• 1
  • 2
2010-10-28, 19:41
Medlem
Emystias avatar
Hej,
Har en tretton årig son som vill börja med aktier.
Han gillar även musik men han tycker det verkar för svårt att bli sedd inom musikbranschen.
Någon som har några tips på hur han ska bli sedd?
Eller hur han kan börja med aktier.
Om ni kommer med nå bra tips är jag beredd att ge honom ett startkapital på runt 20000kr,Räcker det?
Citera
2010-10-28, 19:52
Medlem
dannywtfs avatar
Trött man blir.. Om det nu mot all rimlig förmodan är sant, så ge honom 1000:- att börja med. Inte mer.
Citera
2010-10-28, 19:54
Medlem
Emystias avatar
Tänkte ju inte ge han 20k att spendera upp på vad som helst.
Om han får lite tips och sånt så borde ju 20k inte va så mycket va?
Citera
2010-10-28, 19:57
Medlem
LaRues avatar
Om du är det riktiga pappan så dör jag av grav?
Annars är du bara ett troll i mängden...
Citera
2010-10-28, 19:59
Medlem
unsungs avatar
Tänk på regelverket gott folk och håll er till topic eller ge fan i att posta överhuvud taget

// moderator
Citera
2010-10-28, 20:02
Medlem
Al-Khoholfries avatar
Ska vara OnT nu, men måste bara fråga, vart i H-vete tog min andra inlägg vägen?
Om någon admin tagit bort dem, så skicka gärna PM

OnT:
Ge som sagt högst 1000 kronor som startkapital till grabben, och hjälp honom så mycket det går med aktierna, om det går bra så kanske ni kan börja aktiefiffla som äkta far och son.
Detdär med musiken, då jag antar att det är samma grabb *host användare* det snackas om:
Klä av honom i kalsonger och sätt honom på plattan med hans trumsett, han lär iallafall bli stor på youtube.

/AL

P.S Ta inte bort inlägget nu :O
Citera
2010-10-28, 20:06
Medlem
Kan ju börja med att svara på frågan: Varför skulle en trettoåring över huvud taget ha en anledning att börja med aktier? Tycker han det är så himla intressant kan han väl läsa på lite om ämnet så har han en bra start när han blir gammal nog.

Och nu lite OT...
Gillar att du valde den avataren också för att "stärka" trovärdigheten som vuxen
Tror iofs inte att det verkligen är en 13-åring.
Citera
2010-10-28, 20:09
Medlem
Emystias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessHorseman
Kan ju börja med att svara på frågan: Varför skulle en trettonåring över huvud taget ha en anledning att börja med aktier? Tycker han det är så himla intressant kan han väl läsa på lite om ämnet så har han en bra start när han blir gammal nog.

Och nu lite OT...
Gillar att du valde den avataren också för att "stärka" trovärdigheten som vuxen
Tror iofs inte att det verkligen är en 13-åring.

Min son vill ha ett fritidsintresse kombinerat med framtiden.
Alltså Aktier Eller inom musikbranschen.
Kan du ge några tips på bra sidor att läsa om Aktier då?

Ang avataren. Im a huge fan of Ducky.
Citera
2010-10-28, 20:22
Medlem
ralphlaurens avatar
unga aktiesparare, bli medlem där.. läs di.se, afv.se, dn och svd varje dag så borde ungen lära sig något. 1000kr och du lär knappast ha en avkastning på över 500 efter ett år om du inte kör högriskaktier.
Citera
2010-10-28, 20:26
Medlem
Emystias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ralphlauren
unga aktiesparare, bli medlem där.. läs di.se, afv.se, dn och svd varje dag så borde ungen lära sig något. 1000kr och du lär knappast ha en avkastning på över 500 efter ett år om du inte kör högriskaktier.
Men om jag ger han 20k borde han ju enligt dig få ut 10k i avkastning per år?
Det låter ju fint.
Ska Sätta mig in i det här lite mer.
Citera
2010-10-28, 20:36
Medlem
ralphlaurens avatar
Alltså, om du investerar 20000 i en högriskaktie när du är okunnig är du dum i min mening. Det du kan göra däremot är kanske köra en högriskfond, handelsbanken har tex sin egen högriskfond där dom köper aktierna åt dig. Detta är väl det jag kan rekommendera, men tro inte bara det är att köpa högriskaktier och få en avkastning på 1000%, poängen med högriskaktier är just att det är hög risk att förlora hela kapitalet!

Däremot om du ska lära ungen aktier skulle jag köpa stora svenska kända aktier, hm, investor, seb, astra zeneca och sen få han följa dom, förstå hur börsen fungerar och så vidare.. låta en 13åring investera 20 papp utan kunskap är ett riktigt lotteri.
Citera
2010-10-28, 21:36
Medlem
Idealistens avatar
Ge honom inte en krona. Låt honom börja från början med virtuellt kapital. Kommer inte ihåg vart man just kan göra det nu men googla runt lite så hittar du säkert. CMC Markets har annars ett lysande demokonto tillgängligt dock i bara en vecka och CMC har endast svenska aktier från mid och large cap.

Anledningen till att du inte skall ge din son pengar är att han inte kommer att lära sig något när han väl bränner degen i ugnen. Är det hans egna intjänade slantar kommer han att lära sig för det svider.

Gå och köp en bok med grunder till din son. Kan rekommendera Tradingguiden. Köp inte för mycket böcker heller. När han väl kan grunderna kan han endast utvecklas som trader genom att tradea. Egen erfarenhet helt enkelt.

En hemsida som en person här på flashback rekommenderade mig för ett tag sedan är www.tradingportalen.com. Har inte kollat där så mycken med ta en titt. Kan vara givande.

Hoppas trollet är mätt nu...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in