Citat:
Jag tycker personligen att de organisationer som ordnar soppkök, ger pengar åt uteliggare och liknande är helt fel ute. Om de verkligen ville hjälpa uteliggaran så ska de inte på något sätt göra deras redan trasiga liv lite lättare att leva. Man ska inte ge dem mat för det leder till att de är passiva. Om man vill hjälpa dem så ska man försöka satsa på att hjälpa dem att ta sig ur skiten på eget bevåg. Kanske försöka hitta jobb åt dem eller liknande där de själva får kämpa för att tjäna pengar.
Det lustiga är att tom fd uteliggare håller med mig på den här punkten. En av deras representanter var bla med i ett tv-program och diskuterade just detta i tv 3 för något år sedan. Varför skapar man passivitet när man vill hjälpa de hemlösa?
det är ingen lätt fråga. att hjälpa de hemlösa mer konkret är ju en mycket mer omfattande handling, som kräver stora resurser, psykologer, personal etc. jag tror helt enkelt att de arbeter med de medel de rår över. hellre att de ger de hemlösa någon slags trygg punkt i tillvaron, i form av en varm sopptallrik, än ingen alls. och, det handlar inte om att göra de hemlösa än mer passiva, som att mata fåglar, passiviteten finns även utanför mathållningen. i deras vardag. för du tror väl ändå inte att de tänker:
nu är det toppen att vara uteliggare, jag får ju gratis mat!