2010-10-30, 23:31
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
"Dumt"? Är målet att ha ihjäl så många som möjligt så är det ju förstås dumt att förvarna innan. Är målet att orsaka materiell förstörelse, och undvika eller minimera risken för mänskliga skador, så är det ju lämpligt att förvarna innan. Det verkar dock rätt dumt att förvarna redan innan bomben är utplacerad, då den platsen där de påstår att den ska finnas lär bevakas så hårt att det blir svårt eller omöjligt att där placera en bomb utan att upptäckas.

Vill man varna genom media är det därför god idé att se till att bomberna vid det laget är utplacerade. Det är så jag menar.

Det var du som använde ordet dumt betr. ev. förvarningar i ditt inlägg, som jag kommenterade.

Jag tycker att ordet dumt är ett klart understatement i samband med ett misstänkt terrorbrott.

Det skulle vara intressant att ta del av dina åsikter betr. varför eller vilka som skulle tänkas vilja spränga delar av centrala Göteborg en "lönelördag".
Citera
2010-10-30, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Kanske åkte polisen bara och hämtade de som för tillfället sov i soffan hemma hos Abdirizak Waberi, suppleant i försvarsutskottet?

Svårare än så kanske det inte var för polisen.

Det är unikt med ett land som har ledande politiker med terroristmisstänkta gamla elever på sin vänlista på facebook. Man undrar varför den 22-årige somaliern, som nu åtalas för stämpling till terroristbrott och som gick i Waberis muslimska friskola, fick en resa till Saudiarabien av skolan under studietiden, dvs av Waberi.

Det är också unikt att landets regering helt undviker att uttala sig, när ett allvarligt terroristhot inträffar.
Citera
2010-10-30, 23:35
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Alla har något att dölja, och jag föredrar ärligt talat en minimal ökning av risken för "terrorattacker" framför ett övervakningssamhälle.

Ledsen att göra dig besviken, men jag har ingenting att dölja.
Jag är dessutom övertygad om att jag i det hänseendet har sällskap med miljontals andra etniska svenskar.
Citera
2010-10-30, 23:39
Medlem
inherbloods avatar
Nu är jag inte ett dugg insatt i det här fallet, men Al Qaida brukar väl inte varna några dagar i förväg? Inte för att jag tror att dom är inblandade men snuten tror ju tydligen det. Rent spontat så käns det som att vi har en "Kalmar sprängning" igen fast än något seriösare pangare.
Citera
2010-10-30, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostskivor
http://svt.se/2.22620/1.2218300/grip...n_samma_familj

Mannen uppger till Rapport ikväll att minst fyra personer från samma familj greps tidigt i morse. Polisen vill inte kommentera de uppgifterna. Samtliga gripna ska vara bosatta i förorter till Göteborg.

Han berättar att han förhördes av polisen i en dryg timme och att han släpptes på lördagseftermiddagen.

Om det inte är en sinnessjukt vanlig svensk familjemedlemmar som fått för sig att att dödshota centralen

Så är det med alla sannorlighet dessa 4 har koppling till de 2 gripna islamisterna

Och dom håller till i en sluten wahhabitisk sekt och är wahhabiter!

För några år sedan var jag på ett svenskt islamist forum NOOR, nu har jag ingen aning var dom tagit vägen.

Bristen på fritidsgårdar fick dessa människor att planera bombdåden. Hade det sprängts en bomb i centrala feskebyn hade det beskrivits som ett "pojkstreck" i media. Alternativt "ett möte mellan människor" och gjort gärningsmännen till offer.

Eller vänta, det är nog SD:s fel ändå.
Senast redigerad av Ostskiva 2010-10-30 kl. 23:46.
Citera
2010-10-30, 23:44
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inherblood
Nu är jag inte ett dugg insatt i det här fallet, men Al Qaida brukar väl inte varna några dagar i förväg? Inte för att jag tror att dom är inblandade men snuten tror ju tydligen det. Rent spontat så käns det som att vi har en "Kalmar sprängning" igen fast än något seriösare pangare.
Nu har väl varningen inte kommit från den eventuella avsändaren? Snarare kan det väl vara ett pussel som lagts via någon typ av övervakning och avlyssning, t ex av ytterst tveksamma individer i Jemen, de misstänkta bomberna på väg till synagogor i USA - och vips har larmet gått i den civiliserade västvärlden. Har ni några individer innanför era egna gränser som plingar till om ni slänger in sökordet Jemen i databassökningen.

Kan det inte vara denna internationella historia som gav den förändrade hotbilden över Sverige?
http://www.sapo.se/publicerat/nyhets...680004897.html
Citera
2010-10-30, 23:48
Medlem
Nordin11s avatar
Har en känsla av att polisen tar det allt för seriöst.
Citera
2010-10-30, 23:56
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Jag är dessutom övertygad om att jag i det hänseendet har sällskap med miljontals andra etniska svenskar.

Inte mig iaf. Jag vill inte ha ett övervakningssamhälle med en säkerhetspolis/hemligpolis vars makt succesivt ökas i det fördolda. Syftet må vara gott (jaga terrorister och pedofiler) men problemet är att uppfattningen av vad som är ett rellevant "hot" succesivt kan komma att ökas och därmed polisens övervakning och kartläggning av medborgarna. Vad är nästa grejj som skall buggas och spanas på, folk som köper matrijuana över internet? Och efter det? Fildelare? Misstänkta SD:are och kommunister?

Har inget till övers för muslimska babbar på något sätt, men att göra Sverige till ett övervakningssamhälle bara för att kunna hålla koll på varenda Somalie etc i riket tycker jag inte är värt priset.. Tror nog Säpo har rätt bra koll på dessa individer ändå.
Citera
2010-10-31, 00:00
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
Såsseborg

Jag tycker det är perfekt att detta drabbar röda Såsseborg, en enorm polisinsats som kostar enorma skattepengar tas ifrån skola, vård och omsorg. Men rödingarna i Göteborg älskar ju musslor, så varsågod SOM MAN BÄDDAR FÅR MAN LIGGA ERA IDIOTER

Ja, det är helt otroligt att sossarna med rödgrönt anhang ständigt får majoriteten av Göteborgarnas röster.

Jag har bott i Fiskebäck och även i centrala Göteborg många år, men bor numera i en så kallad kranskommun.

Denna kommun har lockat till sig många f.d Göteborgare och har givetvis en klart borgelig majoritet.

Vi pendlar dagligen till våra arbetsplatser i Gbg. och gläds över att våra skattepengar hamnar i vår nya kommun i stället för i Gbg.

De senaste fyra åren känns det även bra att Borg bevakar den statliga skattekistan, som jag bidrar till varje månad.
Citera
2010-10-31, 00:03
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Kanske åkte polisen bara och hämtade de som för tillfället sov i soffan hemma hos Abdirizak Waberi, suppleant i försvarsutskottet?

Politiskt Inkorrekt skriver:

http://politisktinkorrekt.info/

Citat:
Flera personer som har varit anhållna i sin frånvaro har gripits som misstänkta för förberedelse till terrorbrott. Enligt uppgift är det fyra män från samma familj från Göteborgs förorter. Två av dem är anhållna nu för förberedelse till terrorbrott.

Inhemska "flyktingar" alltså?
Citera
2010-10-31, 00:03
Medlem
Någon som vet vem de gripna är??
Citera
2010-10-31, 00:05
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Politiskt Inkorrekt skriver:
http://politisktinkorrekt.info/
Inhemska "flyktingar" alltså?
Mycket möjligt. Förmodligen återfinns vederbörande på Waberis "vänlista" på Facebook...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in