2010-11-06, 11:54
Medlem
Läste ju på FT om ett helt galet bidrag som invandrare ska få. Sammantaget med alla andra gosaker de blir överösta med så börjar man faktiskt känna sig riktigt fattig som svensk. Trots att man har ett jobb.

http://www.friatider.se/det-nya-etab...ttiga-svenskar
Citera
2010-11-06, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ASV
Läste ju på FT om ett helt galet bidrag som invandrare ska få. Sammantaget med alla andra gosaker de blir överösta med så börjar man faktiskt känna sig riktigt fattig som svensk. Trots att man har ett jobb.

http://www.friatider.se/det-nya-etab...ttiga-svenskar

Detta kan fan omöjligt stämma? Vad behöver de göra för att ha sina 6 lappar i månaden? Ännu ett sätt att få packet att nt jobba.
Citera
2010-11-06, 11:58
Medlem
Diseaseds avatar
Härligt! Ni nassar glömmer lätt att de svenska ungdomarna med rötterna i mellanöstern eller afrika har visat upp sann entreprenörsanda när de har tagit sig hit. Handlingskraftiga och beslutsamma ungdomar som kommer att ge tusenfalt åter till Sverige.

Som de sanna välfärdsbärare de är så vill jag inte förneka dem någon lyx under sin inlärningsperiod. Desto mer vi ger, desto mer får vi tillbaka.
Citera
2010-11-06, 11:58
Medlem
Asså jag vill också få typ 7.000:- i månaden plus 26.000:- skattefritt när jag lär mig svenska och sen kunna söka arbete genom att kunna lova toklåklåg lön genom att staten betalar 75%. Då vore jag mindre less helt klart
Citera
2010-11-06, 12:00
Medlem
Mockens avatar
Källa på det? (friatider.se räknas inte)
Citera
2010-11-06, 12:02
Medlem
scharpschutzes avatar
Jag förstår faktiskt hur politikerna tänker här. Även om jag också förstår hur enormt surt detta måste kännas för t.ex. arbetslösa svenskar.

Jag tror dock att det, i längden, blir billigare att göra på detta viset om det lyckas få in arbetslösa invandrare på jobbmarknaden så att de till slut slipper gå på bidrag. Har någon annan liksom ett förslag på hur man ska minska arbetslösheten bland invandrare?

EDIT:
Eller läste jag rätt?
Citera
2010-11-06, 12:03
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken

Läste du artikeln?

http://www.regeringen.se/content/1/c...0/f567d398.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av scharpschutze
Jag förstår faktiskt hur politikerna tänker här. Även om jag också förstår hur enormt surt detta måste kännas för t.ex. arbetslösa svenskar.

Jag tror dock att det, i längden, blir billigare att göra på detta viset om det lyckas få in arbetslösa invandrare på jobbmarknaden så att de till slut slipper gå på bidrag. Har någon annan liksom ett förslag på hur man ska minska arbetslösheten bland invandrare?

Hur tror du att det kommer att hjälpa invandrare att få jobb snabbare om de får ut 6-7000 extra i bidrag varje månad?
Senast redigerad av Ettan^ 2010-11-06 kl. 12:05.
Citera
2010-11-06, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken

De länkar i artikeln till regeringens faktablad i PDF, bara att kolla in och förundras
Citera
2010-11-06, 12:05
Medlem
michieffs avatar
Etableringsbidraget kan helt enkelt översättas till "invandrarbidrag" eftersom alla nyanlända har rätt till det. Säg att Mohammed tar ett städjobb med 16k i månan brutto, då betalar staten 12 av dem och företaget i fråga betalar 4k. Invandraren får ~11 plus dessa 6k så h@n sitter lugnt med 17k skattat i månaden. Det är vad jag får ut efter skatt som webbutvecklare.
Citera
2010-11-06, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Härligt! Ni nassar glömmer lätt att de svenska ungdomarna med rötterna i mellanöstern eller afrika har visat upp sann entreprenörsanda när de har tagit sig hit. Handlingskraftiga och beslutsamma ungdomar som kommer att ge tusenfalt åter till Sverige.

Som de sanna välfärdsbärare de är så vill jag inte förneka dem någon lyx under sin inlärningsperiod. Desto mer vi ger, desto mer får vi tillbaka.

Varför stannar de inte kvar i sitt land och försöker att bygga upp ett bra samhälle? Deras länder kommer ju knappast att bli bättre ju fler som kommer hit och är "duktiga". Förstår inte heller varför du tycker att de ska ha sin "lyx" när vi har folk som studerar och är svenskar som får mycket mindre i bidrag... Bara för att man kommer in i ett nytt land så ska man ha det bättre än de som faktiskt bor här? Ur min synvinkel så tycker jag att det är fel. Om de ska komma hit så får de väl leva som alla andra? Ge dem exakt lika mycket pengar som alla andra.
Citera
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avgn
Förra veckan blev min 14 åriga kusin rånad på mobil,plånbok och jacka.Sen när dom tagit hans saker så slog dom honom i magen och skrattade. Det var ett gäng negrer i 15 års åldern. Är dem framtida civilingenjörer kanske?

Jag såg en gång tre skinnskallar på stan. De drack öl, skrek och slog sönder en ruta på en affär.

Är svenskarna framtida civilingenjörer? Tillåt mig att skratta.

Vad ni inte fattar är att dessa 15åriga svenskar med rötter utomlands har genomgått mycket mer, tagit svårare beslut och faktiskt genomfört hundra gånger mer än ens en svensk 25åring. En svensk behöver aldrig tänka, behöver aldrig agera och behöver aldrig fundera för det fixar staten. Gå på dagis, gå i skola, studera på universitet och skaffa jobb inom den offentliga sektorn tills du blir pensionär och till slut dör på ett ålderdomshem.

Statliga institutioner rakt igenom, ingen handlingskraft och ingen tankeverksamhet. Om Sverige ska bli ett föregångsland krävs import av svenskar som kan jobba självständigt och målmedvetet
Citera
Medlem
Ja, vad ska man säga.... En sak för SD att lyfta fram i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in