2016-01-23, 23:37
Avstängd
dacks avatar
Konstigt att skiftnycklen inte står med på listan.
Citera
2016-01-24, 03:43
Medlem
Westerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hur ter sig Polen som ett innovationsland? Tja, Blomberg har svaret:

Tja, Sverige hamnar på en god tredjeplats efter Sydkorea och Tyskland.

Ryssland hamnar på en överraskade 12:e plats, (Israel hamnar på en 11:e plats, i båda dessa fall så får man förmoda att innovationskraften främst är inriktad på den militära sektorn och säkerhetssektorn).

Och på vilket plats hamnade då Polen?

http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-01-19/these-are-the-world-s-most-innovative-economies

Alltså hur dum får man vara om man tror att 23 plats på den listan är ett misslyckande för Polen?

Vi ligger alltså före västländer som Italien, Spanien, Portugal, Grekland, Island och Luxemburg. Vi ligger även före våra östeuropeiska EU-konkurrenter som Estland, Lettland, Litauen, Slovenien Kroatien, Slovakien, och Ungern. Vi ligger före asiatiska makter som Hong Kong och Malaysia.

Polen är bara ett snäpp bakom länder som Australien, Nederländerna och Kanada. Detta efter 11 års EU medlemskap och enbart 20 år sedan de sista ryska trupperna lämnade polskt territorium. Vilken position tror du vi hade på samma lista när muren föll?

Trenden är ju oerhört positiv och vi är långt ifrån vår fulla potential. Om vi nu lyckas undkomma den arabiska folkvandringen (vilket jag utgår ifrån med tanke på att jag känner till mina landsmäns benhårda inställning i frågan) så kommer vi att kunna lägga alltmer av vår BNP på R&D medan Västeuropa måste lägga pengar på saker som att lära dessa människor att inte TaHarussha deras kvinnor eller bajsa i vattnet när de vistas i simhallar!
Citera
2016-01-26, 00:40
Medlem
Brutalismes avatar
Citat:
Varför en norrman hoppar in och försvarar Polen är lite av en gåta för mig. Självklart så skall man se mitt inlägg som en lite pik gentemot "Rex144" eviga skryt om det innovativa Polen.

Jeg har bodd mange år i Polen - først som student, deretter med min polske forlovede. Jeg besøkte landet for første gang på ferie med mine foreldre (over 20 år siden), og har alltid vært interessert i landet, og særlig dets historie.

At "rex144" maler et overdrevet fint bilde av Polen skal jeg være enig i, men dette er jo tross alt en tråd som innbyr til slikt, med tanke på navnet. Og nei; Polen kan aldri bli en "supermakt", men de er allerede i ferd med å bli en regional stormakt.
Citera
2016-01-26, 10:51
Medlem
rex144s avatar
Schubert Sverige satsar mycket mer på forskning och har gjort det under många årtionden,
den nya regeringen i Polen vill få ett uppsving vad gäller R&D

Sverige forskar 5-7 gånger mer än Polen, nu gäller det för Polen att få ett uppsving vad gäller utvecklingen att egna produkter,

2015 BNP blev 3.6%

Polen behöver utvecklas snabbare, helst med 5%
Citera
2016-01-28, 10:06
Medlem
rex144s avatar
http://www.wprost.pl/ar/530365/Przekop-Mierzei-Wislanej-Grobarczyk-W-ciagu-kilku-tygodni-dopniemy-temat/

EU har gett grönt ljus för Polen att gräva ut en liten "Suezkanal" öster om Gdansk,
eftersom Ryssland förbjuder fartygstrafik, nu kommer Polens inre hamn i Elblag få ett uppsving,
kortare transportsträcka och mer ekologiskt att transportera varor genom pråmar söderut

det är en stor "insjö" med ett inlopp på den ryska sidan om gränsen
Senast redigerad av rex144 2016-01-28 kl. 10:09.
Citera
2016-01-31, 22:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutalisme
Jeg har bodd mange år i Polen - først som student, deretter med min polske forlovede. Jeg besøkte landet for første gang på ferie med mine foreldre (over 20 år siden), og har alltid vært interessert i landet, og særlig dets historie.

At "rex144" maler et overdrevet fint bilde av Polen skal jeg være enig i, men dette er jo tross alt en tråd som innbyr til slikt, med tanke på navnet. Og nei; Polen kan aldri bli en "supermakt", men de er allerede i ferd med å bli en regional stormakt.

Ok, där har vi alltså förklaringen till ditt Polenintresse.

Och det är inte precis svårt att bli en "regional stormakt" i förhållande till de små baltiska staterna.
Citera
2016-01-31, 22:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westerner
Alltså hur dum får man vara om man tror att 23 plats på den listan är ett misslyckande för Polen?

Vi ligger alltså före västländer som Italien, Spanien, Portugal, Grekland, Island och Luxemburg. Vi ligger även före våra östeuropeiska EU-konkurrenter som Estland, Lettland, Litauen, Slovenien Kroatien, Slovakien, och Ungern. Vi ligger före asiatiska makter som Hong Kong och Malaysia.

Polen är bara ett snäpp bakom länder som Australien, Nederländerna och Kanada. Detta efter 11 års EU medlemskap och enbart 20 år sedan de sista ryska trupperna lämnade polskt territorium. Vilken position tror du vi hade på samma lista när muren föll?

Trenden är ju oerhört positiv och vi är långt ifrån vår fulla potential. Om vi nu lyckas undkomma den arabiska folkvandringen (vilket jag utgår ifrån med tanke på att jag känner till mina landsmäns benhårda inställning i frågan) så kommer vi att kunna lägga alltmer av vår BNP på R&D medan Västeuropa måste lägga pengar på saker som att lära dessa människor att inte TaHarussha deras kvinnor eller bajsa i vattnet när de vistas i simhallar!

Visst har du en poäng där! Polen har utvecklats snabbt och framgångsrikt. Att sedan du är en polsk högerextremist, i likhet med de polska dårarna som jagade folk med utländskt utseende i Stockholm, (Hade de däremot, faktiskt, räddat en svensk kvinna ifrån att bli sextrakasserad och rånad, så hade jag istället hyllat dem), är bara att beklaga.
Citera
2016-01-31, 22:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Schubert Sverige satsar mycket mer på forskning och har gjort det under många årtionden,
den nya regeringen i Polen vill få ett uppsving vad gäller R&D

Sverige forskar 5-7 gånger mer än Polen, nu gäller det för Polen att få ett uppsving vad gäller utvecklingen att egna produkter,

2015 BNP blev 3.6%

Polen behöver utvecklas snabbare, helst med 5%

Visst har Polen en utmärkt tillväxtpotential. Officiella siffror över Sveriges BNP för hela 2015 tror jag inte kommit ännu. Men jag gissar att BNP tillväxten kommer att ligga runt 3 procent, vilket är bra i jämförelse med t.ex. Tyskland. Prognoserna för Sverige för 2016 ligger på samma nivå. Men precis som du skriver: Polen borde ha en BNP tillväxt på minst 5 procent per år de närmaste åren.

Men den teknologiska utvecklingen går snabbt, mycket snabbt. Så det gäller för Polen att få full fart på sin R&D så att man inte blir ett land som fastnar på den över delen av "Mellaninkomst skiktet" av länder. För det räcker inte med att kunna producera, man måste också, ständigt, utveckla produkter och tjänster.

http://www.affarsvarlden.se/taggar/?tag=BNP
Senast redigerad av Ola Schubert 2016-01-31 kl. 23:01.
Citera
2016-02-01, 10:46
Medlem
Westerners avatar
Citat:
Ok, där har vi alltså förklaringen till ditt Polenintresse.

Och det är inte precis svårt att bli en "regional stormakt" i förhållande till de små baltiska staterna.

Regionen består förutom av baltländerna (sammanlagt 6 miljoner) även av Ukraina (42 miljoner) Rumänien (20 miljoner), Tjeckien, Ungern och Vitryssland (alla tre med ca 10 miljoner var). Sedan tillkommer mindre länder som Slovakien, Kroatien, Slovenien, Bulgarien och Moldavien vilket betyder ungefär 20 miljoner till. Alltså sammanlagt ytterligare 120 miljoner människor att lägga till Polens 40 miljoner.

Regionen har alltså en rätt stor befolkning och om Polen lyckas sköta sin kort rätt så kan dessa användas för att göra regionen självständig mot både Moskva, Berlin och Bryssel.
Citat:
Att sedan du är en polsk högerextremist

Säger vem och på vilken grund? Har jag redan blivit klassificerad av EXPO eller?
Citera
2016-02-01, 16:29
Medlem
Vad har Polen idag för relation med Ukraina? Alltså jag antar att Polen officiellt eller inofficiellt skickar vapen till Ukraina. Jag har även sett någon video där ett par polska frivilliga åkt för att kriga mot ryssarna. Sedan har det ju kommit en stor del "flyktingar" eller vad man ska kalla dem från Ukraina till Polen.
Citera
2016-02-01, 20:19
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet
Vad har Polen idag för relation med Ukraina? Alltså jag antar att Polen officiellt eller inofficiellt skickar vapen till Ukraina. Jag har även sett någon video där ett par polska frivilliga åkt för att kriga mot ryssarna. Sedan har det ju kommit en stor del "flyktingar" eller vad man ska kalla dem från Ukraina till Polen.

Polen skickar inga vapen till Ukraina, det har kommit tre stycken flyktingar från Ukraina men hundratusentals ukrainare jobbar i Polen, förra året fick nästan en miljon ukrainare visum till Polen, de flesta jobbar svart, vissa jobbar legalt och många studerar i Polen,

omkring 100 ukrainare med polska rötter har hämtats till Polen från Donbas, de har fått jobb och bostäder,

annars har Polen en komplicerad relation till Ukraina, det ligger i Polens intresse att Ukraina förblir en självständig stat, då det imperialistiska Ryssland hotar alla sina grannar, Ukraina fyller en funktion som en buffertzon,

samtidigt har många städer i västra Ukraina varit polska städer, det har tillhört Polen, Polen låg där,
på grund av II VK och Stalin beslut flyttades Polens gränser västerut, det har varit konflikter, ukrainarna försökte göra uppror, de krävde självständighet från Polen,

sedan har deras nationalistiska rörelse UPA/UNA som av ukrainare i väster anser vara grundare för deras stat, hjältar, ukrainska patrioter,

de har gjort sig skyldiga till massmord på omkring 80.000 polacker, dessa nationalistiska ukrainare mördade polska bönder som bodde i dagens Ukraina, det var etnisk rensning och bestialiska mord,
tex. brukade de ta några småbarn och med hjälp av taggtråd vira de runt halsen och på så sätt hängde de runt trädstammen, skära av brösten på kvinnor, spetsa på påle, etc.
inte konstigt att polacker flydde från dessa områden, de har bott där i hundratals år,

den nya staten Ukraina vill inte erkänna detta,
Citera
2016-02-02, 20:35
Medlem
Brutalismes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet

Det er en komplisert situasjon, og det er umulig å gjøre alle fornøyde.

*Polen vil at Ukraina skal eksistere, først og fremst som en buffersone mot Russland. Ingen vil frivillig ha Russland som nabo! (Polen har allerede grense til en bit av Russland i Kaliningrad).

*Hvis Ukraina blir et stabilt land med mulig medlemskap i EU, kommer dette til å innebære et stort marked for polske produkter. Polske produkter (mat, elektronikk, maskiner osv) er av mye bedre kvalitet enn ukrainske og russiske varer.

*Polske politikere er ofte veldig anti-russiske, og de mener at dialog ikke funker. EU og NATO er ofte litt mer pragmatiske, og derfor ble ikke Radoslaw Sikorski NATOs generalsekretær. Av samme grunn fikk ikke Polen være med på Minsk-møtene under konflikten mellom Russland og Ukraina.

*Det har kommet veldig mange ukrainere til Polen på kort tid (over 1 million), og det finnes selvsagt både positive og negative sider ved dette. Ukrainere fyller et hull på arbeidsmarkedet, ettersom mange polakker har reist til Vest-Europa. Samtidig føler mange at ukrainere stjeler jobber og boliger fra polakker. Et klassisk problem, med andre ord. Ukrainere begår dessuten mye kriminalitet, og de fleste prostituerte i Polen er nettopp fra Ukraina.

*Ukrainske nasjonalister begikk grusomme drap og overgrep mot den polske sivilbefolkningen under 2.verdenskrig. Bandera og hans venner anses som helter av mange ukrainere, og det står statuer av Bandera i mange Vest-Ukrainske byer. Det er som om tyskerne hadde hatt statuer av Hitler i sørlige Tyskland...
Ukrainske myndigheter har aldri beklaget disse overgrepene, og ukrainske nasjonalister har mer makt enn noensinne i ukrainsk politikk.

Den siste tiden har dog folk blitt mer og mer skeptiske til Ukraina, og når jeg leser kommentarer i polske nettaviser, så ser jeg tydelig at folk blir mer og mer lunkne til at Polen skal hjelpe Ukraina.
Nå er det jo slik at Ukraina trenger Polen - og ikke omvendt - så det er opp til ukrainerne å oppføre seg som en partner og venn.
Senast redigerad av Brutalisme 2016-02-02 kl. 20:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in