Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-30, 18:24
  #13
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libanesa
Lånar denna tråd då jag har fått samma problem.
Jag skulle spara en bild på D: hårddisk men får också upp detta felmeddelande:
Du har inte behörighet att spara på den här platsen. Kontakta administratören om du behöver behörighet.

Jag är enda person som använder datorn då jag bor själv. Det har funkat att spara bilder i den mappen tidigare utan problem fram tills idag då.
Har testat det som Dollarmaker föreslog men det hittades inte. Har även testat att högerklicka på D: och sedan Säkerhet>Avancerat och sedan gett full administratör behörighet men det funkade heller inte.
Testade sedan att trycka windowsikonen+R och sedan skriva in Netplwiz och gett administratör behörighet. Men efter att jag gjorde detta så försvann min bildmapp! Nu ersattes den med mappen Pictures som står tom. Går inte att öppna den, utan får bara upp felmeddelandet :
Du saknar för tillfället rättighet att använda den här mappen. Klicka på fortsätt för att få permanent tillgång till den här mappen.
När jag klickar får jag upp ytterligare ett felmeddelande som säger att jag nekas rättigheten att använda mappen.

Hur löser jag problemet? Är min bildmapp med alla bilder försvunnen för alltid nu eller kan man få tillbaka den?

Mvh

Wondows... Ibland mister man rättigheter. Enklast brukara vara att återta ägarskapet på mappen.
Citera
2017-05-31, 14:05
  #14
Medlem
libanesas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Wondows... Ibland mister man rättigheter. Enklast brukara vara att återta ägarskapet på mappen.
Hur gör jag detta liksom?
Citera
2017-05-31, 14:29
  #15
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NC-17
Har precis fått igång min nya dator, men förstår inte hur man sparar filer i Program (x86) på C. Det säger
väl sig självt att jag har Win 7, men ja. Så fort jag vill ladda ner en fil, som t ex Firefox, och vill spara den i program får jag detta felmeddelande:

"C:\Program Files\Mozilla Firefox\Firefox Setup 3.6.12.exe
Du har inte behörighet att spara på den här platsen.
Kontakta administratören om du behöver behörighet.

Vill du spara i mappen xxx istället?"

Det är alltså när jag vill skapar en ny mapp i program (x86) där jag vill lägga installationsfilen som detta felmeddelande uppstår. Det blir ett hänglås på mappen.

Jag vill inte spara filer i en annan mapp och jag ÄR ju administratören! Är inloggad som det och allt. Hittar inga inställningar alls för det här. HJÄLP NÅGON?
Varför ska du göra det, verkar ju korkat?

Det räcker ju med att köra installern från typ skrivbordet, när den är klar sedan så kan du ju ta och kasta den, för då behöver du ju inte köra den något mer.

Det är inte meningen att du som slutanvändare ska skapa egna mappar i den katalogen, vill man nu ändå göra det kanske man kan prova att starta utforskaren som administratör och sedan skapa mappen där.

Det är ju sedan inte alldeles osannolikt att installern inte funkar som den ska om den körs därifrån heller, har vart med om sådant ett antal gånger.
Citera
2017-05-31, 14:54
  #16
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libanesa
Hur gör jag detta liksom?

Högerklicka på D:\ och väljRgrnskaper. Där kan du rättigheterna och ändra på dom som ev. är fel.
Citera
2017-05-31, 18:12
  #17
Medlem
libanesas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Högerklicka på D:\ och väljRgrnskaper. Där kan du rättigheterna och ändra på dom som ev. är fel.
Jo jag har gjort det som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Men kan fortfarande inte spara filer i D:/User/Bilder
Utan jag hänvisas hela tiden tillbaka till C:/User/Bilder p.g.a av att jag saknar administratör behörighet, fast att jag är administratör.

Blir galen på detta haha. C: har bara ca 36gb minne kvar och vill ju ha allt på D: med över 1tb lagringskapacitet :/
Citera
2017-05-31, 18:50
  #18
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libanesa
Jo jag har gjort det som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Men kan fortfarande inte spara filer i D:/User/Bilder
Utan jag hänvisas hela tiden tillbaka till C:/User/Bilder p.g.a av att jag saknar administratör behörighet, fast att jag är administratör.

Blir galen på detta haha. C: har bara ca 36gb minne kvar och vill ju ha allt på D: med över 1tb lagringskapacitet :/

Men vad faan... Kör du med Vista eller ?
Citera
2017-05-31, 21:32
  #19
Medlem
libanesas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Men vad faan... Kör du med Vista eller ?
Nej Windows 10 då datorn kom med det operativsystemet vid nyköp.

Ska man kontakta Windows personligen eller finns det en enkel lösning man missar haha
Citera
2017-06-01, 01:17
  #20
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libanesa
Nej Windows 10 då datorn kom med det operativsystemet vid nyköp.

Ska man kontakta Windows personligen eller finns det en enkel lösning man missar haha

Kan du t.ex. göra en textfil i notepad och sprara på D:\ ?
Citera
2017-06-01, 11:26
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libanesa
Jo jag har gjort det som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Men kan fortfarande inte spara filer i D:/User/Bilder
Utan jag hänvisas hela tiden tillbaka till C:/User/Bilder p.g.a av att jag saknar administratör behörighet, fast att jag är administratör.

Blir galen på detta haha. C: har bara ca 36gb minne kvar och vill ju ha allt på D: med över 1tb lagringskapacitet :/
Eftersom du lånat en gammal tråd så har du "smitit" från lite grundläggande info.

Är D: en separat disk? Är den inbyggd eller t.ex USB-ansluten?
Annars: Har din dator en sk. SSHD?
Finns det nu något alls på D: just nu (vad)? Finns katalogerna D:\Users\Bilder ?

Har du fått frågan "D: behöver formateras, vill du göra det nu?" och tackat JA?
Citera
2017-06-01, 12:58
  #22
Medlem
libanesas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Kan du t.ex. göra en textfil i notepad och sprara på D:\ ?
Ja det kan jag, finns olika filer som jag kan spara i D: men har underfiler på den hårddisken men det är just i mappen Bilder det inte går att spara. Mappen Filmer i D: går det att spara saker i.
Visst jag kan skapa en ny mapp och döpa den till bilder och sedan spara allt där i, men jag vill veta vad som orsakat mitt problem

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Eftersom du lånat en gammal tråd så har du "smitit" från lite grundläggande info.

Är D: en separat disk? Är den inbyggd eller t.ex USB-ansluten?
Annars: Har din dator en sk. SSHD?
Finns det nu något alls på D: just nu (vad)? Finns katalogerna D:\Users\Bilder ?

Har du fått frågan "D: behöver formateras, vill du göra det nu?" och tackat JA?
Oj det hade jag glömt nämna. Men den är inbyggd. Det finns filer sparade på D: just nu, t.ex. filmer, hämtade filer samt enstaka randombilder och dokument. Men att spara i just D:/User/Bilder går inte. Men att spara i D:/User/Filmer eller vilken annan mapp som helst funkar prima.
Skulle bara vilja veta orsaken till problemet som uppstått.
Citera
2017-06-01, 18:47
  #23
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libanesa
Ja det kan jag, finns olika filer som jag kan spara i D: men har underfiler på den hårddisken men det är just i mappen Bilder det inte går att spara. Mappen Filmer i D: går det att spara saker i.
Visst jag kan skapa en ny mapp och döpa den till bilder och sedan spara allt där i, men jag vill veta vad som orsakat mitt problem

Jag vill normalt inte rekommendera att pilla med ägarskap, men då det inte är en systemmapp...
(Ta alltid en backup först !)

http://winaero.com/blog/how-to-take-...in-windows-10/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback