• 1
  • 2
2010-11-03, 03:45
Medlem
Orkar inte göra värsta presentationen.

Om man har jävligt lätt för att bli bakis, och vill ha dropp redo för "dagen efter" -
Vad bör man veta? Hur får man tag på dropp-påsar, kanyler, och ställ?

Vilken slags "pålästhet" bör man ha för att sätta dropp? Jag menar själva utbildningen att ta blodprov och sätta dropp tar ju typ 2 veckor bara.

Jag är positiv till detta och överväger det seriöst talat.

För och nackdelar?
Citera
2010-11-03, 03:51
Medlem
snuffomans avatar
Jag hade en superkanonfylla i mina tidiga tonår som slutade på lasarettet, de gav mig dropp och jag mådde som en lite prins dagen efter (relativt till hur mycket jag druckit). Så nog funkar det alltid!

Problemet med att självadministrera det är väl att du troligen är full när du kommer hem. Fylla och kanyler med allt vad det innebär tycker inte jag låter som en toppen idé. Dessutom så är det lätt glömt att du har en påse kopplad till armen när du vaknar upp desorienterad och måste kila till muggen.

Edit: Hoppsan, läste lite för snabbt, missade att du vill ha det när du vaknat under själva bakfyllan. Då är det givetvis en mycket bättre idé, även om jag tvivlar på att det blir ett lika effektivt botemedel.
Senast redigerad av snuffoman 2010-11-03 kl. 03:56.
Citera
2010-11-03, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Jag hade en superkanonfylla i mina tidiga tonår som slutade på lasarettet, de gav mig dropp och jag mådde som en lite prins dagen efter (relativt till hur mycket jag druckit). Så nog funkar det alltid!

Problemet med att självadministrera det är väl att du troligen är full när du kommer hem. Fylla och kanyler med allt vad det innebär tycker inte jag låter som en toppen idé. Dessutom så är det lätt glömt att du har en påse kopplad till armen när du vaknar upp desorienterad och måste kila till muggen.

Frågan är ju om hälsoriskerna för en "on the edge" bakfylla, dvs hjärtklappningar, högt blodtryck, feber och så vidare, verkligen är en mindre risk än att råka köra in nålen lite för långt och bara orsaka lite blåmärke.

Kul med snabbt svar. Jag fick alkoholförgiftning i somras, men droppet drog dem ur tidigt som fan, så prins i was not. Dåligt.
Citera
2010-11-03, 03:55
Medlem
Börja hänga på sjuksköterske/112barer är nog mitt tips (finns några i landet för räddningstjänst, brukar vara +1 på inbjudan så du får hitta en kompis), annars ska du inte hålla på med sånt. Och kan du inte ta baksmällan är det kanske dags att dra ned på drickandet??
Citera
2010-11-03, 03:55
Medlem
Alltså, det är ju en viss skillnad på att ta blodprov och sätta venkateter :P

Kan inte hända så mycket mer än att kärlväggen brister och du får blåmärket from hell när du försöker ta blodprov, men du ska nog inte improvisera dig fram till att sätta en venkateter, och då rakt inte på dig själv.

När det kommer till verktygen så är det inget du kan köpa bara sådär, och du vill ha specifik utrustning för att sätta venkateter, dvs inget som hasch-kalle sitter o trycker på hemma i lägenheten
Citera
2010-11-03, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Börja hänga på sjuksköterske/112barer är nog mitt tips (finns några i landet för räddningstjänst, brukar vara +1 på inbjudan så du får hitta en kompis), annars ska du inte hålla på med sånt. Och kan du inte ta baksmällan är det kanske dags att dra ned på drickandet??

Okej, jo självklart, men varför inte försöka ha och äta kakan?

Citat:
Ursprungligen postat av vanligarbetare
Alltså, det är ju en viss skillnad på att ta blodprov och sätta venkateter :P

Kan inte hända så mycket mer än att kärlväggen brister och du får blåmärket from hell när du försöker ta blodprov, men du ska nog inte improvisera dig fram till att sätta en venkateter, och då rakt inte på dig själv.

När det kommer till verktygen så är det inget du kan köpa bara sådär, och du vill ha specifik utrustning för att sätta venkateter, dvs inget som hasch-kalle sitter o trycker på hemma i lägenheten

Förstår det, men om vi bollar med tanken att jag lär mig att sätta "venkateter".
Min kompis piercar sig själv hela tiden, allt från kuken till revbenen, det måste vara större hälsorisk än att sätta dropp eller?

Jag kommer gå Omvårdnadslinjen på C-Vux nästa höst, där kommer jag få lära mig att sätta venkateter och ta blodprov (Tror det är extrakurs men det är det värt).

Men jag funderar fortfarande på att se det som ett försök att göra. Det vore kul att se resultatet. Kanske to.m marknadsföra "Bakfyllans dödare - paketpris 199. Sätt dropp själv!"
Citera
2010-11-03, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obscen
Okej, jo självklart, men varför inte försöka ha och äta kakan?

Förstår det, men om vi bollar med tanken att jag lär mig att sätta "venkateter".
Min kompis piercar sig själv hela tiden, allt från kuken till revbenen, det måste vara större hälsorisk än att sätta dropp eller?

Jag kommer gå Omvårdnadslinjen på C-Vux nästa höst, där kommer jag få lära mig att sätta venkateter och ta blodprov (Tror det är extrakurs men det är det värt).

Men jag funderar fortfarande på att se det som ett försök att göra. Det vore kul att se resultatet. Kanske to.m marknadsföra "Bakfyllans dödare - paketpris 199. Sätt dropp själv!"

Hehe, jag förstår. Jag validerar själv till undersköterska as we speak, och det var inte alls längesen vi fick pyssla med just dom här bitarna. Saken är den att pga av hälsorisker så får man inte öva på varandra, iaf inte i skolan. Men eftersom min flickvän är sjuksköterska så har vi såna här saker hemma och jag har därav inte kunnat låta bli det du pratar om nu! Vilket bara har resulterat i enorma blåmärken.

Steril miljö, gummihandskar, tvätta av huden, och nya nålar så har du gjort vad du kan för att minimera alla risker. Vad du kan göra är väl att öva på att träffa din eller din kompis ven, men sätt inte i artär bara, för då sprutar det jävlar i mig upp i taket

Några andra risker finns det egentligen inte, det kan göra ont men det är ju inte farligt.
Citera
2010-11-03, 05:20
Medlem
dgnrrds avatar
dropp för en bakfylla? Om du är kille så knallar du genast ner till närmaste polisstation och lämnar in din penislicens.
Citera
2010-11-03, 07:24
Medlem
Traktes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscen

Omvårdnadslinjen gör dig till USK eller hur? De sätter inte venkateter, det är sjuksköterskans jobb och det är högskoleutbildning. Men fine, vi leker hur som helst med tanken.

Du ska då, på dig själv, hitta ett bra kärl, få in nålen på dig själv med alla moment det innebär att ta bort själva nålen och få den att sitta kvar i kärlet samt tejpa fast den och koppla dit droppet.
De här momenten är rätt svåra även när man har två händer tillgängliga. Men visst kan man säkert lyckas.
Dessutom ska du hitta dropp, vilket är läkemedel så det är nog inte världens lättaste att få tag i.
Går sedan kärlet sönder under tiden du har droppet i alternativt om droppet börjar gå subcutant av nån anledning så är det inte skönt, det kan jag lova.
Citera
2010-11-03, 08:06
Medlem
Toalettdykarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakte
Omvårdnadslinjen gör dig till USK eller hur? De sätter inte venkateter, det är sjuksköterskans jobb och det är högskoleutbildning. Men fine, vi leker hur som helst med tanken.

Du ska då, på dig själv, hitta ett bra kärl, få in nålen på dig själv med alla moment det innebär att ta bort själva nålen och få den att sitta kvar i kärlet samt tejpa fast den och koppla dit droppet.
De här momenten är rätt svåra även när man har två händer tillgängliga. Men visst kan man säkert lyckas.
Dessutom ska du hitta dropp, vilket är läkemedel så det är nog inte världens lättaste att få tag i.
Går sedan kärlet sönder under tiden du har droppet i alternativt om droppet börjar gå subcutant av nån anledning så är det inte skönt, det kan jag lova.
Tror inte du kommer hitta något ämne att injicera som kommer ta bort din bakfylla, det funkar inte riktigt så..
Citera
2010-11-03, 11:18
Medlem
komnata622s avatar
Varje injektion medför en viss risk för infektion i bla hjärta. Inget som ska göras utan bra anledning och särskilt inte hemma i oren miljö.
Med lite otur sätter sig infektionen hjärtklaffarna som sen sakta förstörs och vips så har du förkortat ditt liv och din livskvalitet ganska substantiellt. Inget ovanligt i IV missbrukare direkt.
Citera
2010-11-03, 11:47
Medlem
Jag antar att du ska administrera någon typ av vätskeersättning/sockerlösning i droppet?

Visst du kan ge folk det på sjukhus, men bakfyllan kommer av restprodukter från leverns nedbrytning av alkohol, vätske och saltbrist.

Mitt tips, billigare, säkrare, och garanterat mindre bakfylla (eftersom droppet inte direkt värkar direkt på "bakisdagen")

är att du tvingar dig själv att vara uppe 20-30 minuter till innan du går och lägger dig, tvinga i dig 0,5-1l vätska med vätskeersättning typ bakis/resorb. Inte nog med att det innebär att du ersätter en del av förlorad vätska, du kommer vara tvungen att gå upp "under bakisdagen" då du självklart kissar och har ställt ett glas till vid sängen, du dricker det - somnar om och vaknar relativt "frisk"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in