Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-02, 09:04
  #1
Medlem
valter-eggons avatar
http://www.unt.se/uppsala/87-aring-f...t-1100045.aspx

Citat:
...
En annan förare blev vittne till hur 87-åringens bil, utan att sänka hastigheten, körde rakt över rondellen och fortsatte vägen framåt. Mannen åtalades för vårdslöshet i trafik, men enligt Uppsala tingsrätt talar det mesta för att han felbedömt trafiksituationen på grund av tillfällig ouppmärksamhet eller bristande förmåga. Därför har han heller inte gjort sig skyldig till ett trafikbrott i lagens mening.
...

Intressant! Så om man kör mot rött så kan man skylla på att man var tillfälligt ouppmärksam och felbedömde situationen så frias man. Kan denna dom få några oväntade konsekvenser ur trafiksäkerhetssynpunkt?
Citera
2010-11-02, 10:21
  #2
Medlem
hahahah
Citera
2010-11-02, 10:43
  #3
Medlem
Svampfests avatar
Konstigt värre då hela grejen med just vårdslöshet i trafik är att man brister i omsorg och uppmärksamhet.

Vi vet ju dock inte mer än det som står, kanske kom det en moped eller ett UFO susandes som som hjärntvättade gubben att åka rakt över rondellen.
Citera
2010-11-02, 11:01
  #4
Avstängd
Stoi!s avatar
Rondellen kanske var nybyggd, och på en raksträcka. Lätt att missa om man kör 2 ggr/år.
Citera
2010-11-02, 11:07
  #5
Medlem
Haha.
Polisen är fan ett jävla skämt.
Annars är väl enda förklaringen till frikännandet som sagt en inte helt genomtänkt nybyggd rondell.
__________________
Senast redigerad av BallaRune 2010-11-02 kl. 11:10.
Citera
2010-11-02, 11:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Haha.
Polisen är fan ett jävla skämt.
Annars är väl enda förklaringen till frikännandet som sagt en inte helt genomtänkt nybyggd rondell.


Åklagarmyndigeten är inte Polisen och vice versa
Citera
2010-11-02, 11:50
  #7
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibbolu
Åklagarmyndigeten är inte Polisen och vice versa

Jag antar att han menar att polisen är ett skämt som upprättar en anmälan mot en uppenbart oskyldig stackars pensionär? Och ni fick den usla polisen en smäll på fingrarna!
Citera
2010-11-02, 12:28
  #8
Medlem
valter-eggons avatar
Till saken hör även att han saknade giltigt körkort eftersom det hade blivit indraget några månader tidigare, men det gick inte att bevisa att han visste om att så var fallet.

Helt sjukt! Detta skulle man lätt kunna jämställa med en pundare som är ute och kör bil, inte påtänd men med en jävla abstinens som gör personen helt livsfarlig på vägen. Skulle domen bli samma? Knappast...

Jag kan på sätt och vis förstå att man inte dömer en 87-åring till samhällstjänst men nog ska vi väl vara lika inför lagen?
Citera
2010-11-02, 12:49
  #9
Medlem
Bargents avatar
Om jag tänker på rätt rondell, som vid MediaMarkt var av temporär art i våras, förvånas jag inte alls över att han körde fel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback