Citat:
Ursprungligen postat av
rex144
aborter är inte bra oavsett om de är legala eller illegala, men de finns och har alltid funnits,
världens problem idag är överbefolkning, Polen är ännu ej förlorat
Nu med den nya regeringen kommer Polen ta ett ytterligare skutt framåt, allt går i cykler,
under IIVK hade Polen förlorat flest invånare procentuellt sätt,
omkring 6 miljoner och sedan fick vi en babyboom,
PS
Utanför Warszawa har man precis öppnat världens modernaste anläggning för forskning om framtida flygplansmotorer och turbiner, aerodynamik, där ska man testa nya prototyper i förhållanden som råder på hög höjd och kyla
http://forsal.pl/galerie/903451,zdjecie,2,laboratorium-aerodynamiki-przeplywow-turbinowych-w-zielonce-zdjecia.html
"Polonia aero" kallas det anläggningen
http://poloniaaero.avioaero.com/About-the-project
Jag håller med: Aborter, framförallt sena sådana är aldrig bra. Men illegala aborter som kan sätta kvinnans liv i fara är absolut värst.
Det som händer i Polen är att kvinnor tvingas till farliga illegala aborter eller bege sig utomlands för att kunna få en abort.
Precis som du skriver: Aborter har finns och har alltid funnits. Frågan om är bara om man skall hyckla och utsätta kvinnan för livsfara eller om man, officiellt, skall tillåta aborter, givetvis under vissa ramar.
Jag själv föddes i sjätte månaden, och det var många årtionden sedan. Så jag är definitivt för att man skall ha restriktioner för sena aborter. P.g.a. svårigheter att bedöma exakt hur långt gånget fostret är, så tycker jag de svenska bestämmelserna är helt ok. Orsaken till att abortdebatten i USA är så infekterad är att man tillåter "fri" abort ända upp i 26 veckan. Då handlar plötsligt debatten om "allt eller inget", istället för om man kan ha en helt fri abort fram t.o.m. 12 veckan, ev. restriktioner fram till vecka 18 och endast tillåta abort i undantagsfall fram till vecka 28. Därefter handlar det enbart om fall där det gäller att rädda kvinnans liv. Detta är ett förslag på kompromiss för USA, inte en exakt beskrivning av den svenska abortlagstiftningen.