Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vad gäller kultur så tror jag att du missuppfattat en hel del. För mellan början av 30-talet och 1970 så handlade den svenska kulturen defacto om att bli "världens modernaste land". Ifrån 1970 och framåt handlar den defacto svenska kulturen om att bli "världens postmodernaste land". Och vi har faktiskt lyckats mycket bra med vår förutsatts. Svenskar har, åtminstonde sedan 30-talet, men kanske ända sedan Gustav Vasa, strävat efter att tillägna sig "det senaste". Detta givetvis på gott och ond, då vi 1921 t.ex. skapade världens första "rasbiologiska institut".
Du kommer att ha stora problem att beskriva den "svenska kulturen" om du inte tar hänsyn till just dess grundläggande komponent, att ligga först i världen vad gäller attityder och värderingar.
Jag förstår inte hur ni postmodernister lyckas övertyga er själva om att teknologisk innovation och ett bevarande av traditionella värderingar är omöjligt att kombinera. När man stöter på främmande kulturer så gäller det att plocka russinen ur kakan och anpassa dessa nyfunna kunskaper och arbetssätt till det egna landets lokala förhållanden och traditioner. Sedan så förstår jag inte din ståndpunkt gällande modernitetens allenarådande överlägsenhet. Du hävdar ju själv att den rasbiologiska forskningen (som jag principiellt inte har något emot även om många av de gamla rönen var felaktiga) var ett resultat av det enligt dig överlägsna modernitetsivrandet.
Ett exempel på detta är japans moderna historia. De gjorde oerhörde framsteg under andra hälften av 1800-talet fram till deras seger över ryssarna 1905. De återupprättade den bedriften genom att återuppbygga sitt totalt ödelagda land efter Avk och efter bara några decennier bli världens andra största ekonomi utan att för den sakens skull göra återkall på sina traditionella värderingar.
Citat:
Skulle alla som tänker som jag få flytta ifrån Sverige så skulle det nästan inte bli några människor kvar. Min gissning är att mellan 90- till 99,9 procent av befolkningen delar mina moderna/postmoderna attityder och värderingar. Du tillhör en väldigt liten minoritet som inte tagit till dig den mest grundläggande komponenten i svensk kultur
Det stämmer att en majoritet av sveriges befolkning ligger närmare dina värderingar än mina. Att så är fallet betyder enligt mig inte att dessa på något sätt är överlägsna och bättre för det svenska samhället än mina (enligt liberal teori så är majoritetens åsikter automatiskt bättre än minoritetens).
Man kan fråga sig ifall den genomsnittlige svenskens värderingar vore annorlunda om han inte indoktrinerats från tidig ålder i skolan, av kraven på konformitet av omgivningen, av media och den alltmer inflytelserika nöjes och underhållningsindustrin.
Om man kopplar innovation till kritisk tänkande och jämför Sverige med Polen som historiskt sett varit decentraliserat(även det på gott och ont), där adeln (som uppgick till 10 % av befolkningen) inte utsattes för religiöst eller centralmaktens/kungens åsiktsförtryck och befolkningen från början 1720-talet fram till 1989 (med ett självständigt intermezzo 1918-1939) levt under främmande makters förtryck med en stark censurtradition så är den genomsnittlige polacken mer självständigt och kritiskt tänkande än den genomsnittlige svensken.
Alltså anser jag att Polen har goda möjligheter (framförallt om landets regering ändrar sin politik radikalt) att följa japans exempel och kombinera innovation med ett starkt motstånd mot de främmande och skadliga postmoderna värderingar som förordats i västvärlden de senaste 40 åren. Det är inte ett sammanträffande att västvärlden sedan de "moderna/postmoderna" värderingarnas påtvingade införande tappar globalt inflytande gentemot de, av dessa skadliga värderingar opåverkade, östasiatiska staterna.
Västvärldens invånare borde omvärdera den smutskastning som initierats av en liten maktelit riktad mot traditionella värderingar sedan 1968 (delvis även sedan kulturmarxismens gryning i väst tack vare Frankfurtskolan under 20-talet samt liberalismens och egalitarismens framgångar i kölvattnet av franska revolutionen).
Nu menar jag inte all samhällsutveckling sedan 1700-talet varit ogynnsam men det finns skadliga delar av densamma som bör omvärderas.
Citat:
Och nej, det ligger fjärran ifrån mina postmoderna värderingar att tvinga bort oliktänkande. Men jag blir ändå förvånad att folk som absolut inte haft förmågan/velat ta till sig den svenska kulturen utan föraktar den istället, ändå väljer att stanna kvar.
Återigen vil jag upprepa att det är direkt felaktigt och ohedrligt av dig att sätta ett likhetstecken mellan postmodernism och svensk kultur. Dessutom så spelar det ingen roll att du försöker skönmåla din sidas påstådda tolerans. För oss andra är det uppenbart att dina postmoderna överstepräster med manipulativa och maktfullkomliga metoder gör allt de kan för att tysta obekväma och kritiska åsikter.
Det är bara att titta på etablissemangets behandling av SD trots att de egentligen inte står för någon egentlig samhällsomvälvning av den typ som jag och mina åsiktsfränder förespråkar.
Citat:
Detta gäller såväl rasister, extemsionister, nazister, radikala islamister som radikaliserade islamofober.
Postmodernistisk retorik/smörja.
Citat:
Ps. Jag önskar dig en riktigt god jul! Ds.
Det glädjer mig du inte åtminstone inte tillhör de postmodernister som föredrar att önska folk god vinterledighet eller liknande påhitt. Även om majoriteten av er på den "goda" sidan förutsätter att personer som jag drivs av "hat" så stämmer det inte det minsta. Därför kan jag av hela mitt hjärta önska dig dig en god och fridfull jul.
PS: Vår diskussion börjar hamna rätt så OT och kanske bör vi enas om "agree to disagree" för att inte fylla tråden med långa inlägg som främst berör postmodernitet, traditionella värderingar och liknande frågor.