Citat:
Ursprungligen postat av rex144
tack Ola Schubert du är proffs på att ta fram siffror och analyser,
vi måste beakta att Polen startade 1991 med en katastrofekonomi, efter 45 års förstörelese,
alla stora staliga företag fick man skrota och börja om på nytt,
företaget Solaris är ett typexempel på detta, de startade för 20 år sedan ,
de tillverkar bussar och spårvagnar,
som exporteras till Tyskland och skandinavien, företaget växer enormt, började från ingenting
Exakt. Dessutom verkar Polen ha en diffentierad ekonomi, i motsatts till t.ex. Ryssland.
Men polackerna måste jobba hårt, mycket hårt, med teknisk utveckling och forskning. Man har välutbildat folk och de måste sättas i arbete vad gäller R&D. Utvecklingen går blixtsnabbt och konkurrensen är mördande på alla sätt och vis!
Men jag tror att polackerna kan lyckas. Redan nu lyckas man ju hålla en jämn och hög tillväxt, trots kriser runt om kring.
Ps. Nu hittade jag silikon på plats 96 vad gäller produktions komplexitet 2009. Detta altså att jämföra med andra platsen år 2000. Men jag anser att alla produktgrupper som bättre till än plats 100 kan anses som högtekologiska. Detta av totalt 773 produktgrupper.
Kullager, en traditionellt stor svensk exportprodukt låg 1964, när mätningarna började, på första platsen. 2009 hade den ramlat ned till plats 87 trots att jag är helt övertygad om att SKF gör allt för att produktutveckla. Ds.