2004-06-28, 02:49
Medlem
meb132s avatar
Har börjat göra sådana och det är väldigt gott och gör omeletten lite mer matig. Jag har inte hunnit experimentera så mycket. I princip gör jag vanlig omelettsmet och kör ned riven hårdost i den. Gott till (i) är stekt lök, stekta champinjoner och stekt bacon.

Någon som har tips litet mer avancerade varianter än ovan? Själv funderar jag på olika mögelostkombinationer. Hur blir det om man kör i creme fraiche eller mjukost osv? Fallgropar att undvika?
Citera
2004-06-30, 22:33
Medlem
Rubbermans avatar
Hmm, du frågar just om blandingar till enbart ostomeletter?

Annars kan jag tipsa om en tysk variant som heter "Bauernfrühstück" (bondefrukost).

Du fixar en vanlig hederlig omelett. Lägg upp denna på tallrik. Skiva över kokt potatis, skivad skinka (rökt/kokt), och så saltgurka (skivad eller tärnad) på det. Krydda med dina favoritkryddor eller en liten dutt creme fraiche (har jag själv tillagt) Vik ihop på passande sätt och njut med en kall öl till! Kanoners!
Citera
2004-06-30, 22:42
Medlem
RayKrebbss avatar
Västerbottenost.
Citera
2004-07-01, 00:45
Medlem
meb132s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberman
Hmm, du frågar just om blandingar till enbart ostomeletter?

Annars kan jag tipsa om en tysk variant som heter "Bauernfrühstück" (bondefrukost).

Du fixar en vanlig hederlig omelett. Lägg upp denna på tallrik. Skiva över kokt potatis, skivad skinka (rökt/kokt), och så saltgurka (skivad eller tärnad) på det. Krydda med dina favoritkryddor eller en liten dutt creme fraiche (har jag själv tillagt) Vik ihop på passande sätt och njut med en kall öl till! Kanoners!
Jo, jag var ute efter omeletter med just ost i. Borde finnas smakkombinationer där som jag inte kommer på på egen hand. Skall prova grönmögel, rökt lax och färska champinoner i helgen.

Vad gäller bondefrukosten så har jag något fel på mig som gör att jag inte klarar av potatis tillsammans med livsmedel vars konsistens är porösare än potatisen. Dvs, det går utmärkt med stekt potatis och biff men inte med kokt potatis och den porösa omelettsmeten. Tunnbrödrullar får aldrig ha klumpigt mos och halv special är omöjligt. Osv. Denna åkomma borde ha ett namn och en medicin! Men tack ändå.

Västerbottenost hade suttit fint. Tyvärr (eller hur man skall uttrycka saken) är jag bosatt utomlands och får sällan möjlighet till godsaker hemifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in