2012-06-10, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet
Är polacker fattiagre än svenskar nähä? Det finns snart 50 sidor om varför det är så, är du inte läskunnig? WW2/Kommunism/Delningarna av Polen.

Det kommer dock att förändras, för att inse det måste man åtminståne ha besökt Polen, Hur många skyskrapor planeras att byggas i Sverige i år?
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/island-lanar-47-miljarder-fran-imf_7050647.svd
Uppdaterar verision, där står att Polen lånar ut 200 000 000 USD. Återkommer med siffran om hur mkt de bidrar med till EUs räddningsfond.
Det är uppdaterat Polen har en stadig ökning av arbetslösheten och kan du läsa idiot det står 5 från botten på EU. Ni är skit. Ni har skitlöner i Polen och ingen förbättring. http://www.cipfa.org.uk/thejournal/download/Adam_Reichard.pdf
Citera
2012-06-10, 15:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persetan
Polen kan inte uppnå mer än konkurs som Spanien. Polen har dåliga läkare, många jag vet som fått sparken i Sverige för att dom inte har kunskapen att vara läkare. Polacker och andra utländska studenter kan köpa sina diplom i Polen. Polen har skitlöner idag och sämre kommer det att bli. Du kan vända och vrida men Polen kan aldrig lyckas komma ur en konkurs.

Inte vet jag vad du har emot Polen. Polacker brukar vara innovativa affärsmän. Och det sistnämnda är inte minst viktig. Kineserna har klagat över att deras mobilsystem har lika god kvalité som Ericssons, men svenskarna är så smarta affärsmän.

Visst ligger Polen långt efter de främsta ekonomierna. Men när svenskt BNP störtdök under 2008 så fortsatte polackerna med sin tillväxt runt fem procent om året. Hur det går med den nuvarande krisen får vi väl se. Sverige tillhör de länder som, än så länge, klarat sig bäst. Men enligt min måttstock så är en BNP tillväxt på blott 1,5 procent, katastrofalt lågt.
Citera
2012-06-10, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Inte vet jag vad du har emot Polen. Polacker brukar vara innovativa affärsmän. Och det sistnämnda är inte minst viktig. Kineserna har klagat över att deras mobilsystem har lika god kvalité som Ericssons, men svenskarna är så smarta affärsmän.
Jag är emot idioter som hittar på att Polen är ett framgångsland.
Citat:
Visst ligger Polen långt efter de främsta ekonomierna. Men när svenskt BNP störtdök under 2008 så fortsatte polackerna med sin tillväxt runt fem procent om året. Hur det går med den nuvarande krisen får vi väl se. Sverige tillhör de länder som, än så länge, klarat sig bäst. Men enligt min måttstock så är en BNP tillväxt på blott 1,5 procent, katastrofalt lågt.
Mycket stor skillnad. 2008 så hade Polen problem
som bara fortsatt med en av dom lägsta köpkrafterna i EU bottom 5. http://www.cipfa.org.uk/thejournal/download/Adam_Reichard.pdf
Citera
2012-06-10, 16:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persetan
Jag är emot idioter som hittar på att Polen är ett framgångsland.

Mycket stor skillnad. 2008 så hade Polen problem
som bara fortsatt med en av dom lägsta köpkrafterna i EU bottom 5. http://www.cipfa.org.uk/thejournal/download/Adam_Reichard.pdf

Jag kan förstå om du reagerar emot svulstig polsk nationell propaganda. Men bör vi inte ge Polen lite mer tid än 21 år för att ge dem möjlighet att visa vad de går för. Att leva under kommunist-oket i 45 år kan inte ha varit någon höjdare.

Faktum kvarstår: Tillväxten i Polen har varit god. Sedan är det en annan femma att landet, än så länge, inte har skapat framtidssäkra jobb åt polackerna, så många har sökt sig utomlands till jobb och framför allt bättre betalda jobb.
Citera
2012-06-10, 18:07
Medlem
rex144s avatar
Polens BNP växer och har gått om Holland och Sverige,

Polen har fantastiska läkare som är eftertraktade i hela världen, varför är polacker så duktiga?

jo, det är på grund av resursbrister under kommunismen och 1990-talet, som polacker har blivit väldigt flexibla, man tänker utanför "boxen" ,
polska företag har snabbt anpassat sig till krisen i europa och expanderat,
polacker räds inte nån kris, vi har haft mycket värre kriser

tex polska anastesiläkare är väldigt eftertraktade, då man måste vara kreativ och snabbt ta beslut,
tex. förra året har den polska kvinnliga kirurgen varit först i världen med att transplantera ett helt nytt ansikte, precis som i filmen "Face-off"
Citera
2012-06-10, 18:29
Medlem
Reguluss avatar
Hur tror ni att en euro-härdsmälta skulle påverka Polen? Kommer man lindrigare undan eftersom man inte blir direkt indragen i konkursen? Eller kommer en utebliven framtida anslutning till euron att påverka Polens ekonomi negativt (utöver de negativa effekterna på grund av kaoset i samband med en härdsmälta)?
Citera
2012-06-10, 20:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Hur tror ni att en euro-härdsmälta skulle påverka Polen? Kommer man lindrigare undan eftersom man inte blir direkt indragen i konkursen? Eller kommer en utebliven framtida anslutning till euron att påverka Polens ekonomi negativt (utöver de negativa effekterna på grund av kaoset i samband med en härdsmälta)?

Min gissning är att, om det inte blir en så stor härdsmälta att även Tyskland brakar ihop så kommer Polen att klara sig bra. Det är möjligt att de inte han upprätthålla en tillväxt på ca fem procent om året, som under förra krisen. Men man kommer säkert att ligga väl över de 1,5 procent som Sverige skulle vara ganska nöjd med, (men inte jag), under nuvarande omständigheter.
Citera
2012-06-10, 22:13
Medlem
Viking-s avatar
Herregud människor, ni förstår väl att det är antonios eller vad greken nu hette som är inne i tråden med sitt tredje konto nu, skriver och "argumenterar" ju på exakt samma sätt som förut, inte direkt svårt att känna igen.
Han mår uppenbarligen bättre när han öser skit ur sig över Polen när hans eget land kollapsar, men jag antar att det ligger i hans natur då ansvarskänslan uppenbarligen inte existerar där borta.

Om ni inte vill slösa er tid med att svara på inlägg i typ med "Polen är skit, språket är fult, kvinnorna är horor och männen alkoholister" varenda gång så rekommenderar jag att ni fortsätter med konstruktiva inlägg där han är exkluderad.
Citera
2012-06-10, 22:57
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Min gissning är att, om det inte blir en så stor härdsmälta att även Tyskland brakar ihop så kommer Polen att klara sig bra. Det är möjligt att de inte han upprätthålla en tillväxt på ca fem procent om året, som under förra krisen. Men man kommer säkert att ligga väl över de 1,5 procent som Sverige skulle vara ganska nöjd med, (men inte jag), under nuvarande omständigheter.

Vid en euro-härdsmälta handlar det nog inte om hur mycket tillväxt vi kommer att ha utan om hur mycket ekonomin kommer att krympa åren efter smällen. Men jag tror också att Polen klarar sig bättre än de före detta euroländerna i så fall, liksom även Sverige.
Citera
2012-06-21, 09:24
Medlem
rex144s avatar
EM visade i Polen visade sig vara en fantastisk framgång,

alla olyckskorparna som kraxade och fientlighet mot färgade fick fel,
engladns kapten Sol Campbell som varnade för att inte resa till Polen "för då kommer ni tillbaka i en kista"
hånades igår av de engelska fansen när de bar en kista med hans namn och i den en svart man med en ansiktsmask föreställande Sol Campbell

och de påstådda apljuden och banarer mot det holländska lagen under deras tränning i Krakow visade sig vara falsk, polisen har gått genom videomaterial och inte hittat bevis för detta,

den ende (av 100 journalister som fanns på plats) som skrev om detta visade sig vara en holländsk journalist från en främligsfientlig blaska som kör hatkampanjer mot polacker i Holland (eftersom de inte vågar kritisera araber från Marocco eller turkar)

de skandinaviska medierna snabbt hängde på
Senast redigerad av rex144 2012-06-21 kl. 09:29.
Citera
2012-07-16, 15:56
Medlem
rex144s avatar
polskt konstgödselföretag Azoty köper upp ett annat polskt kemiföretag för att undgå ett fientligt uppköp av ett ryskt företag,

i och med detta kommer det nya polska storföretaget bli det största i EU vad gäller produktion av olika kemiska produkter till jordbrukssektorn
Citera
2012-07-16, 17:40
Medlem
solindos avatar
Befolkning - 40 miljoner
Ekonomi - Stabil
Demografi - Efter andra världskriget deporterades de flesta etniska minoriteter från Polen. Detta har medfört att dagens Polen är ett väldigt homogent land , 96,74 ansåg sig vara polacker >>>>(Slav/Germaner ). 1% är Tyskar ukrainare, litauer, judar.
Religion - Katolism 98 %
Försvar - 300.000 aktiva

Visst det ser väl fint ut. Om du skulle frysa bidragen från EU till Polen så faller tillväxten lite.
Polen borde satsa mer på miljö. De släpper ju än idag ut sitt avloppsvatten i Östersjön.Fyfan.
Detsamma gäller Ryssland. Rika är de men bygga avlopp verkar de inte intresserade av. Svin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in