• 1
  • 2
2010-11-03, 00:50
Medlem
Satt precis och funderade på vad man menar när man säger jag/mig, är det sin själ/kropp eller vad menar man?

Ett exempel: "Jag" bröt "min" fot

Vad är egentligen jag eller min?

Hoppas ni förstår hur jag tänker, är ganska svårt att förklara :P
Citera
2010-11-03, 00:57
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Jag: jaget du som människa och varelse, dina tankar åsikter minnen och känslor.
Min: allt som tillfaller jag, din kropp, sko, fru, saker etc.
Citera
2010-11-03, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
Jag: jaget du som människa och varelse, dina tankar åsikter minnen och känslor.
Min: allt som tillfaller jag, din kropp, sko, fru, saker etc.

Så "jag" är både något man kan ta på och något man inte kan ta på tycker du?
Och jag menar när du säger "dina" tankar och åsikter, alltså något som "jag" äger redan. "Dina" är samma sak som "min" eller "mina" bara det att det är du som säger det.
Senast redigerad av Muncher 2010-11-03 kl. 01:19.
Citera
2010-11-03, 01:22
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muncher
Så "jag" är både något man kan ta på och något man inte kan ta på tycker du?
Och jag menar när du säger "dina" tankar och åsikter, alltså något som "jag" äger redan. "Dina" är samma sak som "min" eller "mina" bara det att det är du som säger det.

Haha gud vad orden snurrar nu får försöka kvickna till lite...

Visst mina tankar och åsikter är något som tillhör mig men är också något som bygger upp min personlighet som definierar vem jag är eller nåt...
Citera
2010-11-03, 01:28
Medlem
Nu börjar vi komma någon vart Åsikter och tankar definierar lite om vem "jag" är men det är ju fortfarande "jag" som tänker och har åsikter. Hänger du med? :S
Citera
2010-11-03, 02:19
Medlem
tantvrists avatar
Fan vad förvirrande inlägg...

"Jag"- Jag som en kropp, fast endast ditt medvetande räknas som jaget. Din "jag-känsla" är jaget, din sk "själ".

"Mig"- Mig som i allt som jag äger och allt som har med mig (också används mig när man talar om sig själv) att göra. "Jag gjorde mig illa i foten"= För att det var min fot.
Citera
2010-11-03, 11:32
Bannlyst
Citat:
Satt precis och funderade på vad man menar när man säger jag/mig, är det sin själ/kropp eller vad menar man?

Ett exempel: "Jag" bröt "min" fot

Vad är egentligen jag eller min?

Hoppas ni förstår hur jag tänker, är ganska svårt att förklara :P

Det vore konstigt att jaget skulle vara identiskt med den brutna foten. Jaget maste vara nagot annat än kroppen.
Citera
2010-11-03, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantvrist
Fan vad förvirrande inlägg...

"Jag"- Jag som en kropp, fast endast ditt medvetande räknas som jaget. Din "jag-känsla" är jaget, din sk "själ".

"Mig"- Mig som i allt som jag äger och allt som har med mig (också används mig när man talar om sig själv) att göra. "Jag gjorde mig illa i foten"= För att det var min fot.

"Jag" var medvetslös, vad menas med det? Detta är kanske något oändligt hehe.
Citera
2010-11-03, 15:49
Medlem
tantvrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Det vore konstigt att jaget skulle vara identiskt med den brutna foten. Jaget maste vara nagot annat än kroppen.
Njae, snarare delarna i hjärnan som utgör personligheten, överlevnadsinstinkten, självbevarelsekänslan och sinnesintryck.
Citat:
"Jag" var medvetslös, vad menas med det? Detta är kanske något oändligt hehe.
Det betyder isf att "du" (ditt medvetande) helt enkelt kopplades bort. Det betyder inte att en kroppsdel dog/somnade, utan ditt medvetande. Med medvetandets bortkoppling, kallar vi det nu, försvann din "jag-känsla" för den stunden.

Oändligt? Nä, men jävligt komplicerat
Citera
2010-11-03, 16:05
Bannlyst
Citat:
själar finns inte, du får ont i din kropp. det verkar som att frågan är besvarad... kanske dags att låsa tråden?
Citera
2010-11-03, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
själar finns inte, du får ont i din kropp. det verkar som att frågan är besvarad... kanske dags att låsa tråden?

Har du nå bevis för att själar inte finns?
Citera
2010-11-03, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantvrist
Njae, snarare delarna i hjärnan som utgör personligheten, överlevnadsinstinkten, självbevarelsekänslan och sinnesintryck.

Det later som hard core materialism det här. Där lagras all information som i en harddisk, alla minnen dyker upp och försvinner och dyker upp pa nytt. Föreställningar om jaget är kanske
bara en slags "metafor" eller hur? Eller menar du att jaget finns i en del av hjärnan som en materiell sak, som en fot?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in