2012-11-27, 22:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westerner
Polackerna har inte gjort upp med sin kommunistiska historia då inga kommunister med blod på händerna har blivit åtalade och de har inte heller fråntagits de förmögenheter som de roffade åt sig på folkets bekostnad. Istället tog man till stora delar över banksektorn, mediesektorn och energisektorn i början av 90-talet.

Det är en stor bidragande anledning till att Polen inte utvecklas snabbare än det gör. Korruptionen i den absoluta makttoppen är fortfarande nästintill allomfattande.

Jag förmodar dock att det inte var denna historian som du ansåg att man inte gjort upp med utan att du som så många andra i väst har svalt marxistisk propaganda från Kreml.
Jag syftade på både den nazistiska och kommunistiska ockupationen. Sedan är det iof sant att Kreml, ibland, lyckades framställa flyktingar ifrån kommunismen som nazi-medhjälpare. Ett bra exempel på detta är den svenska skandalösa balt-utlämningen.
Citera
2012-11-27, 22:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-
Antyder att Polen är "helt sekulariserat".

Kommentarer med verklighetsförankring efterlyses.

Står "L-" för "lill Allan"? Nejdå jag är inte sur, tvärt om så är det alltid roligt med kvalificerat motstånd.

Nej, jag tänkte inte på Polen utan på ett genomsnittligt europeiskt land. Polen är väldigt katolskt och jag gissar på att man kan bli åtalad för t.ex. hädelse där.
Citera
2012-11-27, 22:44
Medlem
rex144s avatar
inte riktigt hädelse, snarare sårande av andras känslor

men ingen har blivit dömd trots alla möjliga provokationer
Citera
2012-11-27, 22:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-
"högervridning", "kolonial historia", "religiös fanatism", "krig"?

Inga av dessa har någon inverkan på ekonomin och dess utveckling, förrutom krig, och krig har i stort sett en positiv inverkan på ekonomin.

Kommentarer med verklighetsförankring efterlyses.

Tja, i motsatts till dig som verkar vara jurist och ekonomi utbildad så ligger jag mer åt det beteendevetenskapliga hållet.

Men trots min okunnighet så har jag lite svårt att förstå varför följande inte skulle ha en negativ inverkan på Israels ekonomi, och för all del på landet utveckling i allmänhet, vilket jag egentligen syftade på:

Tio procent av befolkningen går på försörjningstöd pga religiösa orsaker, nämligen de ultra-ortodoxa judarna. 2050 kommer de att utgöra ca 30 procent av befolkningen. Med ledning av detta så kan man dra slutsatsen att ultra-ortodoxa kvinnor sprutar ut barn, vilket iof kan ha en positiv effekt på ekonomin på lång sikt, dvs. om barnen kommer att arbeta som vuxna......

Det finns sk "säkerhetsbariärrer" som både omsluter och finns inom det område som Israel defacto kontrollerar. Att bygga sådant ökar iof på landet BNP men allt detta arbete och material skulle säkert kunna användas till mer produktiva investeringar.

Säkerhetsapparaten i Israel är enorm och innebär givetvis produktivitetsförluster, låt så vara att avknoppningar ifrån den militära sektorn också gett upphov till högtekonologiska företag inom säkerhetsektorn.

Att många israeliska judar är ständigt bekymrade över demografiska frågor, rättigheten till landområden, sin egen och staten säkerhet i allmänhet och en påstådd antisemitisk omvärld, gör att de inte, fullt ut, kan koncentera sig på sitt eget privatliv, affärer och inovation. Säkert inte bra för landet ekonomi.

Israels agerande i Palestina-konfliken har isolerat landet internationellt. Förekommer det inte officiella handelsbojkotter så förekommer det i alla fall inoficiella sådana. Så är fallet vad gäller många svenskars inställning till Israeliska varor, och detta är säkert, mer eller mindre, vanligt i andra europeiska länder också. Inte bra för israelisk exportindusti.

Att upprätthålla hög militär beredskap kostar både i termer av arbetskraft som ekonomiska resurser. Alla dessa värnpliktiga som tvingas tjänstgöra på ockuperad mark, alla dessa reservister om måste hållas i trim genom ständiga repetionsövningar. Detta dämpar givetvis något den ekonomiska aktiviteten i det israeliska samhället.

Sedan verkar det finnas en hel del främlingsfientlighet i Israel om man ser till den invandring som inte består av judar eller personer med anknyting till judar. Detta kan begränsa tillgången till kvalificerad arbetskraft och nya impulser utifrån. Det sistnämnda stimuleras inte heller utav att äktenskap mellan människor som har olika religiös bakgrund är förbjuden i Israel.

Tja, det var några exempel som jag kom på för stunden. Men var inte rädd att läxa upp mig, jag gillar faktiskt att lära mig nya saker!

Sedan kan vi ju vara överrens om att, trots begränsande faktorer, så går den israeliska ekonomin för tillfället bättre än den svenska.
Senast redigerad av Ola Schubert 2012-11-27 kl. 22:56.
Citera
2012-11-27, 23:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
inte riktigt hädelse, snarare sårande av andras känslor

men ingen har blivit dömd trots alla möjliga provokationer

Jo, men jag tror knappas att jag som en defacto ateist skulle kunna få rätt om jag ansåg att religöst dravel sårade mina humanistiska och vetenskapliga "känslor". Bra dock att ingen fällt i praktiken för ett sådant sk. "brott" i Polen.
Citera
2012-11-27, 23:14
Medlem
rex144s avatar
klart att Israel går back på att ha ständig krigsberedskap,

men USA pumpar in i Israel varje år enorma summor för att kompensera detta,

Israelisk militärindustri (trots bojkott) exporterar vapen för miljarder dollar,
de är en av de största spelarna på den internationella vapenmarknaden,
förutom USA, Ryssland och Kina som dominerar
Citera
2012-11-27, 23:16
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, men jag tror knappas att jag som en defacto ateist skulle kunna få rätt om jag ansåg att religöst dravel sårade mina humanistiska och vetenskapliga "känslor". Bra dock att ingen fällt i praktiken för ett sådant sk. "brott" i Polen.

hehe, nej som ateist i Polen kan du inte känna dig sårad
bara de religiösa kan känna sig kränkta
Citera
2012-11-27, 23:30
Medlem
Westerners avatar
Citat:
Jag syftade på både den nazistiska och kommunistiska ockupationen. Sedan är det iof sant att Kreml, ibland, lyckades framställa flyktingar ifrån kommunismen som nazi-medhjälpare. Ett bra exempel på detta är den svenska skandalösa balt-utlämningen.

Jag förstår egentligen inte vad du menar att man ska göra upp med? Det är klart att något som det nazistiska folkmordet på polacker lämnar spår i nationens själ. Det ingenting som man kan eller bör glömma. Du får gärna förtydliga lite.
Citera
2012-11-27, 23:41
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westerner
Jag förstår egentligen inte vad du menar att man ska göra upp med? Det är klart att något som det nazistiska folkmordet på polacker lämnar spår i nationens själ. Det ingenting som man kan eller bör glömma. Du får gärna förtydliga lite.

Utan att ha för avsikt att låta dramatisk så tror jag helt enkelt att det är väldigt svårt för folk från exempelvis Sverige att förstå hur polacker och andra människor från krigsdrabbade länder fungerar.

De säger något i typ med "get over it, det var länge sedan och håller er tillbaka!" och tror att de varit väldigt hjälpsamma med deras råd, utan att inse att de flesta polacker insett detta sedan länge.

Problemet är att det är skillnad på att observera stora orättvisor från långt håll och att vara offer för de, det är något som sitter kvar med en och blir en del av hur man fungerar. Mycket av den korruption som existerar i landet idag är en direkt konsekvens av både processer som infördes under kommunismen och den mentala påverkan ideologin hade på människor.

Så länge människor från den tiden har inflytande i Polen så kommer vi inte att vara klara med att ha "gjort upp", och det finns inte mycket man kan göra åt det förutom att vänta.
Citera
2012-11-28, 00:02
Medlem
Westerners avatar
Jag håller med dig angående de goda råden från utomstående. Däremot så tycker jag att man kan göra mer än att bara vänta. Det finns fortfarande gott om folk i livet som bör åtalas för sina brott.

Sedan så undrar jag vad Estland har gjort som Polen inte gjort när det kommer till punkten "att göra upp med sin historia". Jag undrar om det inte har något att göra med "det utvalda folket" att göra. Det syftas oftast på just den saken när det pratas om att polsk historia har någonting som man måste göra upp med.
Citera
2012-11-28, 06:10
Medlem
rex144s avatar
många tror att Polen är det utvalda landet, europas "Messias",
som ska rädda europa
Citera
2012-11-28, 06:18
Medlem
L-s avatar
Citat:
Men trots min okunnighet så har jag lite svårt att förstå varför följande inte skulle ha en negativ inverkan på Israels ekonomi, och för all del på landet utveckling i allmänhet, vilket jag egentligen syftade på:

Jag kan inte veta vad du egentligen syftar på.

Jag är rädd att jag skulle behöva ge dig en hel utbildning, eller åtminstone 2-3 kurser i nationalekonmi för att du skall förstå i helhet varför det inte påverkar ekonomin.

Du är princip helt fokuserad på mänskligt kapital och det är inte sådär jätteavgörande. Det är mycket viktigare med riktigt kapital (maskiner som personer kan använda för att bli mer produktiva) och nivån av teknologisk utveckling. Man kan säga att en stressad och trött och deprimerad byggarbetare med en grävskopa kan fortfarande göra jävligt mycket mer en än glad och lycklig byggarbetare som bara har en spade. Kapital och teknologi är viktigare än mänskligt kapital.

Sen: folk producerar inte mindre för att de är religiösa (snarare tvärtom, med tanke på många religioner förespråkar hög arbetsetik), eller bara för att de har "fel" ideologi. Till att börja med.

Det du syftar på med säkerhetsbarriären och andra antytt "onödiga" investeringar kallas för the broken window fallacy, och är väl sisådär ett problem i nationalekomin som debatteras. Men det passar inte in där. Säkerhetsbarriären skapar trygghet och säkerhet vilket antagligen gör det till en väldigt bra investering. Folk jobbar bättre när de inte är nervösa. Den stora militären fyller samma funktion. De skulle möjligtvis kunna investera allt i kapital varor, men det hjälper inte så jätte mycket. (orkar inte förklara). Teknologi är viktigare. En jävligt avgancerad grävskopa är bättre än två gammalmodiga, typ. Och ju fler man har desto mer måste man spendera på att underhålla dem. Därför hjälper det inte att ha för mycket kapitalvaror heller.

En stor statlig sektor kan vara bra för ekonomin. Orkar inte förklara varför. Men det är av samma anledning som man har stimulanspaket. Om staten spenderar mycket så skapar det jobb, och folk får löner som de sen spenderar på annat.

Det är dessutom bra om staten kan skuldsätta sig lite varje år. Inte som i Grekland dock. Men i och med att ekonomin växer varje år krymper skulden utan att man ens betalar av den. Man kan säga att skulden krymper lika mycket som ekonomin växer. Det är därför i princip alla stater är skuldsatta. Men när ekonomin inte växer som den borde på grund av en recession så kan det bli problem.

Och nej, Israel är knappast internationellt isolerat.
Det är inte precis som att Sveriges vänsterpartister är Israels enda handelspartner...

Men om folk slutade sälja till Israel skulle det antagligen vara bättre för deras ekonomi, eftersom de importerar mycket mer än de exporterar och då skulle de alltså istället spendera sina pengar inom landet i stället. Israel är en net importör, till skillnad från t.ex. Sverige som är en net exportör.
Senast redigerad av L- 2012-11-28 kl. 06:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in