Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-28, 19:26
  #1
Medlem
Har precis fått igång min nya dator, men förstår inte hur man sparar filer i Program (x86) på C. Det säger
väl sig självt att jag har Win 7, men ja. Så fort jag vill ladda ner en fil, som t ex Firefox, och vill spara den i program får jag detta felmeddelande:

"C:\Program Files\Mozilla Firefox\Firefox Setup 3.6.12.exe
Du har inte behörighet att spara på den här platsen.
Kontakta administratören om du behöver behörighet.

Vill du spara i mappen xxx istället?"

Det är alltså när jag vill skapar en ny mapp i program (x86) där jag vill lägga installationsfilen som detta felmeddelande uppstår. Det blir ett hänglås på mappen.

Jag vill inte spara filer i en annan mapp och jag ÄR ju administratören! Är inloggad som det och allt. Hittar inga inställningar alls för det här. HJÄLP NÅGON?
__________________
Senast redigerad av NC-17 2010-10-28 kl. 19:30.
Citera
2010-10-28, 19:43
  #2
Medlem
DollarMakers avatar
Start, skriv: secpol.msc
Dubbelklicka Lokala Principer
Dubbelklicka Tilldelning av användarrättigheter
Dubbelklicka Säkerhetskopiera filer och kataloger
Klicka Lägg till användare eller grupp
Dubbelklicka på Administratörer, om den redan finns, klicka på Avancerat och "Sök nu" så får du de alternativ som finns tillgängliga, välj "ditt användarnamn"
Citera
2010-10-28, 20:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DollarMaker
Start, skriv: secpol.msc
Dubbelklicka Lokala Principer
Dubbelklicka Tilldelning av användarrättigheter
Dubbelklicka Säkerhetskopiera filer och kataloger
Klicka Lägg till användare eller grupp
Dubbelklicka på Administratörer, om den redan finns, klicka på Avancerat och "Sök nu" så får du de alternativ som finns tillgängliga, välj "ditt användarnamn"

Du menar att jag ska skriva det i sökfältet på startmenyn? Den hittar inget som heter så!
Citera
2010-10-28, 20:44
  #4
Medlem
Luciditys avatar
Skriv in det i kör, windowsikonen+R. Jag med XP fick upp en ruta med "Lokala säkerhetsinställningar" när jag skrev secpol.msc i kör.
Citera
2010-10-28, 20:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucidity
Skriv in det i kör, windowsikonen+R. Jag med XP fick upp en ruta med "Lokala säkerhetsinställningar" när jag skrev secpol.msc i kör.

Hittar inte programmet med kör heller :/
Citera
2010-10-28, 21:02
  #6
Medlem
DollarMakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NC-17
Du menar att jag ska skriva det i sökfältet på startmenyn? Den hittar inget som heter så!
oj KÖR fältet ska du skriva...
Citera
2010-10-28, 21:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DollarMaker
oj KÖR fältet ska du skriva...

Gör det, men det finns inget som heter secpol.msc
Fan!
Citera
2010-10-28, 21:24
  #8
Medlem
DollarMakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NC-17
Gör det, men det finns inget som heter secpol.msc
Fan!
o.k testa detta då

Starta kommandotolken som administratör genom att skriva "cmd" i Kör, och trycka på [Ctrl]+[Shift]+[Enter]. I kommandopromten skriver du net user Administratör /active:yes , och trycker [Enter] (byt ut "yes" mot "no"
Citera
2010-10-28, 21:39
  #9
Medlem
Fleptuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NC-17
Har precis fått igång min nya dator, men förstår inte hur man sparar filer i Program (x86) på C. Det säger
väl sig självt att jag har Win 7, men ja. Så fort jag vill ladda ner en fil, som t ex Firefox, och vill spara den i program får jag detta felmeddelande:

"C:\Program Files\Mozilla Firefox\Firefox Setup 3.6.12.exe
Du har inte behörighet att spara på den här platsen.
Kontakta administratören om du behöver behörighet.

Vill du spara i mappen xxx istället?"

Det är alltså när jag vill skapar en ny mapp i program (x86) där jag vill lägga installationsfilen som detta felmeddelande uppstår. Det blir ett hänglås på mappen.

Jag vill inte spara filer i en annan mapp och jag ÄR ju administratören! Är inloggad som det och allt. Hittar inga inställningar alls för det här. HJÄLP NÅGON?

Du skall lägga installationsfilen i hämtade filer, sen klickar du på installationspaketet och då installeras programmet i programkatalogen.

Du sparar inte installationsfilerna i program. Det gör systemet när det installeras.

/Flep
Citera
2010-10-28, 22:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleptut
Du skall lägga installationsfilen i hämtade filer, sen klickar du på installationspaketet och då installeras programmet i programkatalogen.

Du sparar inte installationsfilerna i program. Det gör systemet när det installeras.

/Flep

Jo, märkte det sedan att det nog ska vara så, men lyckades ändå fixa problemet tror jag.
Citera
2010-10-29, 11:31
  #11
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NC-17
Har precis fått igång min nya dator, men förstår inte hur man sparar filer i Program (x86) på C. Det säger
väl sig självt att jag har Win 7, men ja. Så fort jag vill ladda ner en fil, som t ex Firefox, och vill spara den i program får jag detta felmeddelande:

"C:\Program Files\Mozilla Firefox\Firefox Setup 3.6.12.exe
Du har inte behörighet att spara på den här platsen.
Kontakta administratören om du behöver behörighet.

Vill du spara i mappen xxx istället?"

Det är alltså när jag vill skapar en ny mapp i program (x86) där jag vill lägga installationsfilen som detta felmeddelande uppstår. Det blir ett hänglås på mappen.

Jag vill inte spara filer i en annan mapp och jag ÄR ju administratören! Är inloggad som det och allt. Hittar inga inställningar alls för det här. HJÄLP NÅGON?


Ehhh.... Ursäkta? Men tror du att du installera ett program genom att kopier installations exe-filen till program-mappen????

Gör om, gör RÄTT!..

(Spara installationsfilen till t.ex. dokument-mappen, högerklicka på filen och välj "Kör som Administratör" på så sätt kommer firefox faktiskt att fungera! )

Om du nu vill använda en webbläsare som på 6 år har haft fler sårbarheter än Internet Explorer har haft på 15 år!
Citera
2017-05-30, 15:24
  #12
Medlem
libanesas avatar
Lånar denna tråd då jag har fått samma problem.
Jag skulle spara en bild på D: hårddisk men får också upp detta felmeddelande:
Du har inte behörighet att spara på den här platsen. Kontakta administratören om du behöver behörighet.

Jag är enda person som använder datorn då jag bor själv. Det har funkat att spara bilder i den mappen tidigare utan problem fram tills idag då.
Har testat det som Dollarmaker föreslog men det hittades inte. Har även testat att högerklicka på D: och sedan Säkerhet>Avancerat och sedan gett full administratör behörighet men det funkade heller inte.
Testade sedan att trycka windowsikonen+R och sedan skriva in Netplwiz och gett administratör behörighet. Men efter att jag gjorde detta så försvann min bildmapp! Nu ersattes den med mappen Pictures som står tom. Går inte att öppna den, utan får bara upp felmeddelandet :
Du saknar för tillfället rättighet att använda den här mappen. Klicka på fortsätt för att få permanent tillgång till den här mappen.
När jag klickar får jag upp ytterligare ett felmeddelande som säger att jag nekas rättigheten att använda mappen.

Hur löser jag problemet? Är min bildmapp med alla bilder försvunnen för alltid nu eller kan man få tillbaka den?

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback