• 1
  • 2
2010-10-31, 15:08
Medlem
Panpots avatar
Hello!

Jag har under sisdr ett rs tid lekt med tanken p att gra mig av med de flesta av mina godelar.

Kan kra en kort historik som fr mig till mitt stllningstagande:

Har aldrig varit en samlartyp, men uppskattat "goda" ting ssom en snygg designlampa, bra hifi-system, ett par favoritfilmer p DVD, bcker, musik, njen (konseter, mat). Kldmssigt r jag en snobb (i den bemrkelse att jag uppskattar t.ex. ett par designskor, bespoke skjortor - menar inte att jag har [LOGOTYPE] skrivet ver brstet p en trja).

2008 var jag i USA ett par veckor under sommaren. Vren hade varit fruktbar och avkastningen spenderades friskt p restauranger (ngrar jag ej) i goda vnners sllskap - samt viss shopping mellan sightseeing och museibesk. Jag kpte en jvla hyllmeter bcker. Tre av bckerna hade jag redan planerat att lsa - resten var "spontankp" dr jag knde att "wow, detta verkar ju vara en toppenbok att lsa ngn gng". Faktum r att dessa bcker har varit sjlva "tipping point" (lt dem symbolisera mina knslor kring mycket av det jag ger) som gett utlsning av dessa knslor om materialism.

Idag har jag endast lst ut en utav alla dessa bcker, och mnga knner jag rligt talat att jag inte har lust att lsa (har tappert brjat p ett par..). Annars lser jag aktivt, oftast "en i taget" som jag kper, eftersom jag verkligen vill lsa den just d.

Problemet ligger i att dessa olsta bcker, ssom andra prylar som visserligen r "vettiga" men helt enkelt inte anvnds eller utnyttjas av mig - tynger mitt medvetande. De ligger i hyllan och skriker "ls mig, ls mig!" - nr jag hellre hade sparat $ och haft mindre saker.

Visst, det r en mognadsgrej, nu kper jag inte saker efter samma ingivelse som d - men hr nrmar vi oss problemet (bare with me FB lsare!).

Hller ni med mig om att tingen mnga gnger ger oss, och att vi i vr materialistiska (mnga gnger omedvetna) mani slutar som olyckliga mnniskor - trots att mnga av tingen m vara lrorika/givande?

Jag brjar fundera mer och mer ver smidiga stt att decimera mina godelar med uppt 70%... Att endast ga ftalet ting av symboliskt vrde - och vill bli av med resten. Lttare kunna "rra sig fritt" och ha ett "frschare hem"... ?

Kom med input! Har ni tips (lite OT) p bra stt att gra sig av med bohag, r det uppskattat! Jag skall skrida till verket, det str utom tvekan - men vill med denna trd initiera en filosofiskt lagd diskussion.
Senast redigerad av Panpot 2010-10-31 kl. 15:39.
Citera
2010-10-31, 15:11
Bannlyst
Ja jag hller med dig 400mg tramadol, jag slnger saker precis hur som helst. T.ex. nu slnger jag kalsongrer.
Citera
2010-10-31, 15:11
Bannlyst
h, samla p. Man blir hemmablind. Nr man till slut inte bryr sig om att stda s mr man gott i sjlen.
Citera
2010-10-31, 15:33
Medlem
jowals avatar
En vldigt bra insikt du har ftt i min mening.

Jag har problem med folk som ser vrde i materia, vi kommer nd alla d ngon precis som allt annat dr. ven om jag skaffar mig ett skitfint HiFisystem idag s kommer det vara utdaterat inom en viss period, vilket frmodligen ger mig ett habegr efter ett nytt. Men det r ju precis s det r menat att det ska fungera, hade alla varit rliga och velat gott hade vra bilar och stereor hllt i hundratals r. Men eftersom man inte tjnar pengar p att gra s r det frsts ingen som gr det, ven om dom pstr det. Jag tror det synsttet genomsyrar nstan allt vi gr, fr mode kommer och gr, fr tio r sen skulle alla ha Iceman klder, idag ska man ha ngot annat. Och s kommer det fortstta s lnge vi lever i ett samhlle dr profit gr fre frnuft.

Jag har dock haft turen att ha behvt genomg ett helvete till liv, blivit av med allt jag ger ett flertal gnger. Medvilligt & motvilligt. Jag tror det har gett mig en sund syn p saker jag infrskaffar, dock har jag intressen som krver att jag har vissa saker, men hade dom frsvunnit idag hade jag inte grtit blod.

Angende din frga har jag nog inga vidare tips frutom att sknka bort skiten och behlla det du verkligen behver :P
Citera
2010-10-31, 15:49
Medlem
Panpots avatar
Tack fr inlgget!

Citat:
Ursprungligen postat av jowal
... ven om jag skaffar mig ett skitfint HiFisystem idag s kommer det vara utdaterat inom en viss period, vilket frmodligen ger mig ett habegr efter ett nytt. Men det r ju precis s det r menat att det ska fungera, hade alla varit rliga och velat gott hade vra bilar och stereor hllt i hundratals r.

Hller helt med dig. Jag tror att vissa habegr kan stillas med "THE ONE" - en produkt som inte behver bytas ut, trots uppdateringar, och lever lnge. Snarare n att behva kpa nytt var tredje r fr att du kpt skit, hller t.ex. en Canada Goose-jacka (tycka vad man vill om dem..) i ur och skur. Min mormor brukade sga att hon inte "har rd att kpa billiga ting" (i den andemening jag skriver detta stycke)

Citat:
Jag har dock haft turen att ha behvt genomg ett helvete till liv, blivit av med allt jag ger ett flertal gnger. Medvilligt & motvilligt. Jag tror det har gett mig en sund syn p saker jag infrskaffar, dock har jag intressen som krver att jag har vissa saker, men hade dom frsvunnit idag hade jag inte grtit blod.

Intressant att du skriver att du haft turen att...! r det ngot som har varit extra svrt att bli av med? Hur ser ditt hem ut idag (f godelar generellt)?

Citat:
Angende din frga har jag nog inga vidare tips frutom att sknka bort skiten och behlla det du verkligen behver :P

True! Dremot har vissa av sakerna ett vrde och r i vldigt gott skick... Kan jag inbringa ngon tusing r det ju inte helt fel det heller (usch, vad jag sger emot mig... pengar r ju ocks materialistiskt!)
Senast redigerad av Panpot 2010-10-31 kl. 15:52.
Citera
2010-10-31, 15:58
Moderator
Allaballawallas avatar
TS, du har rtt i att det inte finns ngon vits med att samla p sig en massa saker som man egentligen inte behver.

Tnkte tipsa dig om en annan trd som kanske ocks skulle vara av intresse fr dig...

https://www.flashback.org/t1174451
Citera
2010-10-31, 16:10
Medlem
Citat:
Men det r ju precis s det r menat att det ska fungera, hade alla varit rliga och velat gott hade vra bilar och stereor hllt i hundratals r. Men eftersom man inte tjnar pengar p att gra s r det frsts ingen som gr det, ven om dom pstr det. Jag tror det synsttet genomsyrar nstan allt vi gr, fr mode kommer och gr, fr tio r sen skulle alla ha Iceman klder, idag ska man ha ngot annat. Och s kommer det fortstta s lnge vi lever i ett samhlle dr profit gr fre frnuft.

Jag tror faktiskt att det r precis tvrtom. Nmligen att folk bara vill anvnda saker ett ftal r, och drmed inte r beredda att betala fr kvalitet. Och marknaden levererar.
Exempelvis skulle inte jag vara beredd att betala 1000kr extra fr en mobil med livstidsgaranti. Den kommer ju nd vara urldrig om inte s lng tid.
Citera
2010-10-31, 16:23
Medlem
jowals avatar
panpot:

Hade jag inte haft inbrotten och vrkningarna s vet jag inte hur min situation hade sett ut idag. Men jag tror att jag har lrt mig en del tack vare det, som gett mig bttre insyn p hur mitt liv egentligen fungerar. Ex att jag inte behver feta prylar fr att m bra. Eller att jag faktiskt inte mste kpa saker fr att uppn ngon slags status. Fr det existerar enbart i huvudet p vridna mnniskor. I min mening.
Citera
2010-10-31, 16:32
Medlem
jowals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Jag tror faktiskt att det r precis tvrtom. Nmligen att folk bara vill anvnda saker ett ftal r, och drmed inte r beredda att betala fr kvalitet. Och marknaden levererar.
Exempelvis skulle inte jag vara beredd att betala 1000kr extra fr en mobil med livstidsgaranti. Den kommer ju nd vara urldrig om inte s lng tid.

Du fr grna tro det, men det lter som konsumentsamhllet har ftt dig p sin sida Bilar som exempel grs idag inte fr att hlla lnge. Det syns tydligt i avtalen man tecknar och i och med existensen utav garantier. Hade alla, som jag sa innan varit rliga hade man kunnat st fr sin produkt och inte behva slja garantier som r begrnsade.
Citera
2010-10-31, 16:37
Bannlyst
Snacka om bilar som inte hller nr det inte gr att ungd rost och de allra flesta knappast vet hur man underhller en bil. Det ska vara en ovanlig gare eller en jvla tur om en bil hller ver 30 r, de allra flesta slutar p skroten fr att den som anvnder den har slutat att bry sig tex. pga det inte r ekonomiskt frsvarsbart att reparera den.

Om ni tror det r s jvla enkelt att bygga saker som r till fr att anvndas och som hller 100 tals r fr s gott som alla som anvnder prylarna, s varsgod att nmna dessa. Jag kommer nmligen inte p ngot sjlv.
Senast redigerad av surreal.this 2010-10-31 kl. 16:39.
Citera
2010-10-31, 16:38
Medlem
Det materiella frgs men det andliga bestr.
Citera
2010-10-31, 16:41
Medlem
jowals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surreal.this
Snacka om bilar som inte hller nr det inte gr att ungd rost och de allra flesta knappast vet hur man underhller en bil. Det ska vara en jvla tur om en bil har hllt ver 30 r, de allra flesta slutar p skroten fr att den som anvnder den har slutat att bry sig pga. tex. att det inte r ekonomiskt frsvarsbart att reparera den.

Om ni tror det r s jvla enkelt att bygga saker som r till fr att anvndas och som hller 100 tals r fr s gott som alla som anvnder prylarna s varsgod att nmna dessa. Jag vet nmligen inte ett skit.

Min polares Oldsmobile gr som ett urverk och det enda som r totalt pajat p den r lacken mer eller mindre. Det kan jag dremot inte sga om min gamla suzuki alto. Den orkar knappt upp fr en uppfrsbacke lngre, och stter man igng AC'n medans man kr saktar bilen ner markant..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in