2004-07-10, 11:20
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Men ett stort antal är i praktiken helt bortom alla möjligheter att återföra till något som liknar ett normalt liv.

Det är möjligt men jag förstår inte varför man stödjer svaghet i sådana fall genom att förlänga deras misserabla liv
Citera
2004-07-10, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
Det är möjligt men jag förstår inte varför man stödjer svaghet i sådana fall genom att förlänga deras misserabla liv

du kanske saknar vad vi andra kallar empati?
Citera
2004-07-10, 16:29
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floer
du kanske saknar vad vi andra kallar empati?

Inte alls. Jag känner dock bara empati för vissa människor och inte alla som råkar ha det svårt. Och än en gång, vad är bäst? Att låta dessa människor lida (dra ut på lidandet vilket soppköken antagligen gör) eller att låta dem vara. Är det inte viktigare att förebygga att folk blir hemlösa och trasiga genom bättre skolsystem osv? Kristendomen anser väl dessutom att det finns ett liv efter detta och att allt blir bra efter döden (om man accepterar Jesus som sin frälsare och Gud). Hur kan man då tycka att det är rätt att dra ut på lidande (alternativt att inte hjälpa de hemlösa)? Det kan väl liknas med all de stackare som ger pengar till narkomaner som tigger. Det stillar personens skuldkänslor för hur dåligt narkomanen har och det tar död på narkomanen fortare (för inte går han/hon och köper mat för slanten han/hon fick).
Citera
2004-07-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
Inte alls. Jag känner dock bara empati för vissa människor och inte alla som råkar ha det svårt. Och än en gång, vad är bäst? Att låta dessa människor lida (dra ut på lidandet vilket soppköken antagligen gör) eller att låta dem vara. Är det inte viktigare att förebygga att folk blir hemlösa och trasiga genom bättre skolsystem osv? Kristendomen anser väl dessutom att det finns ett liv efter detta och att allt blir bra efter döden (om man accepterar Jesus som sin frälsare och Gud). Hur kan man då tycka att det är rätt att dra ut på lidande (alternativt att inte hjälpa de hemlösa)? Det kan väl liknas med all de stackare som ger pengar till narkomaner som tigger. Det stillar personens skuldkänslor för hur dåligt narkomanen har och det tar död på narkomanen fortare (för inte går han/hon och köper mat för slanten han/hon fick).

då har du alltså empati eftersom du bryr dig om dem tillräckligt mkt att du inte vill att de ska lida tillräckligt. eller så kanske du inte menade heller förresten. du menade kanske bara att hjälpen snarare stjälper så den är inte bara onödig, den direkt motverkar sitt syfte att hjälpa? det lät bara väldigt mkt på ditt inlägg som att du inte brydde dig om dem för att de är svagare. hursomhelst, du skriver att det är viktigare att förebygga hemlöshet och där håller jag nog med dig. man borde också försöka se till så att det är mkt lättare att ta sig in i systemet (med bostad, jobb och allt det där) igen om man fallit utanför.
Citera
2004-07-11, 21:28
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Väckelse kommer att komma i Sverige.

Det börjar hände saker i kristenheten i Sverige, vi kristna har börjat att vända oss mot Gud istället för mot präster och traditioner, detta kommer leda till att Guds ande får nytt spelrum i vårt land och fler kommer att säga ja till Jesus och få del av Guds nåd.
Citera
2004-07-11, 22:02
Bannlyst
Kristendomen i Sverige har fört en tynande tillvaro ganska länge nu anser jag. Däremot tror jag inte på dess försvinnande utan snarare omvandling. Denna omvandlig tar sig formen av sekterism av den typ som redan finns. I långa loppet kanske Svenska kyrkan kommer tyna bort men ersättas av de mer livskraftiga sekterna.

Som det är idag så förstår man att folk tappar tron till kyrkan, inte bara pga att budskapet och religionen är inaktuell idag. Utan mycket pga att kyrkorna är hycklande, eller snarare inte tar sin tro på allvar.

På ett tv-program för ett antal år sedan fick höga kyrkliga funktionärer i ett antal samfund svara på en fråga. Frågan gick ut på att om gud bad dem att offra sitt äldsta barn så som gud bad Abraham, skulle de då göra det? Alla utan en tvekade eller sade rakt ut nej.

Den enda som sade ja utan tvekan var Ulf Ekman. I troendes öron måste det låtit väldigt illa, är det bara Ulf Ekman som är gudsfruktig (fruktar gud)?

Nej, jag är inte kristen.
Citera
2004-07-11, 23:23
Medlem
cilones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerking
Tycker mest kyrkan består av gamla konservativa värderingar som inte passar in i dagens samhälle. Pensionärer som skänker lite pengar från kaffekassan till svältande barn i u-länderna för att stilla sitt dåliga samvete. Finns väll undantag, och det är bla frälsningsarmén som ger mat till uteliggare och de andra som gör sociala insatser.

Jag upplever det som om hela Svenska Kyrkan gör insatser för att människor skall må bra, det gör frälsis också. Jag kan dock inte se varför det ena enbart skulle vara samvetsstillande och det andra enbart ses som sociala insatser
Citera
2004-07-11, 23:47
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floer
då har du alltså empati eftersom du bryr dig om dem tillräckligt mkt att du inte vill att de ska lida tillräckligt. eller så kanske du inte menade heller förresten. du menade kanske bara att hjälpen snarare stjälper så den är inte bara onödig, den direkt motverkar sitt syfte att hjälpa?

Det andra alternativet är nog mest korrekt då jag anser att de som verkligen vill utge sig för att hjälpa dessa människor snarare stjälper dem. Visserligen har jag väl egenintresse av att få bort de hemlösa från gatorna och samhället i övrigt. Jag ycker ju inte att det är speciellt kul att se fula, slitna människor som tigger pengar varje gång jag åker pendeltåg/tunnelbana eller bara knallar runt i stan.

Citat:
det lät bara väldigt mkt på ditt inlägg som att du inte brydde dig om dem för att de är svagare. hursomhelst, du skriver att det är viktigare att förebygga hemlöshet och där håller jag nog med dig. man borde också försöka se till så att det är mkt lättare att ta sig in i systemet (med bostad, jobb och allt det där) igen om man fallit utanför.

Jag bryr mig om svagare människor om jag känner dem eller om jag relaterar till dem på något sätt. Däremot har jag svårt att känna något speciellt för vilken hemlös som helst som sitter och sover på Drottninggatan. Jag känner inte att jag själv skulle vilja hjälpa dem. Det finns andra människor som gillar det och då är det bättre att de tar på sig ansvaret.
Citera
2004-07-12, 03:20
Medlem
Suicide Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvivlaren
detta kommer leda till att Guds ande får nytt spelrum i vårt land och fler kommer att säga ja till Jesus och få del av Guds nåd.

Tragiskt
Citera
2004-07-14, 21:54
Medlem
människans frigörelse från gud leder förmodligen till att vi blir bättre människor. religion innebär förtryck och inskränt tänkande
Citera
2004-07-14, 22:24
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silent Storm
Jag skulle nog hjälpa människor genom att ta ifrån dom deras liv som dom verkar hata så mycket.
Människor ska vara glad att jag inte springer runt och vill "hjälpa till". Skulle nog bli århundradets största massmördare om så var fallet...

Vad hindrar dig? Om jag har tolkat dig riktig så är det knappast av moraliska skäl. Är du rädd för att misslyckas? Rädd att bli avslöjad?
Citera
2004-07-14, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Vad hindrar dig? Om jag har tolkat dig riktig så är det knappast av moraliska skäl. Är du rädd för att misslyckas? Rädd att bli avslöjad?

rädd att hamna i fängelse kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in