• 1
  • 2
2010-10-29, 23:14
Bannlyst
Hej, jo det är så här att jag har börjat spy ett par gånger i veckan nu i kanske 1 månad. Folk säger att magen bli uppsvälld, men min mage har blivit platt när jag börjat göra detta. Förut blev den alltid uppsvälld när jag åt mat, nu blir den bara det lite. Hur länge kommer det hålla? Sen har jag börjat få lite ont i tänderna och gommen ibland, men beror det verkligen på för att jag har spytt? Jag undrar om det bara är en massa propaganda som sprids om bulimi, om det verkligen är så dåligt. Eftersom att så många kändisar gör detta och inte fan ser de ut att må dåligt (visst vad fan vet vi, men man märker ju)... vad finns det mer för negativa grejer? Jag har inte blivit deprimerad av detta (än iallafall) och jag måste inte spy, utan jag gör det med flit för att jag vill. Jag har även fått höra att man kan få ett plufsigt ansikte av detta. Är det sant? När "får" man bulimi? Alltså är det när man måste spy och kommer det upp spya av sig själv då och det inte går att förhindra? Jag ser inte ut som en anorektiker utan är 1,71 och väger 56kg. Jag är nöjd med min kropp, men vill ha en helt platt mage vilket är anledningen till att jag spyr.
Citera
2010-10-29, 23:18
Medlem
.50cals avatar
Ja visst!
"Det är inte ovanligt att människor med bulimi får allvarliga tandskador eftersom magsaft vid kräkning kommer i kontakt med tandemaljen. Dessutom fräter den på matstrupen. Med tiden kan även magsår uppstå, vilket kan vara livshotande. I vissa fall får även naglarna en mer blåaktig ton och nagelbanden börjar fransa upp, synen blir suddig och hårdare hjärtklappning kan upplevas."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bulimia_nervosa#Symptom
Citera
2010-10-29, 23:28
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duni
Jag är nöjd med min kropp, men vill ha en helt platt mage vilket är anledningen till att jag spyr.
Du riskerar en livslång ätstörning som kan bli svårt att bryta. Du kommer med säkerhet att få försämrade tänder. Du kan även få dålig andedräkt och glåmigare hy ifall du ägnar dig åt detta under en längre tid.
Citera
2010-10-29, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Du riskerar en livslång ätstörning som kan bli svårt att bryta. Du kommer med säkerhet att få försämrade tänder. Du kan även få dålig andedräkt och glåmigare hy ifall du ägnar dig åt detta under en längre tid.
Om jag bara gör det 1-2 ggr per vecka då?
Citera
2010-10-29, 23:42
Avstängd
nietsoviets avatar
Visst blir du smal om du verkligen får upp så mycket som du tror. Dessvärre vet jag att det inte är möjligt (i alla fall så jag tolkat det) att spy upp varenda kalori efter en måltid utan ca 30% stannar kvar. Du får äckliga tänder (tro mig!) och det syns hos tandläkaren. Eftersom du lurar magen så kommer den bråka med dig, du kanske får gaser eller blir lös i magen, och du kommer lukta illa eftersom maginnehållet gör det. Dessutom kan man få bestående tarmskador efter ett tag och kanske kommer du i framtiden inte kunna bajsa. I värsta fall får du en bajspåse inopererad på magen som du kan tömma när den blir full! Du lär bli yr och kommer få sämre immunförsvar. Du kommer se svullen ut i ansiktet, liksom få lite utbuktning där halsen och huvudet möts. Dessutom kommer ditt hjärta försvagas kraftigt om du håller på med det. Om du blir påkörd eller råkar ut för nåt liknande löper du större risk att dö än vad andra gör eftersom ditt hjärta fått stryk sen innan. Have fun puking!
XOXO
Senast redigerad av nietsoviet 2010-10-29 kl. 23:45.
Citera
2010-10-29, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nietsoviet
Visst blir du smal om du verkligen får upp så mycket som du tror. Dessvärre vet jag att det inte är möjligt (i alla fall så jag tolkat det) att spy upp varenda kalori efter en måltid utan ca 30% stannar kvar. Du får äckliga tänder (tro mig!) och det syns hos tandläkaren. Eftersom du lurar magen så kommer den bråka med dig, du kanske får gaser eller blir lös i magen, och du kommer lukta illa eftersom maginnehållet gör det. Dessutom kan man få bestående tarmskador efter ett tag och kanske kommer du i framtiden inte kunna bajsa. I värsta fall får du en bajspåse inopererad på magen som du kan tömma när den blir full! Du lär bli yr och kommer få sämre immunförsvar. Du kommer se svullen ut i ansiktet, liksom få lite utbuktning där halsen och huvudet möts. Dessutom kommer ditt hjärta försvagas kraftigt om du håller på med det. Om du blir påkörd eller råkar ut för nåt liknande löper du större risk att dö än vad andra gör eftersom ditt hjärta fått stryk sen innan. Have fun puking!
XOXO
Okej, tänker aldrig mer spy
Citera
2010-10-30, 09:33
Medlem
Kirriss avatar
Alltså, när man läser sånt här blir man ju riktigt irriterad. Varför inte bara börja motionera och på den vägen leva ett sunt liv?
Citera
2010-10-30, 16:38
Medlem
Rorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirris
Alltså, när man läser sånt här blir man ju riktigt irriterad. Varför inte bara börja motionera och på den vägen leva ett sunt liv?
Precis!
Citera
2010-10-30, 21:10
Medlem
Luftwaffels avatar
Jovisst, kroppen kommer ju inte att ta upp näringen i maten eftersom den inte hinner bryta ner det.

Men det är ju inte nyttigt.
Magsyran fräter på slemhinnorna i matstrupen och munnen. Tandläkare kan lätt se om någon ofta kräks, då det sliter otroligt mycket på emaljen (borsta inte tänderna direkt efteråt, tandkrämen kan reagera med att fräta lite mer då den kommer i kontakt med syran).
Du kanske blir smal, men kroppen kommer inte att må bra då den inte får någon näring och kommer brja bryta ner sig själv.

Skulle jag öht rekommendera något sätt att hålla sig smal, äta gott och inte kräkas så skulle det väl vara att tugga maten, känna smaken och sedan spotta ut skiten.

Alt. vikväktarna eller GI/LCHF... *host*
Citera
2010-10-30, 22:22
Medlem
Nej, inte bra. Ät bättre, är mer lämpliga portioner, motionera är mycket bättre recept som INTE skadar din kropp.

Att kräkas upp mat(ofta) är skadligt.
Att skaffa sig vanan att kräkas är inte bra.
Att kunna kräkas på befallning är inte normalt.

Gör det inte, om du ändå gör det gå genast, utan att passare gå, och sök hjälp för ätstörning.
Citera
2010-10-31, 01:11
Medlem
Tänderna kommer förstöras, tandläkare ser det väldigt lätt. Kan komma kosta dig väldigt mycket. Kan behövas proteser.

Dessutom bör du oroa dig för vad vissa skribenter skrivit tidigare.

Gör det inte.
Citera
2010-10-31, 01:14
Bannlyst
Om poängen är att hålla sig smal... Så ja, det funkar svinbra. Det är inte för inte som så många har bulimi.

Om du vill "se bra ut".. Eh, nej, det är ett jävligt dåligt sätt. Att äta rätt och träna bra är ett bra sätt att se bra ut. Att ha ätstörningar är ett bra sätt att vara smal. Men i det här sammanhanget är "vara smal" och "se bra ut" inte samma sak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in