• 1
  • 2
2010-11-06, 00:45
Medlem
T.B.s avatar
Kul!

Många bra svar i tråden.

Har inte ens tänkt på att man kan använda gran-/tallbarr i matlagning men det borde ju funka alldeles utmärkt i en gryta exempelvis. Ger säkert en fin syra i maten, istället för citron kan man tänka. Man får tänka på att ta bort barren innan servering bara.

Granbarrste är ju som många skrivit en klassiker och mycket rikt på c-vitamin.

Minns när man var på utflykt på dagis och fick käka granskott. Riktigt gott.

Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Som naturmänniska, hundägare och svampälskare har jag med en viss förtjusning insett att det denna hösten varit näst intill omöjligt att gå ut i skogen utan att snubbla över svamp.

Jag råkade vid ett tillfälle få med ett granbarr när jag stekte svampen, och fram till dess att jag började tugga på barret (beskt och hårt) tyckte jag att smaken förhöjdes avsevärt!

Är det då någon här på flashback som har erfarenhet av att använda gran- eller tallbarr som krydda i maten? Min faster lärde mig tidigt att när det gäller vad naturen ger så skulle jag spotta ut allt som smakar beskt - det kan vara giftigt. Gäller det granbarr? Finns det andra användningsområden än som smakförhöjare till svamp?

Nästan allt i naturen (Sverige) smakar beskt, även sånt som är ätbart. Smakar det inte beskt så smakar det oftast surt eller i något enstaka fall lakrits. En tumregel kan vara att gnida in det du tänkt äta mot undersidan av handleden där huden är som tunnast och vänta 30-60 minuter, får du utslag eller motsvarande så ät inte. Dock är det inte någon självklar regel.
Citera
2010-11-06, 11:06
Medlem
Miiiiias avatar
Wow, tack för alla bra svar och tips! Jag har, som liten, ätit granskott direkt från granen, men aldrig riktigt tänkt på att det går att använda i matlagningen. I fallet med svampen så förstärkte det verkligen skogssmaken, och jag fann det oerhört intressant (om än inte förvånande, om man tänker på det).

Citat:
Ursprungligen postat av T.B.
Nästan allt i naturen (Sverige) smakar beskt, även sånt som är ätbart. Smakar det inte beskt så smakar det oftast surt eller i något enstaka fall lakrits. En tumregel kan vara att gnida in det du tänkt äta mot undersidan av handleden där huden är som tunnast och vänta 30-60 minuter, får du utslag eller motsvarande så ät inte. Dock är det inte någon självklar regel.

Jag tror att min faster tänkte mer på frukt och bär när hon gav mig det tipset, men jag ska komma ihåg din tumregel!
Citera
2010-11-06, 18:30
Medlem
T.B.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Wow, tack för alla bra svar och tips! Jag har, som liten, ätit granskott direkt från granen, men aldrig riktigt tänkt på att det går att använda i matlagningen. I fallet med svampen så förstärkte det verkligen skogssmaken, och jag fann det oerhört intressant (om än inte förvånande, om man tänker på det).

Det här var jätteintressant, ska pröva att slänga med några granskott nästa gång jag steker kantareller.
Citera
2010-11-06, 21:00
Medlem
På våren kan man plocka de nya skotten på gran, de är ljusgröna, använd antingen som godis och ät den "träiga" delen, eller till the, eller som så här: Plocka en glasburk full med skott, häll på råsocker, skaka runt lite då och då, du kommer att tillslut ha en sirap med underbar smak!
(man kan mata på med mer skott och socker när innehållet sjunker ihop.)

Tyvärr kräver skottplockningen ok från markägaren.
Citera
2010-11-06, 22:44
Medlem
smaragdmördarns avatar
Varför inte koka buljong på det? Tänk en svensk risotto med tex viltbuljong, lite svamp och västerbottenost
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in