2011-12-21, 08:31
Medlem
Westerners avatar
Som jag redan har påpekat så anser jag att Rex är överdrivet optimistisk gällande framtiden. Det finns ingen anledning till att klumpa ihop oss två om man inte är ute på jakt efter retoriska poäng. Om du kan motbevisa något jag skrivit så för du gärna göra ett försök. Har du respektabla källor som stöder de påståenden som yttrats av Barba201 så vill jag gärna se dem.
Citera
2011-12-21, 11:26
Medlem
rex144s avatar
Jag har min tes och den argumenterar jag för, den är optimistiskt, men skulle jag vara narcissistisk? nej,
(jag ger positiva fakta , händelser , eftersom negativism finns det tillräckligt ändå den behöver inte gödas av mig oxå)
samtidigt är den inte omöjlig, vem hade kunnat tro för 1 år sedan, 6 månader sedan tro att eurovalutan var hotad ? eller att Ryssland 2008... skulle anfalla ett annat land, (Georgien)
när georgier ville säkra sitt territorum, det var ett sk intern affär, enligt den ryska policyn, vide Tjechetjenien

Barba drar felaktiga slutsatser och verkar ha gått på den nazistiska propagandan,
enligt den var det Polen som startade kriget genom att anfalla en tyska radiostationen i Gliwice,
(det var tyska soldater klädda i polska uniformer)

och Ribbentrop-Molotov möjliggjorde anfallet på Polen, där Sovjet lovade att inte lägga sig i om Hitler anfaller Polen, det hade oxå en överenskommelse att anfalla samtidigt Polen 1 sept. men Stalin lurade Hitler, han ville inte vara den som startade II världskriget, och därför slog han till först 17 sept.

bägge hade planer på överraskande anfallskrig och för detta behövde de en gemensam gräns,
Stalin ville utnyttja Hitlers attack på väst (Frankrike,England) de skulle "förblöda" och sen skulle miljoner rödarmister ge "fred" till europas krigströtta folk, de skulle få kommunistisk fred....
Senast redigerad av rex144 2011-12-21 kl. 12:22.
Citera
2011-12-22, 06:54
Medlem
Westerners avatar
Även om jag tycker att du är överoptimistisk gällande landets framtid så glädjer det mig att du delar med dig av positiva nyheter från Polen. Det kan behövas då många svenskar uppenbarligen än idag tror att det ser ut som det gjorde under 80-talet och början av 90-talet. Vissa åker till Polen och tror det än idag går att muta varannan polisman för en spottstyver eller köpa en AK för ett par hundralappar på en skitig marknad någonstans.
Citera
2011-12-23, 09:59
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Polen har sedan 1997...en lagstagad storlek på skulden jämte BNP,

just en sån lag försöker Merkel få igennom i EU, Polen en föregångare även på det planet

den är satt till 55% , uppnår man den då slår automatiskt in höjda skatter och sänkta offentliga utgifter,
därför är alla regeringar livrädda att hamna i den situationen, och därför sköts Polens finanser på ett föredömligt sätt, medan....

Grekland 140%
Italien har 120%...
Japan 200% (det är ett specialfall)

men jag har åter igen en glädjande nyhet, industriproduktionen i Polen ökade med 9% i november jämfört med november 2010...

och då hade Polen högsta tillväxt i EU (de flesta länder låg på minus)

så det betyder att Polens industrier går på för fullt, och vinner marknadsandelar i europa

Polen trotsar krisen !

PS

info för okunniga :

Polens BNP är större än Sveriges, Hollands, och några länder till

'Budgetunderskott' är inte samma sak som 'Statsskuld'...

Varför har Polen högre BNP?
Polen: ~38,500,000 invånare -> 721.3 m. US$
Sverige: ~9,000,000 invånare -> 354.7 m. US$
[Nederländerna: ~17,000,000 invånare -> 676.9 m. US$]

För att jämföra har Sverige en BNP (PPP) per person som är mer än dubbelt så stor som Polens.

Polen: 18,800 US$
Sverige: 39,100 US$
[Nederländerna: 40,300 US$]

(Från The World Factbook och i 2010 års siffror)

Polen är fortfarande ett U-land medan Sverige (och Nederländerna) är ett av de mest utvecklade och rikaste I-länderna i världen.

Vakna för fan!
Citera
2011-12-23, 11:28
Medlem
rex144s avatar
Polen ´var förstört efter 50 år kommunism, man fick bygga upp allt ...däribland kapitalismen, på 20 år har Polen gått om Sverige och Holland, inte per capita, men totalt sett är Polens BNP högre,
Polens ekonomi och den politiska ställningen möjliggör redan nu att ansluta sig till G-20

på 1990-talet hade man i Polen 35% arbetslöshet, 900% inflation...
stora problem med pensionsutbetalningar och löner

Sverige trots att man har skott sig på II världskriget som Hitlers leverantör av krigsmateriell,
fick Marshallhjälpen...
Polen som var sönderbombat fick bygga upp varenda stad utan Marshallhjälp
Senast redigerad av rex144 2011-12-23 kl. 11:32.
Citera
2011-12-23, 12:17
Medlem
Westerners avatar
Jag tror inte att någon i denna tråden inte känner till att Sverige har större BNP per capita än Polen.

Dock kan man också argumentera för att det inte behöver spela alltför stor roll när det kommer till polens eventuella framtid som europeisk stormakt. Det bor en miljard kineser i Kina som lever i vad som kan kallas för sub-saharisk fattigdom. Innebär detta att Kina saknar inflytande i sin region enligt dig?

I dagsläget är Sverige BNP per capita som sagt större än polens och är rimligt att anta att det så kommer vara i minst ett par decennier till om inget omvälvande skulle inträffa i något av länderna.

Däremot så finns det en del intressant statisk som rör förutsägelser om de både ländernas framtid som inte borde falla svenskar i smak. Ett exempel finner vi i länken nedan.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_future_Human_Development_Inde x_projections_of_the_United_Nations

Enligt FNs HDI rapport kommer Sverige att passeras av Polen i index 2025 för att dra ifrån ytterliggare 2030. Hur kan detta komma sig Schubert? Kan det finnas oanade mörka moln på den annars så klara framtidshimmel som målas upp av dig?

En annan intressant uppgift som jag kom över gäller historisk ekonomisk utveckling. Jag må vara något ljummet inställd till BNP-måttet överhuvudtaget men om vi kikar på hur det såg ut under mellankrigstiden så finns det indikationer på att polens ekonomi utvecklades fortare än den svenska.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_regions_by_past_GDP_%28PPP%29

Om historien återupprepar sig och landets ekonomi utvecklas i samma goda takt som den gjorde under den senaste perioden av självständighet (1918-1939) så bör polens framtidsutsikter vara goda i ett medellångt perspektiv.

Nu anser jag själv att denna utveckling inte går fort nog och detta till stor del beror på att man efter murens fall inte varit lika självständiga som man var 1918-1939.

Jag förnekar inte på något sätt att rikedomarna i Polen är mer ojämligt fördelade än i Sverige*
och att BNP per capita är lägre än den sveriges. Dock är det en grov överdrift att kalla Polen för ett U-land så som du gör.

*På landsbygden kan man t.ex. notera förekomsten av en typ av fattigdom bland vissa som är okänd för samtliga svenskar. Oavsett vad socialdemokraterna hävdar när de talar om utanförskapsområden och barnfattigdom så finns det inga fattiga i Sverige i ett internationellt perspektiv (eller europeiskt heller för den delen).

Däremot så noterar jag med fröjd att trots att Polen lider av större inkomstklyftor än Sverige och att den absoluta fattigdomen bland de riktigt fattiga är mycket större än i Sverige så finns det inga områden där räddningstjänsten ständigt bombarderas med stenar och raketer. Man har inte heller upplevt den typ av upplopp/plundring som drabbat London, Paris och Rosengård.

Oavsett vad Cecilia Malmqvist planerar så är jag övertygad om att detta inte kommer att inom en nära framtid. Det kan vara svårt för många att förstå att min andra hemstad Warszawa är en betydligt säkrare stad än Malmö där jag har bott i nästan hela mitt liv.

Vad kan det finnas för anledningar till det? Borde Reinfeldt/Reepalu skicka en undersökningsgrupp för att ta reda på vad som kan ligga bakom dessa skillnader?
Citera
2011-12-23, 12:28
Medlem
Westerners avatar
För den som intresserad av hur Warszawa ser ut anno 2011 så finns det en del fina bilder i följande tråd på Skyscrapercity http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1381327&page=60

Där finns blandade bilder från olika europeiska städer men omkring 10-20% av dessa är tillägnade det snabbt växande Warszawa.
Citera
2011-12-23, 13:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westerner
Jag tror inte att någon i denna tråden inte känner till att Sverige har större BNP per capita än Polen.

Dock kan man också argumentera för att det inte behöver spela alltför stor roll när det kommer till polens eventuella framtid som europeisk stormakt. Det bor en miljard kineser i Kina som lever i vad som kan kallas för sub-saharisk fattigdom. Innebär detta att Kina saknar inflytande i sin region enligt dig?

I dagsläget är Sverige BNP per capita som sagt större än polens och är rimligt att anta att det så kommer vara i minst ett par decennier till om inget omvälvande skulle inträffa i något av länderna.

Däremot så finns det en del intressant statisk som rör förutsägelser om de både ländernas framtid som inte borde falla svenskar i smak. Ett exempel finner vi i länken nedan.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...United_Nations

Enligt FNs HDI rapport kommer Sverige att passeras av Polen i index 2025 för att dra ifrån ytterliggare 2030. Hur kan detta komma sig Schubert? Kan det finnas oanade mörka moln på den annars så klara framtidshimmel som målas upp av dig?

En annan intressant uppgift som jag kom över gäller historisk ekonomisk utveckling. Jag må vara något ljummet inställd till BNP-måttet överhuvudtaget men om vi kikar på hur det såg ut under mellankrigstiden så finns det indikationer på att polens ekonomi utvecklades fortare än den svenska.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._GDP_%28PPP%29

Om historien återupprepar sig och landets ekonomi utvecklas i samma goda takt som den gjorde under den senaste perioden av självständighet (1918-1939) så bör polens framtidsutsikter vara goda i ett medellångt perspektiv.

Nu anser jag själv att denna utveckling inte går fort nog och detta till stor del beror på att man efter murens fall inte varit lika självständiga som man var 1918-1939.

Jag förnekar inte på något sätt att rikedomarna i Polen är mer ojämligt fördelade än i Sverige*
och att BNP per capita är lägre än den sveriges. Dock är det en grov överdrift att kalla Polen för ett U-land så som du gör.

*På landsbygden kan man t.ex. notera förekomsten av en typ av fattigdom bland vissa som är okänd för samtliga svenskar. Oavsett vad socialdemokraterna hävdar när de talar om utanförskapsområden och barnfattigdom så finns det inga fattiga i Sverige i ett internationellt perspektiv (eller europeiskt heller för den delen).

Däremot så noterar jag med fröjd att trots att Polen lider av större inkomstklyftor än Sverige och att den absoluta fattigdomen bland de riktigt fattiga är mycket större än i Sverige så finns det inga områden där räddningstjänsten ständigt bombarderas med stenar och raketer. Man har inte heller upplevt den typ av upplopp/plundring som drabbat London, Paris och Rosengård.

Oavsett vad Cecilia Malmqvist planerar så är jag övertygad om att detta inte kommer att inom en nära framtid. Det kan vara svårt för många att förstå att min andra hemstad Warszawa är en betydligt säkrare stad än Malmö där jag har bott i nästan hela mitt liv.

Vad kan det finnas för anledningar till det? Borde Reinfeldt/Reepalu skicka en undersökningsgrupp för att ta reda på vad som kan ligga bakom dessa skillnader?

Polen och Sverige har, förnärvarande ungefär samma tillväxttakt vad gäller BNP. Eftersom Sverige är ett mer utvecklat land så är den svenska tillväxten en stor prestation. Jämförbara länder ligger idag på en betydligt lägre tillväxttakt, (om de inte går bakåt). 1938 hade faktiskt Polen ett bättre konkurrensläge i förhållande till Sverige. Att man faktiskt nu börjar närma sig denna nivå i förhållande till Sverige, är givetvis glädjande. Självklart så har jag ingenting emot att Polen utvecklas snabbt, både ekonomiskt och kulturelllt.

Men, tyvärr, så vill du gå bakåt kulturellt sett. Eftersom du inte gillar den svenska moderna/postmoderna kulturen så anser jag det inte orimligt att du söker dig till ett land som ligger närmare den kulurella nivå du önskar.

Vad gäller framtidens prognoserna så rör det sig förstås om mycket osäkra prognoser. Enligt tidningen "The Economist"s "The world in 2012" så kommer den svenska ekonomin att växa med blott en procent nästa år. De har haft gravt fel angående Sverige förut. Jag är betydligt mer opimistisk. Liksom Polen så kan nog Sverige "köra över" den ekonomiska krisen 2012. Hur länderna klarar Eurokrisen kommer att ha stor betydelse för vilken total ekonomisk tillväxt de kommer att ha åstakommit till år 2025.
Citera
2011-12-24, 08:51
Medlem
Westerners avatar
Det stämmer att länderna de senaste två åren haft en liknande BNP tillväxt. Om vi tittar på perioden 1989-2011 istället så framkommer det att den polska tillväxten har varit betydligt större. Det beror precis som du säger på att polen har startat från en betydligt lägre nivå än Sverige. Detta ger polens tillväxt förutsättningar för att fortsätta växa snabbare än Sverige i ett antal år till framöver då man ännu har gott om sektorer i nationalekonomin som fortfarande inte korrigerats för att ge optimal avkastning.

Du hyser en ogrundad uppfattning om att alla åsikter som inte stämmer överens med dina och etablissemangets är mindervärdiga. Om vi tar det svenska samhället som exempel och gör en snabb jämförande analys av samhällsutvecklingen de senaste sjuttio åren samt delar upp denna tidsperiod i två delar (där 1942-1972 får anses varit mer präglad av "traditionella värderingar" medan åren mellan 1972-2012 får representera dina "moderna/postermoderna" värderingar) så tyckar jag att det är uppenbart att samhället var sundare och bättre fungerande till sina förutsättningar under den tidigare perioden.

Jag anser mig vara etnopluralist och kommer även framöver att stödja de sunda delar av det svenska samhället som inte vill leva i den av dig och etablissemanget omhuldade men dysfunktionella utopi som ni kallar för ett "modernt/postmodernt samhälle". Det anrika svenska folket ska inte behöva pådyvlas och utstå främmande samhällsformer och värderingar oavsett om de härstammar från kulturmarxistiska amerikanska universitet eller teokratiska kulturer från den arabiska halvöns öknar. Är det någon som i slutändan gör landet en tjänst genom att flytta härifrån så är du.
Senast redigerad av Westerner 2011-12-24 kl. 08:55.
Citera
2011-12-24, 09:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Det stämmer att länderna de senaste två åren haft en liknande BNP tillväxt. Om vi tittar på perioden 1989-2011 istället så framkommer det att den polska tillväxten har varit betydligt större. Det beror precis som du säger på att polen har startat från en betydligt lägre nivå än Sverige. Detta ger polens tillväxt förutsättningar för att fortsätta växa snabbare än Sverige i ett antal år till framöver då man ännu har gott om sektorer i nationalekonomin som fortfarande inte korrigerats för att ge optimal avkastning.

Du hyser en ogrundad uppfattning om att alla åsikter som inte stämmer överens med dina och etablissemangets är mindervärdiga. Om vi tar det svenska samhället som exempel och gör en snabb jämförande analys av samhällsutvecklingen de senaste sjuttio åren samt delar upp denna tidsperiod i två delar (där 1942-1972 får anses varit mer präglad av "traditionella värderingar" medan åren mellan 1972-2012 får representera dina "moderna/postermoderna" värderingar) så tyckar jag att det är uppenbart att samhället var sundare och bättre fungerande till sina förutsättningar under den tidigare perioden.

Jag anser mig vara etnopluralist och kommer även framöver att stödja de sunda delar av det svenska samhället som inte vill leva i den av dig och etablissemanget omhuldade men dysfunktionella utopi som ni kallar för ett "modernt/postmodernt samhälle". Det anrika svenska folket ska inte behöva pådyvlas och utstå främmande samhällsformer och värderingar oavsett om de härstammar från kulturmarxistiska amerikanska universitet eller teokratiska kulturer från den arabiska halvöns öknar. Är det någon som i slutändan gör landet en tjänst genom att flytta härifrån så är du.

Sveriges tillväxt avtog under 70- och inte minst under 80-talet, vilket gjorde att vi släpade efter andra europeiska konkurrentländer. Sedan mitten av 90-talet har dock vår ekonomiska tillväxt varit högre än jämförbara konkurrentländer, (med undantag av det kraftiga raset 2008, som dock togs igen snabbt). Visst har Polen stora möjligheter till tillväxt, men för en långsiktlig tillväxt så måste Polen förvandlas till en modern inovativ ekonomi. Detta är inte fallet än.

Vad gäller kultur så tror jag att du missuppfattat en hel del. För mellan början av 30-talet och 1970 så handlade den svenska kulturen defacto om att bli "världens modernaste land". Ifrån 1970 och framåt handlar den defacto svenska kulturen om att bli "världens postmodernaste land". Och vi har faktiskt lyckats mycket bra med vår förutsatts. Svenskar har, åtminstonde sedan 30-talet, men kanske ända sedan Gustav Vasa, strävat efter att tillägna sig "det senaste". Detta givetvis på gott och ond, då vi 1921 t.ex. skapade världens första "rasbiologiska institut".

Du kommer att ha stora problem att beskriva den "svenska kulturen" om du inte tar hänsyn till just dess grundläggande komponent, att ligga först i världen vad gäller attityder och värderingar. Som "ett brev på posten" så stimuleras också inovation och samhällsutveckling i övrigt. Exempel på detta är: Gustav Vasas centralstyrda stat med noggrant skatteutag och medföljande folkbokföring. Skiftesreformer inom jordbruket, laga skifte, storskifte, vilket gav sverige en stark klass av självtyrande bönder, varav många effektiva storbönder. Allmän folkskola 1842. Talrika inovationer mellan 1600-talet och 1900-talet. Kvinnlig rösträtt 1921, (Frankrike fick kvinnlig rösträtt först 1947). Under 1900-talet har inovationsvågen fortsatt med ökad styrka. Nu ligger Sverige i topp både vad gäller de summor företagen satsar på FoU och den effektiva avkastingen av dessa investeringar, (antalet godkända internationella patent per miljon invånare). Denna inovationsvåg kan ge ännu bättre frukt om uppfinningar utvecklas mer och saluförs effektivare innan de lanseras.

I motsatts till vad du tror så kommer Polen, genom ungdomarnas nya tolerans och öppenhet, också att kunna skapa ett inovativt klimat i landet. Vilket kommer att säkra Polens långsiktliga tillväxt. Alternativet blir annars att man kommer att fastna i "den medelekonomiska fällan" som t.ex. det konservativa Phillipinerna har gjort.

Skulle alla som tänker som jag få flytta ifrån Sverige så skulle det nästan inte bli några människor kvar. Min gissning är att mellan 90- till 99,9 procent av befolkningen delar mina moderna/postmoderna attityder och värderingar. Du tillhör en väldigt liten minoritet som inte tagit till dig den mest grundläggande komponenten i svensk kultur.

Och nej, det ligger fjärran ifrån mina postmoderna värderingar att tvinga bort oliktänkande. Men jag blir ändå förvånad att folk som absolut inte haft förmågan/velat ta till sig den svenska kulturen utan föraktar den istället, ändå väljer att stanna kvar. Detta gäller såväl rasister, extemsionister, nazister, radikala islamister som radikaliserade islamofober.

Ps. Jag önskar dig en riktigt god jul! Ds.
Senast redigerad av Ola Schubert 2011-12-24 kl. 09:29.
Citera
2011-12-24, 11:05
Medlem
Westerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vad gäller kultur så tror jag att du missuppfattat en hel del. För mellan början av 30-talet och 1970 så handlade den svenska kulturen defacto om att bli "världens modernaste land". Ifrån 1970 och framåt handlar den defacto svenska kulturen om att bli "världens postmodernaste land". Och vi har faktiskt lyckats mycket bra med vår förutsatts. Svenskar har, åtminstonde sedan 30-talet, men kanske ända sedan Gustav Vasa, strävat efter att tillägna sig "det senaste". Detta givetvis på gott och ond, då vi 1921 t.ex. skapade världens första "rasbiologiska institut".

Du kommer att ha stora problem att beskriva den "svenska kulturen" om du inte tar hänsyn till just dess grundläggande komponent, att ligga först i världen vad gäller attityder och värderingar.

Jag förstår inte hur ni postmodernister lyckas övertyga er själva om att teknologisk innovation och ett bevarande av traditionella värderingar är omöjligt att kombinera. När man stöter på främmande kulturer så gäller det att plocka russinen ur kakan och anpassa dessa nyfunna kunskaper och arbetssätt till det egna landets lokala förhållanden och traditioner. Sedan så förstår jag inte din ståndpunkt gällande modernitetens allenarådande överlägsenhet. Du hävdar ju själv att den rasbiologiska forskningen (som jag principiellt inte har något emot även om många av de gamla rönen var felaktiga) var ett resultat av det enligt dig överlägsna modernitetsivrandet.

Ett exempel på detta är japans moderna historia. De gjorde oerhörde framsteg under andra hälften av 1800-talet fram till deras seger över ryssarna 1905. De återupprättade den bedriften genom att återuppbygga sitt totalt ödelagda land efter Avk och efter bara några decennier bli världens andra största ekonomi utan att för den sakens skull göra återkall på sina traditionella värderingar.

Citat:
Skulle alla som tänker som jag få flytta ifrån Sverige så skulle det nästan inte bli några människor kvar. Min gissning är att mellan 90- till 99,9 procent av befolkningen delar mina moderna/postmoderna attityder och värderingar. Du tillhör en väldigt liten minoritet som inte tagit till dig den mest grundläggande komponenten i svensk kultur

Det stämmer att en majoritet av sveriges befolkning ligger närmare dina värderingar än mina. Att så är fallet betyder enligt mig inte att dessa på något sätt är överlägsna och bättre för det svenska samhället än mina (enligt liberal teori så är majoritetens åsikter automatiskt bättre än minoritetens).

Man kan fråga sig ifall den genomsnittlige svenskens värderingar vore annorlunda om han inte indoktrinerats från tidig ålder i skolan, av kraven på konformitet av omgivningen, av media och den alltmer inflytelserika nöjes och underhållningsindustrin.

Om man kopplar innovation till kritisk tänkande och jämför Sverige med Polen som historiskt sett varit decentraliserat(även det på gott och ont), där adeln (som uppgick till 10 % av befolkningen) inte utsattes för religiöst eller centralmaktens/kungens åsiktsförtryck och befolkningen från början 1720-talet fram till 1989 (med ett självständigt intermezzo 1918-1939) levt under främmande makters förtryck med en stark censurtradition så är den genomsnittlige polacken mer självständigt och kritiskt tänkande än den genomsnittlige svensken.

Alltså anser jag att Polen har goda möjligheter (framförallt om landets regering ändrar sin politik radikalt) att följa japans exempel och kombinera innovation med ett starkt motstånd mot de främmande och skadliga postmoderna värderingar som förordats i västvärlden de senaste 40 åren. Det är inte ett sammanträffande att västvärlden sedan de "moderna/postmoderna" värderingarnas påtvingade införande tappar globalt inflytande gentemot de, av dessa skadliga värderingar opåverkade, östasiatiska staterna.

Västvärldens invånare borde omvärdera den smutskastning som initierats av en liten maktelit riktad mot traditionella värderingar sedan 1968 (delvis även sedan kulturmarxismens gryning i väst tack vare Frankfurtskolan under 20-talet samt liberalismens och egalitarismens framgångar i kölvattnet av franska revolutionen).

Nu menar jag inte all samhällsutveckling sedan 1700-talet varit ogynnsam men det finns skadliga delar av densamma som bör omvärderas.

Citat:
Och nej, det ligger fjärran ifrån mina postmoderna värderingar att tvinga bort oliktänkande. Men jag blir ändå förvånad att folk som absolut inte haft förmågan/velat ta till sig den svenska kulturen utan föraktar den istället, ändå väljer att stanna kvar.

Återigen vil jag upprepa att det är direkt felaktigt och ohedrligt av dig att sätta ett likhetstecken mellan postmodernism och svensk kultur. Dessutom så spelar det ingen roll att du försöker skönmåla din sidas påstådda tolerans. För oss andra är det uppenbart att dina postmoderna överstepräster med manipulativa och maktfullkomliga metoder gör allt de kan för att tysta obekväma och kritiska åsikter.

Det är bara att titta på etablissemangets behandling av SD trots att de egentligen inte står för någon egentlig samhällsomvälvning av den typ som jag och mina åsiktsfränder förespråkar.

Citat:
Detta gäller såväl rasister, extemsionister, nazister, radikala islamister som radikaliserade islamofober.

Postmodernistisk retorik/smörja.

Citat:
Ps. Jag önskar dig en riktigt god jul! Ds.

Det glädjer mig du inte åtminstone inte tillhör de postmodernister som föredrar att önska folk god vinterledighet eller liknande påhitt. Även om majoriteten av er på den "goda" sidan förutsätter att personer som jag drivs av "hat" så stämmer det inte det minsta. Därför kan jag av hela mitt hjärta önska dig dig en god och fridfull jul.

PS: Vår diskussion börjar hamna rätt så OT och kanske bör vi enas om "agree to disagree" för att inte fylla tråden med långa inlägg som främst berör postmodernitet, traditionella värderingar och liknande frågor.
Senast redigerad av Westerner 2011-12-24 kl. 11:19.
Citera
2011-12-24, 12:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag förstår inte hur ni postmodernister lyckas övertyga er själva om att teknologisk innovation och ett bevarande av traditionella värderingar är omöjligt att kombinera. När man stöter på främmande kulturer så gäller det att plocka russinen ur kakan och anpassa dessa nyfunna kunskaper och arbetssätt till det egna landets lokala förhållanden och traditioner. Sedan så förstår jag inte din ståndpunkt gällande modernitetens allenarådande överlägsenhet. Du hävdar ju själv att den rasbiologiska forskningen (som jag principiellt inte har något emot även om många av de gamla rönen var felaktiga) var ett resultat av det enligt dig överlägsna modernitetsivrandet.

Ett exempel på detta är japans moderna historia. De gjorde oerhörde framsteg under andra hälften av 1800-talet fram till deras seger över ryssarna 1905. De återupprättade den bedriften genom att återuppbygga sitt totalt ödelagda land efter Avk och efter bara några decennier bli världens andra största ekonomi utan att för den sakens skull göra återkall på sina traditionella värderingar.

Det stämmer att en majoritet av sveriges befolkning ligger närmare dina värderingar än mina. Att så är fallet betyder enligt mig inte att dessa på något sätt är överlägsna och bättre för det svenska samhället än mina (enligt liberal teori så är majoritetens åsikter automatiskt bättre än minoritetens).

Man kan fråga sig ifall den genomsnittlige svenskens värderingar vore annorlunda om han inte indoktrinerats från tidig ålder i skolan, av kraven på konformitet av omgivningen, av media och den alltmer inflytelserika nöjes och underhållningsindustrin.

Om man kopplar innovation till kritisk tänkande och jämför Sverige med Polen som historiskt sett varit decentraliserat(även det på gott och ont), där adeln (som uppgick till 10 % av befolkningen) inte utsattes för religiöst eller centralmaktens/kungens åsiktsförtryck och befolkningen från början 1720-talet fram till 1989 (med ett självständigt intermezzo 1918-1939) levt under främmande makters förtryck med en stark censurtradition så är den genomsnittlige polacken mer självständigt och kritiskt tänkande än den genomsnittlige svensken.

Alltså anser jag att Polen har goda möjligheter (framförallt om landets regering ändrar sin politik radikalt) att följa japans exempel och kombinera innovation med ett starkt motstånd mot de främmande och skadliga postmoderna värderingar som förordats i västvärlden de senaste 40 åren. Det är inte ett sammanträffande att västvärlden sedan de "moderna/postmoderna" värderingarnas påtvingade införande tappar globalt inflytande gentemot de, av dessa skadliga värderingar opåverkade, östasiatiska staterna.

Västvärldens invånare borde omvärdera den smutskastning som initierats av en liten maktelit riktad mot traditionella värderingar sedan 1968 (delvis även sedan kulturmarxismens gryning i väst tack vare Frankfurtskolan under 20-talet samt liberalismens och egalitarismens framgångar i kölvattnet av franska revolutionen).

Nu menar jag inte all samhällsutveckling sedan 1700-talet varit ogynnsam men det finns skadliga delar av densamma som bör omvärderas.

Återigen vil jag upprepa att det är direkt felaktigt och ohedrligt av dig att sätta ett likhetstecken mellan postmodernism och svensk kultur. Dessutom så spelar det ingen roll att du försöker skönmåla din sidas påstådda tolerans. För oss andra är det uppenbart att dina postmoderna överstepräster med manipulativa och maktfullkomliga metoder gör allt de kan för att tysta obekväma och kritiska åsikter.

Det är bara att titta på etablissemangets behandling av SD trots att de egentligen inte står för någon egentlig samhällsomvälvning av den typ som jag och mina åsiktsfränder förespråkar.

Postmodernistisk retorik/smörja.

Det glädjer mig du inte åtminstone inte tillhör de postmodernister som föredrar att önska folk god vinterledighet eller liknande påhitt. Även om majoriteten av er på den "goda" sidan förutsätter att personer som jag drivs av "hat" så stämmer det inte det minsta. Därför kan jag av hela mitt hjärta önska dig dig en god och fridfull jul.

PS: Vår diskussion börjar hamna rätt så OT och kanske bör vi enas om "agree to disagree" för att inte fylla tråden med långa inlägg som främst berör postmodernitet, traditionella värderingar och liknande frågor.
Jag instämmer, men måste ändå kort korrigera dig: Modernitet handlar om rationellt tänkande snarare än att följa gamla traditioner. Japan är världens modernaste land, följt av Sverige. Att sedan japanerna vårdar det det gamla som det finns mycket lite kvar utav är inte så konstigt. Vi vårdar våra hembyggdsgårdar och folkdräkter/folkdanser. Däremot så är Japan inte alls lika postmodernt som Sverige. Man har alltså betydligt mindre tolerans mot avvikande beteende och attityder. Att Japan inte plockar in så mycket folk utifrån har dock nog mer att göra med att ca 130 miljoner invånare redan bor trångt på den yta av de japanska öarna som lämpar sig för bostättningar.

Efter detta så så kan vi lämna modernitet/postmodernitet om du inte väljer att kritisera den moderna/postmoderna svenska kulturen.

Skall Polen verkligen följa det japanska exemplet så måste landet bli mycket mer modernt vad gäller folks attityder och värderingar. För polackernas del så handlar det om att göra upp med en hel del katolsk skåpmat. Detta är en utveckling som ungdomarna i Polen redan inlett. Även kyrkan i Polen verkar nu beredd att modernisera sig. Allt detta är givetvis utmärkt, även om jag misstänker att du inte gillar den utvecklingen.

Lika så, vad gäller postmodernt tänkande, så verkar det polska ungdomarna ta ledningen. Politikerna och kyrkan verkar vilja anpassa sig. Återigen, detta är utmärkt och kommer sammantaget garantera Polens fortsatta ekonomiska tillväxttakt och inovationsförmåga.

Sedan erkänner jag att media och politiker försökt att utestänga SD ifrån olika sammanhang, vilket är kontraproduktivt. Istället borde den islamofobiska grundläggande politiska ådran i SD kritiseras på ett kunnigt och konstruktivt sätt. Tyvärr så verkar inte politiker och media alltid ha den kunskap som skulle behövas, vilket både är sýnd och bedrövligt.

Eftersom det är jul och jag inte vill behandla dig orättvis, så kan jag tipsa dig om en film, som på pricken följer dina reaktionära åsikter. Filmen är gammal. Den är en stumfilm ifrån 1916, men den är välgjord. Budskapet är i huvudsak en motreaktion och svar på publiken och samhällets fördömande av filmen "En nations födelse". Alltså Griffith vänder sig implicit emot intoleransen gentemot de intoleranta. Filmen innehåller också, enligt min mening korn av sanning t.ex. vad gäller "moraltanter" som försöker lägga sig i människornas liv med fruktlösa förbud och övergrepp. I övrigt så innehåller filmen de sedvanliga högerextremistiska dogmer, t.ex. idén om att "förrädare" krossar lysande civilisationer.

Den heter "Intolerance" och ligger på you tubs avdelning för fria, (ej sönderstyckade), filmer.

http://www.youtube.com/movie?v=MU1UOrKTrs8&feature=mv_sr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in