Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Jag hoppas verkligen att du inte drar upp incidenten där Polskt "kavalleri" attackerade pansarvagnar, för då är ju frågan om du tror på all nazistpropaganda?
Mobilt infanteri var ju inte använt exklusivt utav Polen under WW2, så det är inte direkt så att vi dör av skam över att vi använde hästar till en viss grad.
Annars känns det som om den här tråden har tappat fokus totalt, mindre och mindre av det som skrivs har något att göra med om Polen kan bli en stormakt.
Massanfall emot tyska stridsvagnar av polskt kravalleri är nog ett resultat av tyskarnas krigspropaganda. Vilket inte utesluter mindre, desperata, anfall.
Citat:
Ursprungligen postat av Westerner
Om du nu ska vara en återkommande skribent i denna tråden så får du gärna sluta sprida felaktig information om polens historia. Det råder en allmän konsensus bland den internationella historieforskningseliten om att den vitt spridda bilden/myten kring det polska kavalleriets insatser under Septemberkampanjen är både felaktig och djupt orättvis mot kavalleristerna som tjänstgjorde.
Det polska kavalleriet var arméns ryggrad och mottog en väldigt stor del av de finansiella medel satsades på armén under mellankrigstiden. Det resulterade i att kavalleristerna var både bättre skolade och utrustade jämfört med den genomsnittlige polske soldaten.
Man hade även genomfört en hel del taktiska ändringar innan kriget. Man hade insett att de stora kavalleridrabbningarnas dagar var över och använde därför enbart hästan till att öka mobiliteten för att sedan strida avsuttet. Man kände till att tyskarna använde sig av stridsvagnar (man hade ju egna) och att sablar inte var verksamma på dessa (sablar ingick dessutom inte i utrustningen tvärtemot folks föreställningar). Istället använde man sig bl.a. av ett pansarvärnsgevär (populärt kallat för Uruguy)som var ett av samtidens absolut främsta. Det polska kavalleriet som mötte tyskarna 1939 var långtifrån den 1800-tals relik som det ofta utmålas som.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wz._35_anti-tank_rifle
Man kände dock inte till tyskarnas revolutionerande stridstaktik som sedan blev känd som blixtkrig. Förvisso så skramlade det tyska blixtkrigsmaskineriet något under Septemberkampanjen men det var trots allt en en tidigare okänd och väldigt framgångsrik typ av krigsföring Wehrmacht använde sig av och denna lyckades minst lika väl om inte ännu bättre mot intet ont anande britter och fransmänn ett år senare.
Sedan så anser jag även att du avfärdar flygvapnet alltför lättvindigt. Det finns en myt som går ut på att tyskarna förintade det polska flygvapnet på marken den 1:a September och att polska plan efter det inte utförde några lyckade flyguppdrag under resten av kampanjen. Sanningen är att en stor del av de polska planen hade förflyttats till hemliga flygfält och klarade sig den första dagen oskadade.
Det var först under kampanjens 3-4 dag som tyskarnas överlägsna nummer i skyarna gav dem ett övertag i luftstriderna. Det polska flygvapnet fortsatte dock att orsaka tyska förluster i ytterligare 10-12 dagar efter det. De tyska jaktplanen var bättre beväpnade och kunde flyga fortare. Det huvudsakliga polska jaktplanet var dock enklare att manövrera och de polska piloterna var vältubildade. Det gjorde att fler tyska jaktplan än väntat sköts ner i dogfights med de polska jaktflygarna.
Om jag får saxxa in lite text från en wikiartikeln; "On the other hand, P.11s were more maneuverable, and despite the German superiority in speed, armament and numbers, P.11s downed a considerable number of German aircraft, including fighters".
"The exact numbers are not verified, but some sources claim that at least one German aircraft was shot down for each P.11 lost (a figure of 107 to 141 German aircraft shot down for the loss of 118 Polish aircraft is most often given)".
Det kan vara värt att nämnas att polackerna hade beställt ett nytt jaktplan som skulle matcha det tyskarnas Messerschmittbf 109 och britternas hurricane men krigsutbrottet 1939 gjorde att endast ett par prototyper hann tillverkas.
http://en.wikipedia.org/wiki/PZL.50_Jastrz%C4%85b
Edit: Ser att Viking var först till kvarn. Precis som han skriver så motoriserade trupper överlag sällsynta i krigsinledningen. Nu är jag inte helt säker på att jag har rätt siffra i huvudet men jag vill minnas att tyskarna hade med sig över en halv miljon hästar in i Polen i September 1939 och runt 750 000 in i USSR 1941.
Det största misstaget polackerna gjorde, förutom att inte ha fler moderna stridsvagnar med rätt taktik, var deras utgångsgruppering. Polackerna grupperade sig för att kunna göra en "järv stöt emot Berlin", med just mestadels kravalleri. Detta gjorde att tyskarna, lätt, kunde inringa de polska styrkorna.
Bara detta indikerar faktiskt att polackerna levde kvar i en kravalleriteknik som var som var modern senast 1921, utanför warzawa, och att de därmed vare sig förstått stridsvagnens och de motoriserade trupper som trots allt tyskarna hade,(även om majoriteten var beriden eller soldater till fots). Engelskmännen vädjade faktiskt till polackerna att gruppera sig längre tillbaka vid lämpliga floder, men nej, de stolta polackerna ville försvara varje tumbredd polskt territorium. Vilket var mycket synd. För tyskarna gick i krig med otillräckliga förråd av t.ex. bränsle. Hade polackerna hållit ut några månader och England och Frankrike genomfört en massiv attack i väst, så hade historien kunnat sett annorlunda ut.
Om nu det polska flygvapnet framgångsrikt. Varför lyckades man då inte avvärja Stuka anfallet emot Westerplatte kriget andra dag?
Jo, dessa militära kommentarer är iof OT. Men jag kan inte låta bli att reta mig lite på de överdrivna ständigt patriotiska kommentarerna om "Polens framtida storhet". Skulle jag vilja så skulle jag kunna starta en stor mängd trådar om Sveriges
nuvarande storhet på en mängd områden. Men varför skulle jag göra det. Den framtida historien kommer ändå att visa vad detta kommer att få för någon betydelse, om jag haft rätt eller fel.
För i motsatts till Polen så är Sverige på rätt väg, inte bara när det gäller ekonomi och tillväxt.
Utan också vad gäller:
Demografi, att attrahera utlänskt arbetskraft, värderingar och attityder, (kan också gälla polska ungdomar), satsningen på en lite kvalitativ militär, vår internationella konkurrenskraft, jämställhet, (ej de överdriva radikalfeministiska dogmerna), vad gäller idrott, vad gäller forskning och utveckling, vad gäller miljöpolitik.
Stolpa gärna upp dessa områden och försök att göra en
objektiv bedömning mellan Polen och Sverige istället för det överdrivna nationalistiska pladdret och skrytet!