kommer att ingå. Dessa aktiviteter måste alltså alla invandrare delta i för att få ut sin ersättning.

Förhoppningen är att samhällskurserna ger en tydligare bild av Sverige, informerar om hur det ska gå till i landet, och även skapa ett intresse att integreras i samhället. Arbetsförmedlingen ger kurser inom mer praktisk information om hur man tar sig in på arbetsmarknaden, och fixar säkert också praktikplatser som kan leda till fast anställning. Detta blir nu lagstadgade krav på prestationer från såväl staten som invandrarna.

Detta får inte heller ta längre än 2 år, efter det händer något. Vad vet jag inte Antagligen återgår de till försörjningsstöd.

Hmmm...ok, tack för upplysningen!
Vad jag undrar lite, är om både mamma och pappa muslim i en familj, kan få bidraget? Dvs. 2*6000:-?
Tänker på de fallen där familjen är väldigt religiösa och mamma muslim går i niqab och föder barn... troligt att mannen kommer att släppa in henne i svenska systemet...och låta henne försörja sig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in