2008-01-30, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Ställer samma fråga till dig, du gick in där utan att ha bokat tid i förväg, på en vanlig polisstation i vilken ort som helst? Där fick du allting fixat, fotat och grejat? Hade du kunnat intyga att du är du genom att visa ett nyligen utgånget leg?
Här: http://www.polisen.se/inter/nodeid=31258&pageversion=1.jsp hittar du en lista på vilka polisstationer som utfärdar pass/nationellt id-kort, län för län.

Nej, det går inte att gå på vilken polisstation som helst, utan det måste vara en speciell station som utfärdar pass.

Nej, du behöver inte beställa tid. Det är bara att knalla in ta en kölapp/ställa dig i kö.

Gå in här: http://www.polisen.se/inter/nodeid=3929&pageversion=1.jsp och klicka dig runt. Du ska få svar på alla dina frågor.
Citera
2008-01-30, 18:07
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ställer samma fråga till dig, du gick in där utan att ha bokat tid i förväg, på en vanlig polisstation i vilken ort som helst? Där fick du allting fixat, fotat och grejat? Hade du kunnat intyga att du är du genom att visa ett nyligen utgånget leg?
Jag gick in på en störra station, tog en kölapp och sedan fotograferade dom mig, jag betalde, fick kvitto och löste sedan ut legitimationen några dagar senare. Mitt id-kort gick ut för 2 år sedan, och hon godkände det icke som legitimering, det var därför jag tog med mig min mamma. Nära anhörig (med id-kort) måste du ha med dig om du inte kan identifiera dig med godkänt legitimation.
Citera
2008-01-30, 18:08
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Skulle väl vara rätt märkligt om det skulle krävas giltig legitimation för att hämta ut din giltiga legitimation?
Säg inte det, ett moment 22 är inte omöjligt när det gäller kontakt med myndigheter har jag förstått
Citera
2008-01-31, 08:52
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Tack för ditt svar. Går t.ex en bror bra som anhörig tror du, eller måste det vara en förälder? Anhörig = familj/släkt?
En bror går bra om han är din. Detsamma gäller systrar.
Citera
2008-03-03, 23:08
Bannlyst
Skaffa legitimation/pass i någon annans namn?

Hur enkelt är det egentligen att skaffa ett pass/legitimation i någon annans namn? Såvitt jag kan se så skall man bara gå till passexpeditionen och mata i några uppgifter, ta foto och lite andra småsaker och sedan ha någon som kan intyga ens identitet. Jag tog med mig min bror när jag gjorde det och det gick hur snabbt som helst. Fick en liten lapp jag skulle ta med mig för att hämta ut passet fem dagar senare...

Borde det inte vara "skitenkelt" att fixa ett pass i någon annans namn för att sedan plundra dennes konto på banken eller ta ett lån?

Mvh
Citera
2008-03-03, 23:29
Medlem
casper_thetwos avatar
testat och sökt ? tror det finns andra trådar om detta
Citera
2008-03-03, 23:33
Medlem
Civile99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreidel
Borde det inte vara "skitenkelt" att fixa ett pass i någon annans namn?

Nej då skulle alla kriminella göra det. Det är inte så lätt som det verkar.
Citera
2008-03-03, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Civile99
Nej då skulle alla kriminella göra det. Det är inte så lätt som det verkar.

Jämför de med äldre passfoton/släktingar? Jag tyckte det verkade skrämmande enkelt när jag fick mitt pass.
Citera
2008-03-04, 05:32
Bannlyst
Fråga om någon som kan vara din mamma/pappa och låt dom säga vem du ska vara.
Citera
2008-03-04, 11:18
Medlem
Det är skitenkelt. det kan jag gå i god för Det enda du behöver är två bra polare.

Den första bra polaren behövs för att låna ut sitt födelsebevis.

den andra bra polaren behövs för att intyga att just du är du.

Så går man bara till en bank nånstans i nått mindre samhälle, klagar på att du råkat supa bort jackan med plånboken / alla dina kort i och behöver ett nytt pass. lämna sen fram födelsebeviset och ett kort på digsjälv plus din nya namnteckning, och sedan får din kompis skriva på ett kort att just du är du.

Sen kommer ett leg-kort på posten efter nån vecka. Klart

Och skulle det inte funka så åker du antagligen fast för urkundsförfalskning, både du och din kompis som gått i god för att just du är du. Den andra kan ju skylla på att du snodde hans födelsebevis
Citera
2008-08-10, 21:34
Medlem
Anmäla legitimation stulet

Lånade ut mitt legitimation jag fått via banken till en polare, som skulle låna ut den till sin kompis i en vecka, skulle sedan få tillbaka det. Nu har han tydligen flyttat till Stockholm, (vilket jag visste att han skulle göra), och svarar inte på sms, telefonsamtal och så har han blockerat mig på MSN. Känt han i 1,5 år och var en bra polare till han (trodde jag?) och så utnyttjar han mig såhär. Känns förjävligt.

Iallafall, hur anmäler jag ID-kortet försvunnet? Hittar verkligen ingenting om det på Nordeas hemsida. Ska man gå till banken personligen? Mitt vanliga VISA-kort kommer väl inte bli spärrat eller något?
Citera
2008-08-10, 21:45
Medlem
Snövits avatar
Från polisens hemsida:
Citat:
Förlorat eller stulet ID-kortBorttappat eller stulet ID-kort anmäls till utfärdaren som spärrar kortet. Stulet ID-kort måste även polisanmälas.

Länk till polisanmälan på nätet: http://www.polisen.se/inter/nodeid=41455&pageversion=1.jsp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in