Citat:
Ursprungligen postat av
hemligheterjag
Hur boker man tid hos polisen för att ansöka om ett nytt pass?
När jag använder polisens hemsida för att boka en tid så står det hela tiden "alla tider denna vecka är bokade". Jag kan titta fram flera månader och det står likadant hela tiden. Första Lediga Tid knappen gör ingenting heller. Verkar inte finnas några lediga tider. Tittat på dom två närmsta polisstationer med. Ska jag till en annan får man resa åtminstånde en timma. Plus att eftersom mitt nuvarande pass och ID har redan gått ut så behöver jag en familj medlem med mig, så är inte lika shysst att dom måste resa så långt för att hjälpa mig. Vet inte ens om det finns tider att boka även om jag tittade på en polisstation långt bort från staden jag bor i.
Innan och vid sommaren vill många ansöka om pass, man får ta en polisstation längre bort, även om man behöver resa dit. Man kan välja att få passet leverat till de flesta polisstationer i Sverige.
Behöver man resa på en resa utanför Norden, så kan man ansöka om ett provisoriskt pass på en polistation som utfärdar sådana, man får de ett pass direkt som kan användas för den resan endast.
Om man är medbogare i ett nordisk land, och endast ska resa direkt mellan nordiska länder, så kan valfri id-handling användas som resehandling.