• 1
  • 2
2010-11-03, 23:09
Medlem
nekropedofilis avatar
Jag-Medvetande, sjl och tankar
Mig-Materiellt
Citera
2010-11-04, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nekropedofili
Jag-Medvetande, sjl och tankar
Mig-Materiellt

Jag hller inte riktigt med om det dr, eftersom man kan sga: Jag har varit medvetsls/Jag har en sjl/Jag kan tnka.

Men just medvetandet kan ju stmma ngorlunda eftersom man sger: Jag r vid medvetande.

r ganska dlig p svenska, men kan man sga "Mitt medvetande"?
Citera
2010-11-04, 00:47
Medlem
nekropedofilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muncher
Jag hller inte riktigt med om det dr, eftersom man kan sga: Jag har varit medvetsls/Jag har en sjl/Jag kan tnka.

Men just medvetandet kan ju stmma ngorlunda eftersom man sger: Jag r vid medvetande.

r ganska dlig p svenska, men kan man sga "Mitt medvetande"?
Det r MITT medvetande?
Citera
2010-11-04, 00:58
Medlem
Ja, om man sger s, s blir det vl i gare form?
Citera
2010-11-04, 21:00
Medlem
Pawlees avatar
Jag - allt.
Min bild i huvudet (ider, sinnesintryck, tankar etc.) r jag. Men dess innehll kommer utifrn. S jag kom utifrn in i huvudet. Jag r allts allt jag upplever.

Ditt "jag" r precis samma som mitt "jag". Och om vi upplever samma. S r vi samma? Vi r fingrar av samma medvetenhet som finns runt all materia.

S vitt jag ser det s r allt medvetenhet. Materia (ven ljud, ljus etc) r olika former av information som sprids. Och det r min definition av medvetenhet. Fr s ser det ut i mitt huvud, som en gng var grunden till min frga "vad r medvetenhet?" - Information som sprids. Precis s ser jag universum som ett medvetande (enligt min def.).

Och detta medvetande r jag ett finger till, precis som du. Jag r vi, du, universum. Ja, ALLT.

Jag r frndringen. Jag r universums kant (nuet). Som ser sig sjlv.
Citera
2010-11-04, 21:30
Medlem
tantvrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Det later som hard core materialism det hr. Dr lagras all information som i en harddisk, alla minnen dyker upp och frsvinner och dyker upp pa nytt. Frestllningar om jaget r kanske
bara en slags "metafor" eller hur? Eller menar du att jaget finns i en del av hjrnan som en materiell sak, som en fot?
Inte riktigt, snarare att delarna i hjrnan tillsammans utgr jag-knslan som en del av sjlvbevarelsedriften. Skulle du inte knna dig sjlv som ett "jag" skulle du ha bra mycket svrare att verleva s evolutionen har helt enkelt utvecklat fram jag-knslan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in