Läste precis en intervju med skådespelaren och regissören Fredrik Hiller, nu aktuell med skräckfilmen "psalm 21", på filmsidan moviezine:
http://www.moviezine.se/artikel/5927-fredrik-hiller-om-psalm-21?utm_source=Moviezine&utm_medium=rss&utm_campaig n=rss
Ett stycke i intervjun är väldigt intressant:
Citat:
... - Arbetet med "Psalm 21" kostade på både fysiskt och mentalt, men frågan om Fredrik har fått blodad tand av sin första erfarenhet som långfilmsregissör är redan besvarad; han har just avslutat inspelningen av en trailer för sitt nästa projekt, zombiefilmen "Zon 261":
Temat är främlingsfientlighet, vi vill använda zombiesjukan som en metafor för hur människor skapar monster. Hur vi väljer att projicera våra icke-önskvärda egenskaper på andra. I ett större perspektiv, jag menar om man tittar på Rwanda exempelvis, hutuer och tutsier såg ju inte så värst olika ut.
- Det låter som att det, i en svensk kontext, tyvärr ligger i tiden.
Ja, tyvärr. Jag vill göra saker som är väldigt angelägna, men stoppa in dem i en genre och vända upp och ned på alltihop. Jag tycker om att ta "fula" genrer... nu har ju skräck fått ett uppsving statusmässigt sedan "Låt den rätte komma in", men zombiefilmen kan ingen påstå är en högstatusgenre... och berätta något som är allmängiltigt...
Filmen ska utspela sig i Landskrona (=261), ett av SD:s starkatse fästen, och ska vi anta att den metafor han talar om, inbegriper just Sverigedemokraterna?
Frågeställning:
Vad tror ni om filmen? Är det smakfullt att utmåla sverigedemokratiska väljare som blodtörstiga zombier? Eller är det av nödvändighet att det antirasistiska etablissemanget använder all sin kreativitet åt att motarbeta SD?
Kommer filmen få några politiska konsekvenser i invandringsfrågan?