Citat:
Ursprungligen postat av L-

"högervridning", "kolonial historia", "religiös fanatism", "krig"?
Inga av dessa har någon inverkan på ekonomin och dess utveckling, förrutom krig, och krig har i stort sett en positiv inverkan på ekonomin.
Kommentarer med verklighetsförankring efterlyses.
Tja, i motsatts till dig som verkar vara jurist och ekonomi utbildad så ligger jag mer åt det beteendevetenskapliga hållet.
Men trots min okunnighet så har jag lite svårt att förstå varför följande inte skulle ha en negativ inverkan på Israels ekonomi, och för all del på landet utveckling i allmänhet, vilket jag egentligen syftade på:
Tio procent av befolkningen går på försörjningstöd pga religiösa orsaker, nämligen de ultra-ortodoxa judarna. 2050 kommer de att utgöra ca 30 procent av befolkningen. Med ledning av detta så kan man dra slutsatsen att ultra-ortodoxa kvinnor sprutar ut barn, vilket iof kan ha en positiv effekt på ekonomin på lång sikt, dvs. om barnen kommer att arbeta som vuxna......
Det finns sk "säkerhetsbariärrer" som både omsluter och finns inom det område som Israel defacto kontrollerar. Att bygga sådant ökar iof på landet BNP men allt detta arbete och material skulle säkert kunna användas till mer produktiva investeringar.
Säkerhetsapparaten i Israel är enorm och innebär givetvis produktivitetsförluster, låt så vara att avknoppningar ifrån den militära sektorn också gett upphov till högtekonologiska företag inom säkerhetsektorn.
Att många israeliska judar är ständigt bekymrade över demografiska frågor, rättigheten till landområden, sin egen och staten säkerhet i allmänhet och en påstådd antisemitisk omvärld, gör att de inte, fullt ut, kan koncentera sig på sitt eget privatliv, affärer och inovation. Säkert inte bra för landet ekonomi.
Israels agerande i Palestina-konfliken har isolerat landet internationellt. Förekommer det inte officiella handelsbojkotter så förekommer det i alla fall inoficiella sådana. Så är fallet vad gäller många svenskars inställning till Israeliska varor, och detta är säkert, mer eller mindre, vanligt i andra europeiska länder också. Inte bra för israelisk exportindusti.
Att upprätthålla hög militär beredskap kostar både i termer av arbetskraft som ekonomiska resurser. Alla dessa värnpliktiga som tvingas tjänstgöra på ockuperad mark, alla dessa reservister om måste hållas i trim genom ständiga repetionsövningar. Detta dämpar givetvis något den ekonomiska aktiviteten i det israeliska samhället.
Sedan verkar det finnas en hel del främlingsfientlighet i Israel om man ser till den invandring som inte består av judar eller personer med anknyting till judar. Detta kan begränsa tillgången till kvalificerad arbetskraft och nya impulser utifrån. Det sistnämnda stimuleras inte heller utav att äktenskap mellan människor som har olika religiös bakgrund är förbjuden i Israel.
Tja, det var några exempel som jag kom på för stunden. Men var inte rädd att läxa upp mig, jag gillar faktiskt att lära mig nya saker!
Sedan kan vi ju vara överrens om att, trots begränsande faktorer, så går den israeliska ekonomin för tillfället bättre än den svenska.