Citat:
Ursprungligen postat av
Gincan
Jag kan inte komma på en enda betydande uppfinning av en svensk sen svartvit TV var på modet. Det enda Sverige ligger i framkant på är positivt särbehandlig av underpresterande invandrare och pseudovetenskapliga forskningsanslag till förvirrade feminister.
Och nej, jag tar verkligen inte Polen i försvar, men visst fan går det landet en bättre framtid till mötes än vad Sverige gör.
Om vi förlägger den Svart vita TV eran med början på 50-talet så hittar jag, vid första sökningen bl.a. följande.
Tja, datormusen, (som den svenska uppfinnaren blev blåst på i USA), Spotify, Uttagsautomat, (som fungerar som de gör idag), Pacemaker, Säkerhetsbälte, Solvatten, (portabel vattenrenare), Respirator, Mecanumhjul, (hjul som kan röra sig åt precis vilket håll som helst kallas även ilonhjul och kan finnas på bl.a. de permobiler som handikappande använder), Hövding (cykelhjälm som fungerar på samma sätt som en krockkudde, men för cyklister), Gelfiltrering, (en kemiskt process som bl.a. används av läkemedelsindustrin), Frigolit, (vet dock ej när det uppfanns), Ecolean, (förpackning), användningsfall, (dataprogrammeringsmodell)
Tja, datormusen och Spotify stod inte i wikipedia listan, men varför skall jag sitta och skriva ned allting när den finns en lista på 100 svenska innovationer, varav ungefär hälften skett sedan 50-talet:
http://stik.se/info/100sv%20uppfinnare.pdf
Sedan kan ju alltid polackerna i tråden, samt norrmannen, komma med lite egna listor!