2012-06-09, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
hahah jag måste bara gratulera persetan till hans djupa samhällsanalyser om polen , fantastiskt.

Du verkar vara en väldigt bitter människa och jag är verkligen glad att du inte kommer besöka polen så polackerna inte behöver stå ut med dig.
Jag gav tillräckligt bra analys om du inte är debil. Polen är en hälsofara. Rasistiskt grått skitfolk som lever skitliv i ett skitland.
Citera
2012-06-09, 23:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Polen är nog på väg, (trots ev. kvarvarande rasism). Vad gäller ekonomins komplexitet så ligger man på en ganska hedrade 25 plats redan, (alltså före t.ex. Spaniens 28:de plats). Polen har dock tappat tre placeringar, vilket jag hoppas bara är en tillfällighet, (siffrorna ifrån 2008).

Som jämförelse kan sägas att Sverige ligger på en fjärde plats, (upp en placering).

Polen:

http://atlas.media.mit.edu/country/pol/

Sverige:

http://atlas.media.mit.edu/country/swe/

Rankinglistan:

http://atlas.media.mit.edu/rankings/country/

Det lustiga är att SVT hade ett reportage ifrån en polsk fabrik som sysslade med silikonformar. År 2000 var denna teknik den näst mest avancerade. För den senaste listan, (2009), så hittar jag inte ens varugruppen. Den tekniska utvecklingen går alltså rasande snabbt, och det gäller att hänga med. Jag hoppas verkligen att Polen kommer att klara det.

De mest avancerade produkterna:

2009:

http://atlas.media.mit.edu/rankings/product/2009/

2000:

http://atlas.media.mit.edu/rankings/product/2000/

1964:

http://atlas.media.mit.edu/rankings/product/1964/
Citera
2012-06-10, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Polen är nog på väg, (trots ev. kvarvarande rasism). Vad gäller ekonomins komplexitet så ligger man på en ganska hedrade 25 plats redan, (alltså före t.ex. Spaniens 28:de plats). Polen har dock tappat tre placeringar, vilket jag hoppas bara är en tillfällighet, (siffrorna ifrån 2008).

Som jämförelse kan sägas att Sverige ligger på en fjärde plats, (upp en placering).
24 plats är ungefär samma skit som konkursen Spanien med 28. Polen är ett skitland.
Citera
2012-06-10, 13:51
Medlem
rex144s avatar
tack Ola Schubert du är proffs på att ta fram siffror och analyser,
vi måste beakta att Polen startade 1991 med en katastrofekonomi, efter 45 års förstörelese,
alla stora staliga företag fick man skrota och börja om på nytt,

företaget Solaris är ett typexempel på detta, de startade för 20 år sedan ,
de tillverkar bussar och spårvagnar,
som exporteras till Tyskland och skandinavien, företaget växer enormt, började från ingenting
Senast redigerad av rex144 2012-06-10 kl. 13:57.
Citera
2012-06-10, 14:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persetan
24 plats är ungefär samma skit som konkursen Spanien med 28. Polen är ett skitland.

Nej, Spanien kunde börja bygga en modern ekonomi ifrån 1975 efter Francos död. Men har alltså haft mer än 35 år på sig. Och då var väl ekonomin ändå inte helt under isen efter fascist tiden.

Polen kunde börja bygga sin ekonomi ifrån 1991. Då hade man att göra med ett ytterst ineffektivt kommunistiskt system och man fick börja ifrån början ingen.
Citera
2012-06-10, 14:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
tack Ola Schubert du är proffs på att ta fram siffror och analyser,
vi måste beakta att Polen startade 1991 med en katastrofekonomi, efter 45 års förstörelese,
alla stora staliga företag fick man skrota och börja om på nytt,

företaget Solaris är ett typexempel på detta, de startade för 20 år sedan ,
de tillverkar bussar och spårvagnar,
som exporteras till Tyskland och skandinavien, företaget växer enormt, började från ingenting

Exakt. Dessutom verkar Polen ha en diffentierad ekonomi, i motsatts till t.ex. Ryssland.

Men polackerna måste jobba hårt, mycket hårt, med teknisk utveckling och forskning. Man har välutbildat folk och de måste sättas i arbete vad gäller R&D. Utvecklingen går blixtsnabbt och konkurrensen är mördande på alla sätt och vis!

Men jag tror att polackerna kan lyckas. Redan nu lyckas man ju hålla en jämn och hög tillväxt, trots kriser runt om kring.

Ps. Nu hittade jag silikon på plats 96 vad gäller produktions komplexitet 2009. Detta altså att jämföra med andra platsen år 2000. Men jag anser att alla produktgrupper som bättre till än plats 100 kan anses som högtekologiska. Detta av totalt 773 produktgrupper.

Kullager, en traditionellt stor svensk exportprodukt låg 1964, när mätningarna började, på första platsen. 2009 hade den ramlat ned till plats 87 trots att jag är helt övertygad om att SKF gör allt för att produktutveckla. Ds.
Senast redigerad av Ola Schubert 2012-06-10 kl. 14:28.
Citera
2012-06-10, 14:19
Medlem
Citat:
Nej, Spanien kunde börja bygga en modern ekonomi ifrån 1975 efter Francos död. Men har alltså haft mer än 35 år på sig. Och då var väl ekonomin ändå inte helt under isen efter fascist tiden.

Varför ska bygga en ny ekonomi när man redan var på topplacering?

Citat:
Spain enjoyed the second highest growth rate in the world, just after Japan, and became the ninth largest economy in the world, just after Canada

http://en.wikipedia.org/wiki/Francoist_Spain#The_Desarrollo.2C_the_Spanish_.22e conomic_Miracle.22_.281959.E2.80.931973.29
Citera
2012-06-10, 14:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Varför ska bygga en ny ekonomi när man redan var på topplacering?

http://en.wikipedia.org/wiki/Francoist_Spain#The_Desarrollo.2C_the_Spanish_.22e conomic_Miracle.22_.281959.E2.80.931973.29

Exakt, Spanien hade alltså ett utmärkt utgångsläge. Lika så Grekland utvecklades väl under 50- och 60-talet.

Det är alltså den skillnaden jag ville belysa i jämförelse med Polen.
Citera
2012-06-10, 14:49
Medlem
Citat:

Polen kunde börja bygga sin ekonomi ifrån 1991. Då hade man att göra med ett ytterst ineffektivt kommunistiskt system och man fick börja ifrån början ingen.
Polen kan inte uppnå mer än konkurs som Spanien. Polen har dåliga läkare, många jag vet som fått sparken i Sverige för att dom inte har kunskapen att vara läkare. Polacker och andra utländska studenter kan köpa sina diplom i Polen. Polen har skitlöner idag och sämre kommer det att bli. Du kan vända och vrida men Polen kan aldrig lyckas komma ur en konkurs.
Citera
2012-06-10, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persetan
Polen kan inte uppnå mer än konkurs som Spanien. Polen har dåliga läkare, många jag vet som fått sparken i Sverige för att dom inte har kunskapen att vara läkare. Polacker och andra utländska studenter kan köpa sina diplom i Polen. Polen har skitlöner idag och sämre kommer det att bli. Du kan vända och vrida men Polen kan aldrig lyckas komma ur en konkurs.

Ur vilken konkurs? Polen lånade precis ut 100 miljarder euro till EUs krisfond. Sverige vägrade att låna ut pengar till Island ifall de inte acceptarade skulden till storbrittanien(Banker i GB), om de accepterade den skulden skulle de få låna 200 000 000 kronor. Polen lånade ut 1 000 000 000 dollar till dem, utan krav på att acceptera någon skuld till GBs banker.

Fortsätt läsa aftonbladet, du har förmodligen aldrig varit utomlands iheller (möjligtvis på semsterresa till Legoland, där du fick vara en hel eftermiddag medan Pappa lastade kärran med sprit.) .
Citera
2012-06-10, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet
Ur vilken konkurs? Polen lånade precis ut 100 miljarder euro till EUs krisfond. Sverige vägrade att låna ut pengar till Island ifall de inte acceptarade skulden till storbrittanien(Banker i GB), om de accepterade den skulden skulle de få låna 200 000 000 kronor. Polen lånade ut 1 000 000 000 dollar till dem, utan krav på att acceptera någon skuld till GBs banker.

Fortsätt läsa aftonbladet, du har förmodligen aldrig varit utomlands iheller (möjligtvis på semsterresa till Legoland, där du fick vara en hel eftermiddag medan Pappa lastade kärran med sprit.) .
Debil. Du hittar på men det finns sanning om hur ruttet Polen är:
Citat:
It would appear, to the outsider, that Poland maintained a certain level of immunity to the financial crisis. Regardless, the global financial crisis has had an impact on Poland, its economy, and its public finances. Despite the significant positive economic gains that were being made during the two years previous to the crisis, Poland’s interdependence on its neighbours quickly slowed its growth. Additionally, Poland’s unemployment rate has been gradually increasing after the onset of the crisis, starting at the end of 2008 and rising ever since. Starting in November 2008, the Polish unemployment rate has steadily matched the slow increase seen in the 27-EU countries (Eurostat). Other economic indicators, such as Poland’s purchasing power and GDP per capita, have not risen at a fast enough pace to even meet the standards of our EU neighbours in the West. Eurostat (2010) data estimated that for 2009, Poland’s GDP per inhabitant expressed in purchasing power standards (PPS) was the 5th lowest in the European Union, being 61% of the average of the 27 European Union states.
http://www.cipfa.org.uk/thejournal/download/Adam_Reichard.pdf
Senast redigerad av Persetan 2012-06-10 kl. 15:09.
Citera
2012-06-10, 15:22
Medlem
Är polacker fattiagre än svenskar nähä? Det finns snart 50 sidor om varför det är så, är du inte läskunnig? WW2/Kommunism/Delningarna av Polen.

Det kommer dock att förändras, för att inse det måste man åtminståne ha besökt Polen, Hur många skyskrapor planeras att byggas i Sverige i år?
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/island-lanar-47-miljarder-fran-imf_7050647.svd
Uppdaterar verision, där står att Polen lånar ut 200 000 000 USD. Återkommer med siffran om hur mkt de bidrar med till EUs räddningsfond.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in