Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-06-28, 16:02
  #13
Medlem
mi:nes avatar
jag splittar först upp det i genre.
en katalog för varje stor (älskvärt nämnda cinema, electric, freestyle, liquid, melancholy, outsiders, superrock, urban. vad som går var får ni lista ut själva)
sedan artisterna i kataloger där under.
album i kataloger under det.
sedan är filerna nämnda
artist - nr - titel [ev. remix/featuring].mp3
utom på VA-skivor, där det är
nr - artist - titel.mp3
sällan jag har enstaka låtar, utan håller mig till kompletta album. iom att jag inte sparar all musik jag ser och kommer över, utan bara det jag tycker är bra, så blir det inte allt för stor chunk av hårddisken

ID3-taggar går omeddelbart bort. har hittat ett nätt litet program, ID3-remover, som jag lägger in kataloger med osorterade filer och blåser allihopa.
sen är det in i winamp och sort-by-filename-and-location som gäller.
Citera
2004-06-28, 18:37
  #14
Medlem
Spaders avatar
Jag aer besatt av att sortera varenda mp3a i "musikstilar"

pa mp3-partitionen: en katalog som heter vocal trance, en som heter dark ambient, en som heter symphonic electronica, osv

de jag inte vet slaenger ja in i en katalog som heter"vet inte"

/Spader
Citera
2004-06-28, 18:42
  #15
Medlem
Trodde jag sorterade maniskt men läser man hur andra sorterar så är det inte särskillt mansikt, men jag får tycker det är ett bra sätt . Har en mapp med mappar döpta efter alfabetet sen har jag även tre andra mappar och det är soundtracks(till filmer) och sedan absolute album. I t.ex. M har jag en mapp med artistens namn och i den de olika albumen...
Citera
2004-06-28, 20:24
  #16
Medlem
MidnightNAMbLAs avatar
Fick ett ryck förra veckan och satte mig att katalogisera mp3-mappen... Varje artist har en egen mapp. Sedan blev det AMG för att kolla utgivningsår på albumen, som raskt döptes om enligt ex: 1997 - I like it when you die.
Sen är låtarna katalogiserade efter nummer - artist - titel. Ordning och reda ska det vara...
Kände mig lite lagom anal efter det.
Citera
2004-06-29, 03:37
  #17
Medlem
Kryptos avatar
Sorterar mina följande "Fösta bokstav på artist/grupp" -> "Artist/grupp" -> "Album" -> "Låt"

Tex, "Mp3\T\The Sounds\Living In America\*skivans låtar*"
Citera
2004-06-29, 06:26
  #18
Medlem
ugglans avatar
har allting i en mapp som heter 'audio' indelat under artistnamn med en "dummy-mapp" som separerar begynnelsebokstäverna. En nivå nedåt är det sorterat efter album, allt (som inte är über-rare) "pro-rippat" of course

såhär
Citera
2004-10-08, 16:34
  #19
Medlem
derangeds avatar
Mappar i bokstavsordning. Efter artistnamn.
Citera
2004-10-08, 18:24
  #20
Medlem
onemans avatar
Jag är inte inne i MP3-mappen själv, det är primitivt och väldigt 1900-tal. Istället använder jag iTunes. Innan jag hade sett ljuset sorterade jag MP3\Artist\Skiva, artister jag bara hade enstaka låtar av la jag direkt i MP3-mappen.
Citera
2004-10-09, 21:51
  #21
Medlem
bpajs avatar
Mycket ångest inför detta ämne, man måste ju hitta rätt kategori Och hur gör man med band/artister som spänner över flera genrér?

Nuvarande:

musik/grundkategori/underkategori/band/band - platta

t.ex

musik/metal/black metal/judas iscariot/Judas_Iscariot-To_Embrace_Corpses_Bleeding-Promo-2001-cnmc

Det knepiga är att jag ibland blir tvungen att uppfinna egna genrér som egentligen inte finns Sedan har jag en rätt stor unsorted katalog, eftersom jag inte orkar vara lika engagerad sedan jag började jobba och fick mindre tid och mer pengar till riktiga skivor (dvs vinylplattor).
Citera
2008-01-17, 14:38
  #22
Medlem
Frottefiltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shallow
Hur är det med era Mp3? Sorterar ni dem maniskt eller låter ni allt ligga och skräpa i en och samma mapp.
Och hur ser det ut på playlisten?
själv föredrar jag följande ordning.
Artisten/Skiva/låten.


Jag källsorter. jag sorterar mina cd skivor i bokstavsordning efter artist, mina dvd filmer efter titel. Jag sorter även i datan!
Citera
2009-02-25, 20:13
  #23
Medlem
Norlins avatar
Jag har Musikmappen och i den ligger undermappar med artister och i dem ligger undermappar med skivor. Enkelt och effektivt.
Sen har jag en helt hög låtar som inte är sorterade än men det kommer det också.
Citera
2009-02-25, 20:44
  #24
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norlin
Jag har Musikmappen och i den ligger undermappar med artister och i dem ligger undermappar med skivor. Enkelt och effektivt.
Sen har jag en helt hög låtar som inte är sorterade än men det kommer det också.

Skönt att du bumpar en tråd som är 1 år gammal. Och bumpen innan din är 4 år gammal...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback