2004-06-28, 02:49
Medlem
meb132s avatar
Har brjat gra sdana och det r vldigt gott och gr omeletten lite mer matig. Jag har inte hunnit experimentera s mycket. I princip gr jag vanlig omelettsmet och kr ned riven hrdost i den. Gott till (i) r stekt lk, stekta champinjoner och stekt bacon.

Ngon som har tips litet mer avancerade varianter n ovan? Sjlv funderar jag p olika mgelostkombinationer. Hur blir det om man kr i creme fraiche eller mjukost osv? Fallgropar att undvika?
Citera
2004-06-30, 22:33
Medlem
Rubbermans avatar
Hmm, du frgar just om blandingar till enbart ostomeletter?

Annars kan jag tipsa om en tysk variant som heter "Bauernfrhstck" (bondefrukost).

Du fixar en vanlig hederlig omelett. Lgg upp denna p tallrik. Skiva ver kokt potatis, skivad skinka (rkt/kokt), och s saltgurka (skivad eller trnad) p det. Krydda med dina favoritkryddor eller en liten dutt creme fraiche (har jag sjlv tillagt) Vik ihop p passande stt och njut med en kall l till! Kanoners!
Citera
2004-06-30, 22:42
Medlem
RayKrebbss avatar
Vsterbottenost.
Citera
2004-07-01, 00:45
Medlem
meb132s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberman
Hmm, du frgar just om blandingar till enbart ostomeletter?

Annars kan jag tipsa om en tysk variant som heter "Bauernfrhstck" (bondefrukost).

Du fixar en vanlig hederlig omelett. Lgg upp denna p tallrik. Skiva ver kokt potatis, skivad skinka (rkt/kokt), och s saltgurka (skivad eller trnad) p det. Krydda med dina favoritkryddor eller en liten dutt creme fraiche (har jag sjlv tillagt) Vik ihop p passande stt och njut med en kall l till! Kanoners!
Jo, jag var ute efter omeletter med just ost i. Borde finnas smakkombinationer dr som jag inte kommer p p egen hand. Skall prova grnmgel, rkt lax och frska champinoner i helgen.

Vad gller bondefrukosten s har jag ngot fel p mig som gr att jag inte klarar av potatis tillsammans med livsmedel vars konsistens r porsare n potatisen. Dvs, det gr utmrkt med stekt potatis och biff men inte med kokt potatis och den porsa omelettsmeten. Tunnbrdrullar fr aldrig ha klumpigt mos och halv special r omjligt. Osv. Denna komma borde ha ett namn och en medicin! Men tack nd.

Vsterbottenost hade suttit fint. Tyvrr (eller hur man skall uttrycka saken) r jag bosatt utomlands och fr sllan mjlighet till godsaker hemifrn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in