Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-18, 13:19
  #961
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millan8950
Så sant. Tycker mest det är märkligt att man tvingas förnya detta. Man är ju samma person, med samma personnummer osv. Någon form av id handling är det nog svårt att klara sig utan idag

Norska körkort gäller i hundra år eller nåt sånt, och gamla engelska körkort (det har dock ändrats på senare tid) var bara en papperslapp som inte ens hade foto, så det gick bra att låna grannens om man inte hade något eget. Men om man vill kunna legitimera sig med körkortet så är det väl bra om det är någorlunda nytt? Sedan tycker jag att det är alldeles för många tillfällen i det moderna Sverige då man måste legitimera sig, men det är en annan fråga.

Jag kan hursomhelst inte påstå att jag upplever kostnaden för att förnya körkortet som ett problem, och det bör det inte vara om man har råd att köra bil. Har man råd att åka utomlands så har man nog råd att förnya sitt pass ibland också...
Citera
2018-06-27, 23:33
  #962
Medlem
Frontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777
Hyffsad fantasi. I vilket land fick du ta körkort i 15-16 års åldern? Eller har du drömt allt? Felskrivning 2 gånger på körkort?

Jag hade ett id-kort förut som var i 2 delar. Det var många som tjatade på krogen/bolaget om att du måste skaffa ett nytt. Men det gick alltid att använda.

Svår fråga, om dom var snälla bara. Eller om det är giltigt.

Vart någonstans skrev jag att det gällde B-kort? Hört talas om AM-kort?
Citera
2018-07-14, 12:42
  #963
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Skaffade förra månaden och det gick ganska snabbt så du kan hinna precis till resan men för att vara på säkra sidan så hade jag åkt till Uddevalla där det är drop-in och beställt passet redan idag men sagt till att passet skall hämtas ut i Göteborg som man kan göra.

Tack!
Citera
2018-07-14, 15:43
  #964
Medlem
hämta ut nya körkortet utan ID?

Hur går det till? Dom vill man ska visa giltigt id näär man hämtar det på posten men jag använde juvdet som ID? En förälder eller något?
Citera
2018-07-14, 15:44
  #965
Medlem
vtcs avatar
Har du inget pass som du kan ta med istället?
Citera
2018-07-14, 16:05
  #966
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Har du inget pass som du kan ta med istället?


Det har gått ut. Sist det hände fick min mor skriva på nån lapp att hon kunde hämta det.. Minns bara inte var man fick den ifrån?
Citera
2018-07-14, 16:10
  #967
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Du ringer transportstyrelsen på måndag morgon istället för att sitta här på Flashback och spekulera.

Vid id-kort kan du ta med en närstående som intygar din identitet.
Citera
2018-07-14, 16:21
  #968
Medlem
Körkortet i sig är en giltig id så det vore inte helt orimligt att det går att hämta utan.

Sist jag hämtade för ett antal år sedan vill jag minnas att "postkassörskan" bröt brevet
och kontrollerade att det var jag.
Citera
2018-07-14, 16:53
  #969
Medlem
welcometorealitys avatar
Det har blivit hårdare nu för att få ut sitt nya Körkort, om man inte har några ID-Handlingar, för att få ut sitt Körkort, om jag vill minnas så ändrade Transportstyrelsen sina regler för 2-3 år sedan, därför skaffade jag ett ID-Kort också som en säkerhet, om jag nu skulle tappa bort mitt Körkort.

Citat:
När ditt körkort är tillverkat skickas det ut med rekommenderad post (REK) till ett av postens ombud. Tänk på att du behöver kunna legitimera dig med en giltig legitimation när du hämtar ut ett REK. Körkortet ligger kvar hos ombudet i två veckor. När två veckor gått skickas det sedan tillbaka till oss.

Om du saknar giltig legitimation så kan du kontakta Transportstyrelsens kundtjänst för körkortsfrågor på 0771-81 81 81.

Men jag hade en polare som inte kunde identifiera sig heller, så då hade han sin farsa med sig som kunde bevisa att det var rätt person.Det blev lite tufft då också sa han, men han lyckades få ut detta..



Lycka till..
Citera
2018-07-14, 17:06
  #970
Medlem
Har varit med om något liknande. Efter mycket dividerande med kassörskan på Posten (när det fanns) så bad jag henne hämta chefen. Förklarade att mitt id (kk) låg i kuvertet och det orimliga i att jag skulle behöva ett annat id, med mig, för att få detta. Chefen öppnade då kuvertet och såg att jag faktiskt var jag. Det är säkert emot normalt förfarande men praktisk tillämpning av någon som kan tänka utanför boxen!
Citera
2018-07-14, 17:10
  #971
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har varit med om något liknande. Efter mycket dividerande med kassörskan på Posten (när det fanns) så bad jag henne hämta chefen. Förklarade att mitt id (kk) låg i kuvertet och det orimliga i att jag skulle behöva ett annat id, med mig, för att få detta. Chefen öppnade då kuvertet och såg att jag faktiskt var jag. Det är säkert emot normalt förfarande men praktisk tillämpning av någon som kan tänka utanför boxen!
Men för i helvete kan idioter likt dig sluta tro att ni bidrar med det dummaste förslaget att försöka be dem öppna paketet?

Det är på grund av att korkade människor tror att sånt är okej som identitetsstölder har kunnat genomföras och folk kan beställa hem och plocka ut ID-handlingar i andras namn mycket lättare, men ja det är väl precis vad det innebär när någon kan tänka utanför boxen i din lilla värld? Att det utöver det är olagligt, ja det borde inte ens behöva en förklaring.
Citera
2018-07-14, 17:22
  #972
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Men för i helvete kan idioter likt dig sluta tro att ni bidrar med det dummaste förslaget att försöka be dem öppna paketet?

Det är på grund av att korkade människor tror att sånt är okej som identitetsstölder har kunnat genomföras och folk kan beställa hem och plocka ut ID-handlingar i andras namn mycket lättare, men ja det är väl precis vad det innebär när någon kan tänka utanför boxen i din lilla värld? Att det utöver det är olagligt, ja det borde inte ens behöva en förklaring.
Minns faktiskt inte om de ställde någon kontrollfråga på något jag borde känna till om mig själv som de kunde få fram med personnummer. Men oavsett detta så kan vem som helst ställas inför detta och inte minst vid sitt första id. Man kan även bli av med ett pass vid resa eller att man faktiskt bara har ett id i sin ägo men blir av med detta. Vet att Skattemyndigheten frågar efter föräldrar, syskon osv och födelsedagar för att säkerställa en person utan id.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback