2011-02-01, 17:42
Medlem
Pranchas avatar
Ämnen sammanfogade.

/Mod
Citera
2011-02-01, 18:55
Medlem
så här ser följande bild ut

http://1.bp.blogspot.com/_KBKGvUybGEc/S_6Ah4PJ7rI/AAAAAAAAAbI/CKSQrVmkxVc/s1600/Tape+Five+-+Tonight+Josephine!+(2010)+1.jpg
Citera
2011-02-01, 19:00
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Getsome

http://1.bp.blogspot.com/_KBKGvUybGEc/S_6Ah4PJ7rI/AAAAAAAAAbI/CKSQrVmkxVc/s1600/Tape+Five+-+Tonight+Josephine!+(2010)+1.jpg

Nej det där blir nog inte lätt att vektorisera så att det ser bra ut, inget jag kan iaf.
Citera
2011-02-01, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Nej det där blir nog inte lätt att vektorisera så att det ser bra ut, inget jag kan iaf.

Jobbigt, men tack ändå!
Citera
2011-02-01, 19:08
Medlem
Citat:
Tack! Ska kollas upp!

fff
Citera
2011-02-01, 19:08
Medlem
systems avatar
Citat:

Problemet med den bilden är, i mitt tycke, inte främst den kanske låga upplösningen (även om den är i minsta laget för att köra ut i din önskade storlek). Det första jag ser är den moiré som uppstått då bilden scannats (som kommer sig av att det tryckta materialets rastertäthet och den digitala bildens pixlar inte kommer riktigt överens). Det andra jag ser är att bilden är för hårt jpeg-komprimerad.

Jag tror du kommer bli besviken om du försöker dig på en 2x2-metersutskrift. Och, med tanke på de andra faktorerna jag nämnde så vetetusan om den blir så bra i storlek över A3.

Förlåt om jag låter pessimistisk.
Citera
2011-02-01, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Googla på "rasterbator", en sida som hjälper dig att förstora genom "rasterteknik".

Det programmet verka vara gjort endast för windows. Om vi nu syftar på samma.
Sitter "tyvärr" på en mac
Citera
2011-02-01, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Problemet med den bilden är, i mitt tycke, inte främst den kanske låga upplösningen (även om den är i minsta laget för att köra ut i din önskade storlek). Det första jag ser är den moiré som uppstått då bilden scannats (som kommer sig av att det tryckta materialets rastertäthet och den digitala bildens pixlar inte kommer riktigt överens). Det andra jag ser är att bilden är för hårt jpeg-komprimerad.

Jag tror du kommer bli besviken om du försöker dig på en 2x2-metersutskrift. Och, med tanke på de andra faktorerna jag nämnde så vetetusan om den blir så bra i storlek över A3.

Förlåt om jag låter pessimistisk.

Nä, originalet är ju inte i toppform precis.

Du vet inte hur det är med möjligheterna att lämna in det till någon firma som kan förstora upp det?
Citera
2011-02-01, 19:15
Medlem
systems avatar
Citat:
Nä, originalet är ju inte i toppform precis.

Du vet inte hur det är med möjligheterna att lämna in det till någon firma som kan förstora upp det?
Upplösning kan man ofta fuska upp lite, men det andra är nog svårare.

Många tittar enbart på antal pixlar per tum, men glömmer bort det viktiga – vad pixlarna faktiskt innehåller.
Citera
2011-02-01, 19:22
Medlem
Danro80s avatar
Dra iväg ett mail till ChinChin-Records http://www.chinchin-records.com/ och fråga om du kan få originalet, berätta att du vill göra en förstoring av den, visserligen är jag väl tveksam till att du kommer få det. Men det är ju alltid värt ett försök.
Citera
2011-02-01, 19:28
Medlem
Hur gör man cirklar i GIMP? I Paint är det ju så enkelt..

Trådstarten låter helt efterbliven.

Men i Paint är det bara att välja cirkelknappen och sen drar man ut en cirkel på bilden. Man kan till och med välja tjocklek!

I GIMP finns inget sånt alls. Jag har letat och letat. Jag har till och med läst guider! Ingenstans står det hur man får perfekta cirklar. Ritar jag den för hand blir den helt skev.

Ni är min sista livlina, Flashback.

Hur i hela Hälsingland gör man cirklar i GIMP?
Citera
2011-02-01, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Upplösning kan man ofta fuska upp lite, men det andra är nog svårare.

Många tittar enbart på antal pixlar per tum, men glömmer bort det viktiga – vad pixlarna faktiskt innehåller.

Färger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in