Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-02, 11:58
  #1
Medlem
feeltherhythms avatar
Började programmera lite smått för två år sedan, lyckades installera java och allting funkade prima. Försöker starta idag igen men då fungerar plötsligt ingenting... Har under åren hela tiden uppdaterat Java och har fått nya versioner. Frågan är då borde den gamla PATH-variabeln fungera trots att jag fått nya versioner eller måste man uppdatera den också?

När jag kör java -version idag så får jag fram "1.6.0_22".
Tidigare PATH har varit
C:\Program\Java\jdk1.6.0_10\bin
idag skulle jag isf behöva
C:\Program\Java\jdk1.6.0_22\bin
men ingen av dom fungerar.

Kör jag javac i kommandotolken fungerar det inte och när jag kollar i C:\Program\Java så finns inte version 22 som mapp, utan endast 10.
Fattar NOLL! Borde tillägga att jag inte är speciellt bra på java, kan bara lite grunder.
Citera
2010-11-07, 22:38
  #2
Medlem
moonclimbers avatar
Mitt tips: läs på om skillnaden mellan JRE (Java runtime environment) och JDK (Java development kit).
Problemet kan vara att du uppdaterat JRE men inte JDK.
Med JRE kommer endast "java" men inte "javac".
Om du installerar JRE 1.6.0_22 skulle alltså "java -version" ge det resultat du får, medans "javac" inte skulle du fungera alls.

Observera även att JRE ingår i JDK.
Citera
2011-03-15, 14:45
  #3
Medlem
Problem med Java_HOME path

Javan i sig funkar ju som sagt
Kod:
work@localhost:/$ java
Usage: java [-options] class [args...]
           (to execute a class)
   or  java [-options] -jar jarfile [args...]
           (to execute a jar file)

work@localhost:/$ java -version
java version "1.6.0_20"
OpenJDK Runtime Environment (IcedTea6 1.9.7) (6b20-1.9.7-0ubuntu1~10.04.1)
OpenJDK Client VM (build 19.0-b09, mixed mode, sharing)

Fast när jag ska köra själva servern så får jag
Kod:
work@localhost:/server$ ant runserver.bat
Error: JAVA_HOME is not defined correctly.
  We cannot execute /usr/lib/jvm/java-1.6.0-openjdk/bin;/bin/java

Har satt /usr/lib/jvm/java-1.6.0-openjdk/bin som java path i /etc/profile dock har jag ingen aning om var /bin/java kommer ifrån(troligen där problemet ligger då det inte ens ligger nå java där i(?). Har letat efter vart den kan tänkas ha laggt sig men varken i ~/.profile eller ~/.bashrc eller /etc/profile eller så kanske jag är helt ute å cyklar ?
Citera
2011-03-15, 22:14
  #4
Medlem
neuffss avatar
(Antar att du menar JAVA_HOME som inte fungerar)

exporterar du JAVA_HOME och PATH i profile-filen? Annars kan du ju exkvera kommandot med:
Kod:
env JAVA_HOME=/usr/lib/jvm/java-1.6.0-openjdk/bin ant runserver.bat
Citera
2012-04-28, 12:04
  #5
Medlem
CMD hittar inte min Path för Java

Lyckas inte ändra PATH för java. Hade två javainstallationer på datorn. En i "Program Files x86" och en i Program files. Tyckte att det kändes onödigt så raderade den ena. Problemet är att jag inte lyckas ändra PATH så att den hittar den nya java installationen.

När jag skriver java i CMD får jag meddelande:

Error: could not open `C:\Program Files\Java\jre7\lib\amd64\jvm.cfg'

det är den versionen jag tagit bort så den ska inte hittas. Den adressen finns inte inte heller med i PATH. De adresser som finns är:

JAVA_HOME C:\Program Files (x86)\Java\jdk1.6.0_30

och

Path C:\ant\bin;C:\Program Files (x86)\Java\jdk1.6.0_30\bin\

Skriver jag ant i CMD får jag upp:

Buildfile: build.xml does not exist!
Build failed

vilket ska vara korrekt. Skriver jag javac får jag upp en massa information <options> osv... Den hittar alltså ant och javac, men verkar ignorera adressen jag angett till java.

Någon som kan se vad jag missat?

Mvh C.
Citera
2012-04-28, 12:05
  #6
Medlem
Startat om datorn efter att ha skrivit in den korrekta pathen?
Citera
2012-04-28, 12:18
  #7
Medlem
Provade det. Den letar fortfarande på den gamla adressen. Andra förslag?
Citera
2012-04-28, 17:10
  #8
Moderator
Protons avatar
I windows har du ju två möjligheter att ställa din PATH, dels som en användarvariabel och dels som en systemvariabel. Har du kollat på bägge ställena?
Citera
2012-04-28, 21:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
I windows har du ju två möjligheter att ställa din PATH, dels som en användarvariabel och dels som en systemvariabel. Har du kollat på bägge ställena?

I användarvariabler har jag bara

TMP: %USERPROFILE%\AppData\Local\Temp

TEMP: %USERPROFILE%\AppData\Local\Temp,

ingenting som har med java att göra, vad jag kan se.

Borde jag ha det?
Citera
2012-04-28, 21:56
  #10
Medlem
rjonssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl...

JAVA_HOME C:\Program Files (x86)\Java\jdk1.6.0_30
och
Path C:\ant\bin;C:\Program Files (x86)\Java\jdk1.6.0_30\bin\

Mvh C.

Ett tips är att i Path ha %JAVA_HOME%\bin så behöver du bara uppdatera JAVA_HOME när du byter java-version framöver.
Citera
2012-04-29, 11:03
  #11
Medlem
Tack för alla tips.

Hittade inget sätt att ändra den Path som datorn använde sig av. Löste problemet genom att avinstallera och ominstallera java. Det nollställde den Path som datorn hakat upp sig på. Kan rekommendera om någon får samma problem. Hade sparat mycket tid om jag gjort det direkt. Nu fungerar både Java, Javac och Ant.

Mvh C.
Citera
2012-09-05, 19:18
  #12
Medlem
Behöver hjälp med java och miljövariabler

Hej!

jag körde alltid java i eclipse men nu jag går en kurs så hon kör med cmd och notepad++, så jag vill få min java funka och kompilera så jag gick till path miljövariabel och redigerade och tog bort allting så nu funkar inte eclipse och funkar inte kompilator i cmd vad ska jag göra???
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback