2010-11-04, 15:23
Medlem
Lantbruks avatar
Läste precis en intervju med skådespelaren och regissören Fredrik Hiller, nu aktuell med skräckfilmen "psalm 21", på filmsidan moviezine:

http://www.moviezine.se/artikel/5927-fredrik-hiller-om-psalm-21?utm_source=Moviezine&utm_medium=rss&utm_campaig n=rss

Ett stycke i intervjun är väldigt intressant:

Citat:
... - Arbetet med "Psalm 21" kostade på både fysiskt och mentalt, men frågan om Fredrik har fått blodad tand av sin första erfarenhet som långfilmsregissör är redan besvarad; han har just avslutat inspelningen av en trailer för sitt nästa projekt, zombiefilmen "Zon 261":

Temat är främlingsfientlighet, vi vill använda zombiesjukan som en metafor för hur människor skapar monster. Hur vi väljer att projicera våra icke-önskvärda egenskaper på andra. I ett större perspektiv, jag menar om man tittar på Rwanda exempelvis, hutuer och tutsier såg ju inte så värst olika ut.

- Det låter som att det, i en svensk kontext, tyvärr ligger i tiden.

Ja, tyvärr. Jag vill göra saker som är väldigt angelägna, men stoppa in dem i en genre och vända upp och ned på alltihop. Jag tycker om att ta "fula" genrer... nu har ju skräck fått ett uppsving statusmässigt sedan "Låt den rätte komma in", men zombiefilmen kan ingen påstå är en högstatusgenre... och berätta något som är allmängiltigt...

Filmen ska utspela sig i Landskrona (=261), ett av SD:s starkatse fästen, och ska vi anta att den metafor han talar om, inbegriper just Sverigedemokraterna?

Frågeställning:

Vad tror ni om filmen? Är det smakfullt att utmåla sverigedemokratiska väljare som blodtörstiga zombier? Eller är det av nödvändighet att det antirasistiska etablissemanget använder all sin kreativitet åt att motarbeta SD?
Kommer filmen få några politiska konsekvenser i invandringsfrågan?
Senast redigerad av Lantbruk 2010-11-04 kl. 15:33.
Citera
2010-11-04, 15:26
Medlem
Shogun-s avatar
Här är vad andra har tyckt om filmen:
https://www.flashback.org/t1347222
Citera
2010-11-04, 16:03
Medlem
Zelogaths avatar
Jag stödjer inte SD på något sätt, men är du säker på att du tycker att frågan är korrekt ställd?
Temat är främlingsfientlighet även kallat rasism till viss mån, något som både SD och dess väljare brukar hävda att det inte rör sig om i deras parti.. just saying.

Vet inte riktigt vad jag själv ska tänka och tycka.
Inte sett "låt den rätte komma in" och inte heller "psalm 21".
Har fått känslan att de ska vara mesiga precis som alla andra kassa filmer från Sverige, jag kanske har fel?
Gillar zombies annars.
Citera
2010-11-04, 16:55
Medlem
Raketprofetens avatar
Ser verkligen fram emot en svensk zombiefilm! Hoppas den håller samma klass som den norska Død snø Om det blir alldeles för mycket politik och prat om främlingsfientlighet så blir det ju tråkigt, men annars har jag länge väntat på en svensk zombiefilm
Citera
2010-11-05, 08:03
Medlem
Bockstensmannens avatar
Detta kan inte handla om SD, det vet väl alla att SD är inte främlingsfientliga
Citera
2010-11-05, 10:06
Medlem
Suecotes avatar
https://www.flashback.org/t1346897
Citera
2010-11-05, 10:46
Medlem
xinvictaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
Detta kan inte handla om SD, det vet väl alla att SD är inte främlingsfientliga

Jodå, både regissören och Per Ragnar satt faktiskt i morgonsoffan och drog helt seriösa paralleller till SD.

Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Jag stödjer inte SD på något sätt, men är du säker på att du tycker att frågan är korrekt ställd?
Temat är främlingsfientlighet även kallat rasism till viss mån, något som både SD och dess väljare brukar hävda att det inte rör sig om i deras parti.. just saying.

Vet inte riktigt vad jag själv ska tänka och tycka.
Inte sett "låt den rätte komma in" och inte heller "psalm 21".
Har fått känslan att de ska vara mesiga precis som alla andra kassa filmer från Sverige, jag kanske har fel?
Gillar zombies annars.

De ville ha med mig som statist i "Zon 261" men jag orkade inte just då och dessutom skulle jag inte fått några pengar för det. Såhär i efterhand känns det som att det nog kan ha varit det bästa beslut jag någonsin tagit.
Citera
2010-11-11, 13:48
Bannlyst
FAn såg framm emot den här filmen som fan, men om detta är ännu ett jävla propaganda knep mot sd så vette fan asså...
Citera
2011-03-06, 23:49
Medlem
Antebanteseans avatar
Ifall ni har missat trailern! http://www.zon261.com/

Propaganda eller inte så ska jag se den så jäääävla hårt! F.ö är jag från skåne hehe
Citera
2011-03-06, 23:58
Bannlyst
Svensk film är usel då den alltid är skapade av ett gäng clownkommunister.

De riktiga zombiesarna är muslimer, allt är uppstyrt i den djävulssekten, t.o.m. hur man går på toaletten, precis så som det är i en zombies "liv" där agerandet bara är rent köttsligt så är även en muhammadan i allt sitt agerande enbart köttsligt, finns inte ens en tillstymelse till spirituellt i hela kulten.
http://crombouke.blogspot.com/2010/01/everything-you-need-to-know-about-islam.html

Som sagt kommunistclown. Läste först hans namn som Fredrik Hitler, iofs samma sorts massmordsideologi som hans marxism och kommunism. Tycker han ska byta till Hitler, han är som en Hitler.
Citera
2011-03-07, 01:09
Medlem
Merkwurdigliebes avatar
Propagandafilm för att plocka PK-poäng i hopp om att bli känd på detta avskräde. Jo, det låter ju lovande. Jag kan se framför mig en bakfull, sminkad Magnus Uggla-liknande typ som går omkring och stönar. Man får ju åtminstone hoppas att den bara visas i Sverige så att man slipper skämmas internationellt.

De skulle ha låtit den här zombiegrejen vara ifred efter Night of the Living Dead, allting som har gjorts efter den är rent skit (visserligen var den där norska grejen ganska kul även om den egentligen sög). Det enda som återstår att se här är om man lyckas överträffa Shatter Dead i pinsam uselhet.
Citera
2011-03-07, 01:25
Bannlyst
Ska man behöva få dagisretorik nerkört i käften när man ska se film? fyfan vilket populistiskt skräp. Hur kan dessa sopor kalla sig filmmakare. Producera informationsfilmer om antirasism till gamla dammiga kommuner istället, men håll er borta från spelfilm.

Då menar jag inte att filmer inte får innehålla åsiktsyttringar, eller sträva efter att förändra, men när ett budskap skrivet på näsan blir det centrala, och det filmiska sekundärt, är något fel.

Den här filmen kan väl knappast gå upp på bio? eller så är det exakt det den kommer göra. Men ev. pengar den inbringar kommer väl Hiller skänka till Expo? annars är han ju ett riktigt as som profiterar på det nya kalla Sverige.

Jag lägger för övrigt in en brasklapp för att det är en viral och slutar upp som en webkortfilm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in