Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-05, 19:55
  #889
Medlem
ossybossys avatar
Hur lång tid är leveranstiden för pass nu under sommaren?
Citera
2017-08-05, 21:18
  #890
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Vilka länder kan man flyga till med nationellt ID kort? Saknar pass. Är flygbolagen skyldiga att godkänna Nationellt ID-kort ?

Går att använda som resehandling inom Schengen samt länder i EU.

Nej, men nuförtiden så godtar oftast flygbolagen Nationellt ID-kort. Kortet är också utformat enligt ICAO:s regler.

Värre är det med hotell och sådant dock. Inte all personal är utbildad på giltiga ID-kort. Detta var i alla fall ett stort problem för några år sedan, men det kan ha blivit bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av ossybossy
Hur lång tid är leveranstiden för pass nu under sommaren?

Är vanligen ganska normal tid. Dock så kan det vara kö vid ansökningstillfället som några timmar längre.
Citera
2017-08-06, 21:40
  #891
Medlem
seriöst kan man ha burka på bilden på körkortet ??
Citera
2017-08-07, 18:33
  #892
Medlem
Jag ska skaffa nytt ID snart jag vet vad jag behöver till det, det som jag däremot inte har lyckats skaffa information om är om det finns möjlighet till avbetalning. Någon här som vet?
Citera
2017-08-10, 13:18
  #893
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenavsex
Jag ska skaffa nytt ID snart jag vet vad jag behöver till det, det som jag däremot inte har lyckats skaffa information om är om det finns möjlighet till avbetalning. Någon här som vet?
Om du har ett kreditkort så kan du betala med krediten som du sedan betalar av.
Hos S|E|B kostar inte ID någonting om du är under 22 år?
Nöjer du dig med pass så är det 50 kr billigare (350kr) än ett ID-kort som du kanske har råd med nu?
Citera
2017-08-15, 16:02
  #894
Medlem
vemorkarbrys avatar
Åker till Norge på fredag med tåg. Har nationellt id-kort som dock är spärrat pga att jag tappade plånboken men senare fick tillbaks den. Någon som vet om de scannar id-korten under kontroll eller om det ens förekommer kontroller på tåg?
Citera
2017-08-15, 18:02
  #895
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemorkarbry
Åker till Norge på fredag med tåg. Har nationellt id-kort som dock är spärrat pga att jag tappade plånboken men senare fick tillbaks den. Någon som vet om de scannar id-korten under kontroll eller om det ens förekommer kontroller på tåg?

Finns en bättre tråd under Resor, men. // mod

Norge är inom Schengen så det förekommer inga systematiska gränskontroller. Utan det sker endast vid speciella tillfällen.

Ev, så kan det förekomma nu, om det är hög mängd flyktningar som krossar gränsen, dock så vet jag inte om Norge har sådan kontroll. Sverige har vad förstår inte det.

och skulle det vara kontroll så är det osäkert om de har RFID-läsare med ombord, utan jag misstänker att man bara kollar på kortet för hand, om de blir misstänksamma så går de kanske och scannar mot SIS.

Ex, så har de endast skannat mitt pass vid Arlanda 1 gång av 5, övriga så har de endast kollat på fotot.

Men annars om du är medborgare i Sverige (eller något annat land i Norden), så kan du resa med ett ID-kort eller körkort som är utfärdat i ett nordisk land. Detta enligt särskild överenskommelse mellan nordiska länder.

//miikos
__________________
Senast redigerad av miikos 2017-08-15 kl. 18:13.
Citera
miikoss avatar

Moderatormeddelande

Postat av miikos 2017-08-15, 18:11
Medlem

Här diskuteras ID-kort, pass och körkort.
Ex, var och hur man ansöker. Eller andra frågor.

Frågor om gränskontroller och hur pass/nationellt ID-kort fungerar som resehandling, hänvisas till denna tråd:

(FB) Samlingstråd: Passfrågor, id-frågor etc (reserelaterat)

Felplacerade inlägg kan komma att raderas, utan upplysning.

//mod
2017-10-26, 11:26
  #897
Medlem
Winwords avatar
Någon som faktiskt vet om det fungerar att hämta ut rek via postombud med indraget körkort? Det fysiska kortet har jag kvar, vilket är mitt näst nyaste (det nyaste tog polisen på plats), i helt felfritt skick utan hål, sprickor och skador, giltigt till 2023.

När de skannar kortet, ser de att kortet är ogiltigt trots att det inte gått ut rent tidsmässigt?
__________________
Senast redigerad av Winword 2017-10-26 kl. 11:34.
Citera
2017-10-26, 12:56
  #898
Medlem
Winwords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winword
Någon som faktiskt vet om det fungerar att hämta ut rek via postombud med indraget körkort? Det fysiska kortet har jag kvar, vilket är mitt näst nyaste (det nyaste tog polisen på plats), i helt felfritt skick utan hål, sprickor och skador, giltigt till 2023.

När de skannar kortet, ser de att kortet är ogiltigt trots att det inte gått ut rent tidsmässigt?
Det fungerade! Skannade QR-koden på körkortet som bara visade sig vara personnumret, knixade sedan iväg till butiken på vinst och förlust och fick då ut paketet utan något problem överhuvudtaget.

Kul bara att man redan betalt 400 spänn för ett nytt id-kort, i syfte att hämta ut det nya körkortet i januari...
Citera
2017-11-01, 22:43
  #899
Medlem
Ska flytta till manchester, räcker det med nationellt id kort då? Eller bör jag ha ett riktigt pass med mig om jag ska bo där? Vet att du kan resa inom EU med internationellt id kort men tänkte när man ska bo där, pass är ju bök att bära runt på speciellt sommar
Citera
2017-11-02, 10:04
  #900
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Ska flytta till manchester, räcker det med nationellt id kort då? Eller bör jag ha ett riktigt pass med mig om jag ska bo där? Vet att du kan resa inom EU med internationellt id kort men tänkte när man ska bo där, pass är ju bök att bära runt på speciellt sommar

Storbritannien har röstat ja för att lämna EU. Om ett par år är dom inte med i EU. Så bäst att ha pass med dig. När dom väl lämnat EU, så är det upp till Storbritannien själva att bestämma om sina gränskontroller. Kan mycket väl vara så att dom röstar igenom lag som säger att endast pass tillåts för utländska medborgare (man vet aldrig), så ja, om jag skulle varit du så skulle jag haft passet med mig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback