• 1
  • 2
2004-07-01, 07:18
Medlem
powerkings avatar
Kristendomen i Sverige verkar vara vldigt svag jmfrt med tex grannlandet Norge, vilket givetvis r positivt. Hller kristendomen rent p att d ut i Sverige?
Citera
2004-07-01, 09:35
Medlem
Jag tror inte den hller p att d ut.

Dremot att de kanske har procentuellt lgre "medlemsantal" n Norge, framfrallt de senaste ren, kan ju frklaras med att folk i allmnhet kan ha blivit mer skeptiska mot religisa frankringar.

Om man drar en procentsiffra, antal kristna/1000 invnare s borde siffran bli relativt lg, med tanke p all "konkurrens" kristendomen har ftt genom massinvandring; Islam r nog numera sveriges nst strsta religion, eller ngot sdant?

Sedan tror jag att mjligheten till att g ur den tidigare obligatoriska Svenska Kyrkan bidrar starkt. Folk brukar ha lite svrt fr sdant som r obligatoriskt.

Sjlv ser jag ingen anledning till att pumpa in pengar i Svenska Kyrkan, d jag r lite skeptisk till hur de verkar anvnda sina pengar.
Av samma anledning funderar jag fr vrigt p att sluta betala skatt.
Citera
2004-07-01, 11:31
Medlem
Carpe Diems avatar
Genom invandringen hller ven kristenheten i Sverige att frndras. Det finns nu stora grupper av kristna som r katoliker, ortodoxa eller tillhr andra stliga kyrkor.
Citera
2004-07-04, 10:51
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerking
Kristendomen i Sverige verkar vara vldigt svag jmfrt med tex grannlandet Norge, vilket givetvis r positivt. Hller kristendomen rent p att d ut i Sverige?
Om du med positivt menar att den kristna fundamentalismen inklusive trosuppfattningen etc. frsvagats instmmer jag utan tvekan. Dremot ser jag de etiska normerna som utgtt frn kristendomen som positiva. Hela vstvrlden r ju uppbyggd p dessa. Skulle vara intressant om du utvecklade dina tankar i sammanhanget!
Citera
2004-07-04, 11:21
Medlem
hate the polices avatar
Kristendomen kommer vara dd i Sverige inom 10-15 r eftersom jag frutspr att alla kristna kommer flytta till Jnkping. Vidare freslr jag att Jnkping frn och med 2010 fr bilda ett eget land, och att alla som bor i Jnkping ska klassas som terrorister. S fr dom knna hur det knns.

Jvla terrorister.
Citera
2004-07-06, 00:03
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Om du med positivt menar att den kristna fundamentalismen inklusive trosuppfattningen etc. frsvagats instmmer jag utan tvekan. Dremot ser jag de etiska normerna som utgtt frn kristendomen som positiva. Hela vstvrlden r ju uppbyggd p dessa.

Faller den kristna trosuppfattningen s faller givetvis ven de etiska normerna som emanerar frn denna tro.

Sjlvklart kommer ngot annat i dess stlle, satanism, islam, rastafari eller ngot annat.
Citera
2004-07-06, 00:11
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerking

I dess nuvarande form kan svenska kyrkan grna fara och flyga. Jag har gtt i kyrkan max 10 ggr i mitt liv och predikningarna har aldrig handlat om gud, utan om politik och sociala frgor, inte konstigt att folk tappar intresset.
Citera
2004-07-06, 01:07
Medlem
Silent Storms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
I dess nuvarande form kan svenska kyrkan grna fara och flyga. Jag har gtt i kyrkan max 10 ggr i mitt liv och predikningarna har aldrig handlat om gud, utan om politik och sociala frgor, inte konstigt att folk tappar intresset.
Om dom brjar lsa ur sin "heliga" bok s genomskdar ven den mest obegvade tramset...
Kanske dags att skriva en ny bibel?
Citera
2004-07-06, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silent Storm
Om dom brjar lsa ur sin "heliga" bok s genomskdar ven den mest obegvade tramset...
Kanske dags att skriva en ny bibel?

Om dom kristna fljde sin bibel s skulle det bli andra bullar men nu rkar den moderna kristendomen med sin sekularisering inte vara mer n en bunt extra snlla gubbar och tanter som ibland fr ran att dpa en o annan ungjvel eller kanske till och med vara med i tv och komma med ngot nytt som "Jesus r en symbol fr krleken och flera mnniskor mste ta honom till sig".
Citera
2004-07-07, 09:44
Medlem
Anarchists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Om du med positivt menar att den kristna fundamentalismen inklusive trosuppfattningen etc. frsvagats instmmer jag utan tvekan. Dremot ser jag de etiska normerna som utgtt frn kristendomen som positiva. Hela vstvrlden r ju uppbyggd p dessa. Skulle vara intressant om du utvecklade dina tankar i sammanhanget!

Vad r det fr etiska normer, att propagera och ljuga fr s mnga som mjligt och att brottsrubricera vetenskap? Vilken tur att de inte har lika stor makt som en gng i tiden, fr d hade det inte varit lagligt att onanera eller att pst att jorden r rund.

Sg nu inte att "du skall inte stjla och du skall inte dda" r kristendomens "normer", fr d kommer jag att skratta t dig. Kyrkan r nog en av de strsta frbrytarna och krnkarna av mnskliga rttigheter genom tiderna, tillsammans med islamistiska motsvarigheter. Komihg alla vetenskapsmnnen brnda p bl, komihg hxjakt (typ som kriget mot droger idag). Kom ihg allt tomt bullshit...
Citera
2004-07-07, 09:53
Medlem
Maluchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anarchist
Vad r det fr etiska normer, att propagera och ljuga fr s mnga som mjligt och att brottsrubricera vetenskap? Vilken tur att de inte har lika stor makt som en gng i tiden, fr d hade det inte varit lagligt att onanera eller att pst att jorden r rund.

Sg nu inte att "du skall inte stjla och du skall inte dda" r kristendomens "normer", fr d kommer jag att skratta t dig. Kyrkan r nog en av de strsta frbrytarna och krnkarna av mnskliga rttigheter genom tiderna, tillsammans med islamistiska motsvarigheter. Komihg alla vetenskapsmnnen brnda p bl, komihg hxjakt (typ som kriget mot droger idag). Kom ihg allt tomt bullshit som liknar det du spottar ur dig i Narkotikapolitik... Det finns mycket att komma ihg...

Nu har ju kyrkan bde i sverige samt utomlands utvecklats en del sedan korstgen...
Sg vad du vill, men har du gtt grundskola i sverige s r den undervisning som du ftt baserad p mnga av de ideal som kristendomen infrde runt 200ekr - 300ekr. Sjlv anser jag att jag trots min brist p tro kan hmta mycket sunt frn kristendomen samt inser att den faktiskt r den vrdegrund som mycket av idag vilar p.

Kristendomen kommer npeligen att d ut i sverige, dremot ta andra former.
Citera
2004-07-07, 10:08
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE

Vlj "rtt" kyrka. Prster utformar gudsknsten ganska olika.

Citat:
Ursprungligen postat av ^morbid^
Om dom kristna fljde sin bibel s skulle det bli andra bullar men nu rkar den moderna kristendomen med sin sekularisering inte vara mer n en bunt extra snlla gubbar och tanter som ibland fr ran att dpa en o annan ungjvel eller kanske till och med vara med i tv och komma med ngot nytt som "Jesus r en symbol fr krleken och flera mnniskor mste ta honom till sig".

Det finns ett klart behov av uppryckning i Svenska Kyrkan. har skrivit lite om behovet av dogmatisk medvetenhet i annat sammanhang.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in