• 1
  • 2
2010-11-01, 00:42
Medlem
JagJagJagJags avatar
Jo jag har alltid undrat varför Tidelag är lagligt. Hur kommer det sig? Själv tycker jag den svenska lagen är rätt konstig på sina håll.
2010-11-01, 00:45
Medlem
För att man inte kan bevisa att djuret lider när man knullar med det.
2010-11-01, 00:46
Medlem
tunnsomlufts avatar
De var ju förbjudet förut. Hajar fan inte
2010-11-01, 00:47
Medlem
NaturalBornChillers avatar
Citat:
Gustav Fridolin från Miljöpartiet lade 2002 fram ett förslag om förbud mot tidelag. Detta röstades ner.
taget från wikipedia

Hur kunde detta röstas ner?
2010-11-01, 01:31
Medlem
JagJagJagJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnsomluft
De var ju förbjudet förut. Hajar fan inte

Men i princip allt var väl förbjudet förr?
2010-11-01, 03:26
Bannlyst
Djur är pilska och älskar sex

Rent moraliskt är det ju fel och med den anledningen borde det så klart vara förbjudet. Tittar vi på hingstar t ex så börjar ju de jucka mot träställningar och hittar de då en människa så är det ju så klart bättre.

Men jag förstår inte heller hur det står till i den där riksdagen, de har ju inte alla hönsen hemma precis.

Men vi behandlar ju djur som just djur. Slaktar dem och har de i trånga utrymmen och jag vet inte allt. Lite sex med dem då.. känns som det varken gör till eller från och det är ju väldigt ovanligt så av den anledningen är det väl jobbigt att skriva en lag om det hela.
2010-11-01, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagJagJagJag
Jo jag har alltid undrat varför Tidelag är lagligt. Hur kommer det sig? Själv tycker jag den svenska lagen är rätt konstig på sina håll.

Ursprungliga anledning till att det blev lagligt var att homosexualitet och tidelag låg under samma paragraf. När paragrafen avskaffades 1944 så blev tidelag automatiskt också lagligt.

Varför tidelag fortfarande är lagligt tvistar väl de lärda om än.
2010-11-01, 10:29
Medlem
Blifullidags avatar
Man tycker ju att det borde finnas en lag som förbjuder det alltså.
Det har varit lagligt i 66 år och det verkar fortsätta vara det. Så jävla sjukt.
Trodde dock innan jag läste ovanstående att det varit lagligt sedan 1979.
Homosexualitet slutade vara klassat som mentalsjukdom 1979?
Är Tidelag inte klassat som mentalsjukt så vet jag inte vad som borde vara det...
2010-11-01, 10:30
Medlem
Alltså. Om vi tänker efter lite nu. Vi har lagar om djurskydd i form av att djurplågeri är olagligt.

Citat:
Ursprungligen postat av BrB 16:13
Om någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djur för lidande, dömes för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år

Så vi har en allmän paragraf som gör det brottsligt att utsätta djur för lidande. Sex med djur kan mycket väl vara att utsätta djuret för lidande, men behöver väl inte strikt vara det heller.

Om det utsätter djuret för lidande så är det alltså redan olagligt.
Om djuret INTE utsätts för lidande så är väl frågan varför det skulle vara olagligt? I sådant fall så är det ju ett fullständigt offerlöst brott.

Någon specifik lag mot tidelag behövs alltså inte då det redan täcks i nuvarande lagstiftning.
2010-11-01, 11:00
Medlem
tunnsomlufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagJagJagJag
Men i princip allt var väl förbjudet förr?
Det är väl snarare tvärt om eller?
2010-11-01, 11:44
Medlem
Blifullidags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Alltså. Om vi tänker efter lite nu. Vi har lagar om djurskydd i form av att djurplågeri är olagligt.

Så vi har en allmän paragraf som gör det brottsligt att utsätta djur för lidande. Sex med djur kan mycket väl vara att utsätta djuret för lidande, men behöver väl inte strikt vara det heller.

Om det utsätter djuret för lidande så är det alltså redan olagligt.
Om djuret INTE utsätts för lidande så är väl frågan varför det skulle vara olagligt? I sådant fall så är det ju ett fullständigt offerlöst brott.

Någon specifik lag mot tidelag behövs alltså inte då det redan täcks i nuvarande lagstiftning.
Det duger inte. Det behöver vara hårda straff på sexuella övergrepp på djur. Människor ska vara med människor och dem som vill stoppa in sitt könsorgan i en hund eller ett får eller get skall fan låsas in och få hjälp för sin mentalsjukdom.
Tycker att sexuella övergrepp på djur är så jävla sjukt. "Djuret behöver inte lida av det".
Ditt jävla äckel.
2010-11-01, 11:56
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blifullidag
Det duger inte. Det behöver vara hårda straff på sexuella övergrepp på djur. Människor ska vara med människor och dem som vill stoppa in sitt könsorgan i en hund eller ett får eller get skall fan låsas in och få hjälp för sin mentalsjukdom.
Tycker att sexuella övergrepp på djur är så jävla sjukt. "Djuret behöver inte lida av det".
Ditt jävla äckel.
Jag tror inte Nurka menade på det sätt som du kanske tolkade...
Vi har djurskyddslagen som skyddar djuren idag och bör räcka som skydd mot lidande. Våra lagar är inte till för att styra moraliskt, de är ett skydd.

Att hantera djur på ett sexuellt sätt är både förkastligt och omoraliskt, ingen tvekan om saken....jag personligen hade önskat att det fanns en lag som skyddade liknande de lagar som skyddar människor försatta i hjälplöst tillstånd, men jag misstänker att man anser att djurskyddslagen ska räcka till.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in