2018-04-14, 17:04
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Mest gångbara är nog körkort. Då man kan snabbt scanna personnummer.

Pass får man bara passnumret när man skannar, så där behöver mna trycka manuellt. Är nog samma sak med nationellt id kort eller Skatteverkes kort.

Få har RFID-läsare.

Dock så är körkort osäkra som legetimation, då bara personnummer skannas, så kan inte förfalskningar upptäckas genom skanning. Bankerna kan vara mer försöktiga vid legetimering med körkort, och det pratas om att bank och butiksbranchen vill förbjuda körkort som legetimation. Då kortet har få säkerhetdetaljer.

Men än så länge så fungerar körkort bäst.

Pass tycks också vara osäkra, eftersom det är en sådan big business att sälja stulna svenska pass. Man skulle kunna tycka att de moderna passen med sin biometriska information borde vara värdelösa för alla utom den rättmätiga ägaren, men så är det ju inte, utan det går bra för någon som är lik den på bilden att använda passet. (Nu är det kanske inte själva passets fel, utan mer beroende på hur det används, men ändå.)
Citera
2018-04-15, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Mest gångbara är nog körkort. Då man kan snabbt scanna personnummer.

Pass får man bara passnumret när man skannar, så där behöver mna trycka manuellt. Är nog samma sak med nationellt id kort eller Skatteverkes kort.

Få har RFID-läsare.

Dock så är körkort osäkra som legetimation, då bara personnummer skannas, så kan inte förfalskningar upptäckas genom skanning. Bankerna kan vara mer försöktiga vid legetimering med körkort, och det pratas om att bank och butiksbranchen vill förbjuda körkort som legetimation. Då kortet har få säkerhetdetaljer.

Men än så länge så fungerar körkort bäst.

Konverterade mitt svenska körkort till ett norskt för ett par år sedan och hade tänkt vänta lite med att konvertera tillbaka.
Och då jag inte har så väldigt stor lust att "släpa omkring " med passet så är det väl skatteverkets ID-kort eller ett nationellt ID-kort som är de valen jag har vad gäller att få en svensk legitimation.
Citera
2018-04-15, 17:10
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iron10
Konverterade mitt svenska körkort till ett norskt för ett par år sedan och hade tänkt vänta lite med att konvertera tillbaka.
Och då jag inte har så väldigt stor lust att "släpa omkring " med passet så är det väl skatteverkets ID-kort eller ett nationellt ID-kort som är de valen jag har vad gäller att få en svensk legitimation.

Norskt körkort är oftast okej som legetimation i Sverige, om man är medborgare i ett nordiskt land.

Men om du har den äldre varianten där giltighetstiden är tills man fyller 101 år, typ, så kan de förstås efter att tag tycka man inte ser ut som på bilden, efter ett tag.
Citera
2018-04-16, 19:58
Medlem
Lugalzagesis avatar
Klisterlappen med streckkoden som sitter på baksidan av passet har lossnat. Jag har den fortfarande och kan limma fast igen antar jag, fast den är rätt sliten.

Spelar det här någon roll? Passet är i övrigt helt intakt.
Citera
2018-04-16, 22:22
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugalzagesi
Klisterlappen med streckkoden som sitter på baksidan av passet har lossnat. Jag har den fortfarande och kan limma fast igen antar jag, fast den är rätt sliten.

Spelar det här någon roll? Passet är i övrigt helt intakt.

Nej, den behövs endast någon vill skanna passnumret med skanner, men det gör nog ingen.

I en gränskontroll så skannas rfid-kortet eller maskinkoden längst ned på fotosidan.
Citera
2018-04-17, 00:04
Medlem
Hur boker man tid hos polisen för att ansöka om ett nytt pass?
När jag använder polisens hemsida för att boka en tid så står det hela tiden "alla tider denna vecka är bokade". Jag kan titta fram flera månader och det står likadant hela tiden. Första Lediga Tid knappen gör ingenting heller. Verkar inte finnas några lediga tider. Tittat på dom två närmsta polisstationer med. Ska jag till en annan får man resa åtminstånde en timma. Plus att eftersom mitt nuvarande pass och ID har redan gått ut så behöver jag en familj medlem med mig, så är inte lika shysst att dom måste resa så långt för att hjälpa mig. Vet inte ens om det finns tider att boka även om jag tittade på en polisstation långt bort från staden jag bor i.
Citera
2018-04-17, 20:35
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligheterjag
Hur boker man tid hos polisen för att ansöka om ett nytt pass?
När jag använder polisens hemsida för att boka en tid så står det hela tiden "alla tider denna vecka är bokade". Jag kan titta fram flera månader och det står likadant hela tiden. Första Lediga Tid knappen gör ingenting heller. Verkar inte finnas några lediga tider. Tittat på dom två närmsta polisstationer med. Ska jag till en annan får man resa åtminstånde en timma. Plus att eftersom mitt nuvarande pass och ID har redan gått ut så behöver jag en familj medlem med mig, så är inte lika shysst att dom måste resa så långt för att hjälpa mig. Vet inte ens om det finns tider att boka även om jag tittade på en polisstation långt bort från staden jag bor i.

Innan och vid sommaren vill många ansöka om pass, man får ta en polisstation längre bort, även om man behöver resa dit. Man kan välja att få passet leverat till de flesta polisstationer i Sverige.

Behöver man resa på en resa utanför Norden, så kan man ansöka om ett provisoriskt pass på en polistation som utfärdar sådana, man får de ett pass direkt som kan användas för den resan endast.

Om man är medbogare i ett nordisk land, och endast ska resa direkt mellan nordiska länder, så kan valfri id-handling användas som resehandling.
Citera
2018-04-18, 12:22
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligheterjag
Plus att eftersom mitt nuvarande pass och ID har redan gått ut så behöver jag en familj medlem med mig, så är inte lika shysst att dom måste resa så långt för att hjälpa mig.
Varför lät du både ditt pass och ID gå ut så du blir tvungen att besvära någon att vittna för dig?

Om du inte ska iväg på en resa snart så kan du snabbt få nytt ID-kort hos skatteverket eller banken istället.
Citera
2018-04-23, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fronto
Kan inte svara på om det finns några uppsatta riktlinjer som måste följas rent juridiskt men jag själv har råkat på 'problem' med skadat körkort. När jag var i 15-16 årsåldern så skrapade/högg jag ut siffror i mitt födelsedatum med en kniv som ett tappert försök att maskera min faktiska ålder så jag skulle kunna köpa tobak. Några år senare blev jag leggad i baren och visade då fram detta körtkort, bartendern reagerade och hämtade en drös med vakter+polis, blev såklart ingen påföljd eller dylikt utan det kollade bara upp mig i datorn och gav tillbaka körkortet.

Hyffsad fantasi. I vilket land fick du ta körkort i 15-16 års åldern? Eller har du drömt allt? Felskrivning 2 gånger på körkort?

Jag hade ett id-kort förut som var i 2 delar. Det var många som tjatade på krogen/bolaget om att du måste skaffa ett nytt. Men det gick alltid att använda.

Svår fråga, om dom var snälla bara. Eller om det är giltigt.
Citera
2018-04-23, 13:44
Medlem
Luxuss avatar
(FB) Körkort är sprucket, vad är reglerna?
Citera
2018-05-05, 09:52
Medlem
Hej!
Barnen har färgat håret rosa och blått.
Dom behöver nu göra nya pass.

Är det något som kommer bli ett problem eller får dom ha det på passet?
Hittar ingen info på polisens hemsida.
Citera
2018-05-06, 09:52
Medlem
miikoss avatar
För passanökan eller gränkontroll spelar det ingen roll.

Man ger fingeravatryck (barn över 6 år), och ansiktformen sparas på chipet.

Vid en gränskontroll så kan ansiktet jämföras med det på passet, eller fingeravtrycken kontrolleras.

Enda problemet kan väl vara om man vill använda passet som legetimation, men oftast går det nog bra ändå (är alltid personen som man visar id-kortet för som bestämmer, men en del byter ju hårfärg ofta), och barn behöver väl sällan legetimera sig ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in