• 1
  • 2
2010-11-04, 15:20
Medlem
Miiiiias avatar
Som naturmänniska, hundägare och svampälskare har jag med en viss förtjusning insett att det denna hösten varit näst intill omöjligt att gå ut i skogen utan att snubbla över svamp.

Jag råkade vid ett tillfälle få med ett granbarr när jag stekte svampen, och fram till dess att jag började tugga på barret (beskt och hårt) tyckte jag att smaken förhöjdes avsevärt!

Är det då någon här på flashback som har erfarenhet av att använda gran- eller tallbarr som krydda i maten? Min faster lärde mig tidigt att när det gäller vad naturen ger så skulle jag spotta ut allt som smakar beskt - det kan vara giftigt. Gäller det granbarr? Finns det andra användningsområden än som smakförhöjare till svamp?
Citera
2010-11-04, 15:22
Medlem
fritjofkonkass avatar
Jag tror enbarr är ett godare alternativ. Men käka för guds skull inte idegran
Citera
2010-11-04, 15:27
Medlem
Miiiiias avatar
Okej, tack för tipset
Citera
2010-11-04, 15:52
Medlem
Cantorass avatar
Innehåller väl terpentin?
Knappast skadligt i små mängder, men ät inte för mycket - tar du barr från marken är nog det mesta av terpentinet borta.
Citera
2010-11-04, 16:24
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Innehåller väl terpentin?
Knappast skadligt i små mängder, men ät inte för mycket - tar du barr från marken är nog det mesta av terpentinet borta.

Försvinner inte det om man kokar/steker barret?

Edit: Hur använder man enbarr i matlagningen? Tar man bort dem när maten är klar, eller låter man dem ligga kvar?
Senast redigerad av Miiiiia 2010-11-04 kl. 16:26.
Citera
2010-11-04, 19:32
Medlem
Sedatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Försvinner inte det om man kokar/steker barret?

Edit: Hur använder man enbarr i matlagningen? Tar man bort dem när maten är klar, eller låter man dem ligga kvar?

Enbarr brukar jag använda när jag grillar korv. Eller jag lägger enbarret på glöden så att det blir en god liten rökig smak. Att lägga det direkt på maten har jag svårt att tro att det skulle bli gott.
Citera
2010-11-04, 22:49
Medlem
zepofans avatar
Granskott är ju fint att göra te på, och det skulle säkert gå att göra någon typ av marmelad på dem också. Vanliga hårda granbarr är jag tveksam till om det skulle gå att göra något gott av.
Citera
2010-11-05, 13:22
Medlem
Granskotten går alldeles ypperligt att använda som krydda, gärna i kombination med citron eller annan frisk syra. Jag har bland annat gjort glass på gran, och sorbet på gran och älgört. Jättegott
Citera
2010-11-05, 13:31
Medlem
I boken "Mat att äta minst en gång i livet" är granskott en del.

Citat:
Det är bara de späda skotten som går att äta, och plockningsperioden är kort bara några veckor från slutet av maj till början av juni. Sen blir skotten för långa.

I boken står det att granskotten förr var en källa till c-vitamin för att motverka skörbjugg och att man syltade, konserverade och gjorde te av dem för att kunna spara det till vintern för att motverka exempelvis skörbjugg.

I te (med kanel exempelvis), i sallad (men måste äta inoms ett par timmar), eller som sirap (gott till glass), granskottssnaps är också intressant.
Citera
2010-11-05, 13:59
Medlem
El-Knoxs avatar
Enbarr, tallbarr och granbarr är väl ändå helt jäkla ofarligt att förtära? Varenda människa som gjort lumpen och genomgått överlevnadsveckan bör väl ha druckit té gjort på något av ovanstående barr.
Citera
2010-11-05, 14:19
Medlem
Fjoddes avatar
Granbarrens styrka är dess doft, funkar underbart tillsammans med färska bär. Trä färska bär på en liten grankvist med barr längst ut, sikta lite florsocker över bären. Håll kvisten i den lilla barrvippan du sparat längst ut på kvisten och dra i dig bären så får du bärsmaken och granlukten samtidigt och det blir awesome. Lukten är minst lika viktig som smaken
Jag har även gjort samma grej med långkok. Tänk dig en litet grillspett (fast allt är tillagat i förväg) med svamp och långkokat viltkött på en liten grankvist, underbar förrätt eller amis.. Och granstrunt (granskott) är ju skitgott att bara plocka och äta, så det borde fungera fint
Citera
2010-11-05, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Enbarr, tallbarr och granbarr är väl ändå helt jäkla ofarligt att förtära? Varenda människa som gjort lumpen och genomgått överlevnadsveckan bör väl ha druckit té gjort på något av ovanstående barr.

Jo, det är helt ofarligt. En kopp varm granbarrste är därtill bra för moralen när man vaknar utsvulten ute i ingenmansland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in