2010-10-28, 18:57
Medlem
Rent generellt bör man undvika söderort helt och hållet. Och då inkluderar jag även gröndal, midsommarkransen, aspudden, hammarbyhöjden e.t.c.

Inte för att det är "farligt" utan för att klientelet saknar klass - vilket inte har att göra med pengar i första hand. Söderut hittar du folk med "klackring" i örat, tribal-tatuering och som gillar att åka finlandsfärja alternativt sänka 9 bärs på O' Learys. Vanligt folk som käkar Grill-chips, lägger en mök i soffan och kollar på "Idol"

Vill du trängas med dem när de är morgonsvettiga på väg till jobbet nere i tunnelbanan ? Vill du knuffas med dem när du åker hem kommunalt på natten och de inte kan bete sig som folk ?

Personligen rekommenderar jag innerstaden eller yttre innerstaden(kristineberg, fredhäll, stadshagen). Hela västra kungsholmen är ett "up and coming" område med finess. Om du nu måste hamna utanför stan så vill jag flagga för stora essingen som är en riktig pärla. Lilla essingen kan fungera som ett "budget" alternativ då det är mer exponerat mot trafiken.

Missta inte detta för snobberi. Det handlar mer om hur man designar en trevlig närmiljö åt sig själv i *alla* dimensioner. Socialt, kommunikationsmässigt, psykologiskt och värdigt.
Citera
2010-10-28, 19:03
Bannlyst

Du är inte från sthlm ursprungligen va?
Ditt resonemang om sthlm är som alla inflyttade bönder från landet. "Bor man inte i innerstaden är man en looooooser!"

Bara se på blocket hur folk resonerar när dom flyttar till Sthlm eller gå ut på krogen och snacka med första bästa bonde.
Senast redigerad av SuperGnu 2010-10-28 kl. 19:12.
Citera
2010-10-28, 19:13
Medlem
Det handlar - som jag skrev i inlägget inte om elitism. Rikedom är inte en förutsättning för Inre värdighet.
Snarare ser jag det som att utforma en värdig miljö åt *sig själv*. En miljö som är kongruent med din *egen* värdighet. Att traska runt i gubbängen en grådaskig höstkväll har jag svårt att förlika med det konceptet. Men det är förstås ett personligt ställningstagande.

Och när det gäller mig själv så är jag född och har bott i samma innerstadskvarter hela livet(vad det nu har för betydelse).
Citera
2010-10-28, 19:32
Medlem
Snurrens avatar
Missta inte för snobberi? Hur tänker du nu, dina åsikter är minst sagt snobbiga. Förakta inte knegarna i Gubbängen. Jag tror inte att TS ville höra dina löjliga synpunkter. Det är inte skamfullt att vara "Nisse i Hökarängen" tycker jag, det är han som är mottagaren för alla kvällstidningarnas artiklar (enligt journalisthögskolan där jag gått). Jag tycker att man i Stockholm har rätt att vara en "everyday guy". Östermalm där jag bor är "skitnödigt". Noterade så sent som i dag att dom som är extra ängsliga går runt i märkesgummistövlar trots att det inte ens småduggade i dag. Men det är ju modäääääärnt.

Tillägg: är det mål och mening med ens liv att växa upp och fortsätta att bo i samma kvarter? en liten flytt är bara berikande. Särskilt när man börjar sin "bostadskarriär". Det hör liksom till att ha det lite "illa" några år, annars kan man inte uppskatta det man senare förvärvar. Man kanske upptäcker att Lisa i Bandhagen och Åke i Årsta är skittrevliga... väx upp!
Senast redigerad av Snurren 2010-10-28 kl. 19:36.
Citera
2010-10-28, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan.
Jag har planer på att köpa lägenhet i Stockholm ...

Tacksam för synpunkter och råd.
Det vettigaste rådet du kan få är att bo på den sida stan där du har jobbet.

Man ska inte bo i Nacka om man ska jobba i Solna. Man ska inte bo i Mörby om man ska jobba i Vällingby. Och så vidare. Resorna kommer att döda en annars.
Citera
2010-10-28, 21:12
Medlem
Pulpas avatar
Vad har du för budget?

Jag bor vid Liljeholmskajen och trivs underbart.

Däremot skulle jag inte vilja bo vid Liljeholmstorget. Där är det för mycket stök och bök. Här på andra sidan Liljeholmsvägen är det väldigt lugnt och skönt. En fin kaj att strosa på och en nice badbrygga att använda på sommaren. Gröndal funkar oxå!
Citera
2010-10-28, 23:58
Medlem
Jag bor i Danderyd och jag kan inte påminna mig någon gång det varit stökigt på röda linjen ifrån stan och hit. Och mörby centrum, visst det finns ibland några fulla ungdomar som hänger där och skriker, men stökigt är det verkligen inte. Kevingeringen är ett otroligt trevligt område 5min gångavstånd ifrån mörby c med närhet till grönområden. Dit skulle jag definitivt köpa lägenhet där om jag inte redan bodde i Danderyd och vill flytta lite längre bort från mamma och pappa!
Citera
2010-10-29, 00:04
Medlem
Mackan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Crab
Är uppvuxen norr om stan och har väl lite koll på Danderyd och krokarna där i kring. Det största problemet som jag ser det när det kommer till Danderyd är att de lägenheter som finns där är sanslöst ocharmiga. De flesta, med närhet till Mörby Centrum och tunnelbana, är sprugna ur samma vansinne som satte Alby, Rinkeby och Fittja på världskartan. Det är alltså fyrkantiga betongkolloser vi pratar om. De få hyresrätter som finns kvar är väl så vitt jag vet Mörbylund, dom skitfula röda husen nere vid Danderyds sjukhus.

Sen finns det så klart finare och trevligare lägenheter även i Danderyd. Nära till tunnelbanan finns de nybyggda (och vansinnigt dyra) som ligger bakom Danderyds sjukhus ner mot gamla psykhemmet men även de gamla 60-talskåkarna nere i Inverness. På Stocksundssidan av Roslagsbanan finns även en del lägenheter som jag ser som rätt trevliga med bra läge.

Att Mörby skulle vara speciellt stökigt har jag inte hört tidigare men självklart kommer en del skit hända när mängder med folk strålar samman på samma ställe för att på helgnätter ta nattbuss till valfri förort.

Själv har jag dock, tillfälligt, lämnat norrort och bor numera i Liljeholmen. Även det ett område som jag starkt kan rekommendera. Skippa allt runt centrum men Liljeholmskajen, Sjövikshöjden och Gröndal är riktigt trevliga områden.

Tackar för utförligt svar. Hur husen ser ut på utsidan är inte så viktigt för mig, det kan gärna se ut som Östtyskland anno -80 om själva lägenheten är fin. Kevingeringen och Charlottenberg verkar OK och det är ju nära både natur och vatten. Mitt största aber med att bo i Danderyd är Mörby Centrums ev. sjaskighet för kommunikationsmässigt är ju stationen bra, 15 min till t-centralen, 30 till Liljeholmen utan byten, det kan jag leva med.

Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Det är väl inget fel med söderförorter efter röda linjen... men tänk på när du väljer bostad hur det är med parkering. Nu nämnde du ju inte Hammarby Sjöstad som tänkbart, men där är det helt orimligt svårt att parkera. Vet någon hur det är med parkering i det nya området vid Liljeholmen? Ett ställe som jag gillar är Årsta, där får man relativt mycket lägenhet för pengarna, och det är ofta kompakta lägenheter med bra planering, så är det oftast balkong också, det ser jag som ett stort plus. Dessutom finns numera både tvärbanan och pendeltågsstation i området, vilket gör det ännu mera praktiskt i mina ögon, och bussarna till Gullmarsplan går "hela tiden". Dock är det inte så kul att tvingas "möta" Gullmarsplan varje gång man ska åka tunnelbana.

Bergshamra tycker jag också är optimalt på många sätt. Visst lägenheterna i Mörby är trista "betongiga" men välplanerade, har en god vän som bor en sån lägenhet. Balkongen utefter hela vardagsrumsväggen är nästan som ett extrarum. Ekhagen är trevligt också, men det är en bit från tunnelbanan, men DÄR finns gratis parkering. Som dom snåljåpar vi är så har vi vår bil stående där ute för att slippa betala 700 spänn för obefintlig gatuparkering i stan. Där finns alltid plats. Särskilt på parkeringen närmast Naturhistoriska riksmuséet (men det vet inte besökarna om, dom ställer sig där det kostar multum att parkera).

Så tycker jag att ställen som Bandhagen och Björkhagen är lugna och trivsamma.

Hammarby Sjöstad är inte aktuellt. Runt Gröndal/Liljeholmen har jag aldrig haft några större problem med parkering så det är en fördel om det är liknande förhållanden där jag hamnar.

Citat:
Ursprungligen postat av DanyOne
Rent generellt bör man undvika söderort helt och hållet. Och då inkluderar jag även gröndal, midsommarkransen, aspudden, hammarbyhöjden e.t.c.

Inte för att det är "farligt" utan för att klientelet saknar klass - vilket inte har att göra med pengar i första hand. Söderut hittar du folk med "klackring" i örat, tribal-tatuering och som gillar att åka finlandsfärja alternativt sänka 9 bärs på O' Learys. Vanligt folk som käkar Grill-chips, lägger en mök i soffan och kollar på "Idol"

Vill du trängas med dem när de är morgonsvettiga på väg till jobbet nere i tunnelbanan ? Vill du knuffas med dem när du åker hem kommunalt på natten och de inte kan bete sig som folk ?

Personligen rekommenderar jag innerstaden eller yttre innerstaden(kristineberg, fredhäll, stadshagen). Hela västra kungsholmen är ett "up and coming" område med finess. Om du nu måste hamna utanför stan så vill jag flagga för stora essingen som är en riktig pärla. Lilla essingen kan fungera som ett "budget" alternativ då det är mer exponerat mot trafiken.

Missta inte detta för snobberi. Det handlar mer om hur man designar en trevlig närmiljö åt sig själv i *alla* dimensioner. Socialt, kommunikationsmässigt, psykologiskt och värdigt.

Köper dina argument men min erfarenhet är att Gröndal/Liljeholmen har OK befolkning även om man ser vissa typiska knegare och svenssons när man rör sig i området. Men det har helt klart fått ett uppsving senare år tack vara nybyggnationen och Liljeholms torg. Så nivån på dessa individer är acceptabel för mig. Enligt vänner ska det vara liknade förhållanden i Aspudden/Midsommarkransen så även där kan jag tänka mig att bo.

Södermalm däremot, där kommer jag under inga omständigheter bosätta mig. Överpriser och en viss typ av vänsterliberala överklassmänniskor som jag avskyr något otroligt. Däremot finns det vissa trevliga restauranger och uteställen som jag gillar att besöka men det är höjden av min interaktion med Söder...

Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Det vettigaste rådet du kan få är att bo på den sida stan där du har jobbet.

Man ska inte bo i Nacka om man ska jobba i Solna. Man ska inte bo i Mörby om man ska jobba i Vällingby. Och så vidare. Resorna kommer att döda en annars.

Absolut. Jobbar som säljare och reser mycket så de enda gånger jag jobbar i Stockholm är vid kundbesök där. Så bara kommunikationerna är bra när jag ska göra annat än att jobba så kan jag bo var som. Tumregeln jag jobbar efter i mitt bostadssökande är 15 min till t-centralen och 30 minuter igenom staden via kollektivtrafiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Pulpa
Vad har du för budget?

Jag bor vid Liljeholmskajen och trivs underbart.

Däremot skulle jag inte vilja bo vid Liljeholmstorget. Där är det för mycket stök och bök. Här på andra sidan Liljeholmsvägen är det väldigt lugnt och skönt. En fin kaj att strosa på och en nice badbrygga att använda på sommaren. Gröndal funkar oxå!

Budgeten är tillräckligt stor för att bo på de flesta ställen i Stockholm. Har besökt staden 5-10 gånger senaste året och har då bott hos kompisar i dessa två områden. Har som jag skrev tidigare trivts bra och jag gillar verkligen att det är väldigt enkelt att ta sig med bil både norrut och söderut ifrån området.
Citera
2010-10-29, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanyOne

Hahahaha, du har inte många rätt angående midsommarkransen kan jag ju upplysa dig om. Gör ett besök innan du uttalar dig nästa gång.
Citera
2010-10-29, 00:24
Medlem
Douceurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan.
Jag har planer på att köpa lägenhet i Stockholm och önskar lite råd. Har relativt bra koll på staden då jag har många kompisar som bor där men har dålig koll på vissa områden.

Följande områden verkar intressanta att bo i:

Bromma, öster om Brommaplan
Aspudden/Gröndal/Liljeholmen
Nacka, västra delarna
Danderyd, nära t-banan
Solna, Bergshamra samt Västra Skogen (tveksamt här, vill allra helst undvika blåa linjen)

Följande områden kan möjligen vara intressanta trots att de ligger inom tullarna:

Norra Djurgården
Gärdet

Som ni ser har jag tittat på närområdet utanför tullarna. Eftersom jag har bil är det struligt att ta sig in och ut i stan och sen vill jag inte betala trängselskatt så det ska mycket till om jag flyttar innanför tullarna.

Området jag flyttar till måste ha bra kommunikationer, ha övervägande vit befolkning samt gärna ha trevliga naturområden i närheten.

Sen undrar jag hur kollektivtrafiken är på helger och sena nätter. Är det t.ex. något av områdena ovan som man helst inte vill åka kommunalt hem på sena helgnätter?

Har hört att Mörby Centrum kan vara lite stökigt, stämmer det? Beror det i så fall på att det är ändstation på t-banan eller för att det bor tvivelaktiga individer i området? Hur många hyresrätter finns det i Danderyd och var är dessa belägna?

Tacksam för synpunkter och råd.

Citat:
Ursprungligen postat av Enlightened
Bergshamra ligger efter röda linjen. Av de alternativen du nämnde så är det det mest centrala utanför tullarna. Cirka 10 minuter till centralen med tunnelbanan. Grönområden i närheten finns vid Ulriksdals slott, Hagaparken och det är även nära till Danderyd norrut.

Skulle hålla mig borta från Aspudden/Gröndal/Liljeholmen/Västra Skogen och kolla närmare på de andra alternativen. Tänk på att priserna kan skilja väldigt mycket.

Håller inte alls med dig! Är själv uppväxt i Tyresö och går i skolan i Nacka och de båda känns som kommuner man väljer att bosätta sig i för att skaffa familj och barn, inte om du vill se och vara nära Stockholm.

Flyttade själv till Telefonplan för drygt ett år sedan. Ligger precis vid Aspudden och är minst sagt toknöjd! Härlig omgivning med funkishus, småfik, konstfack samt den omtalade lokalkrogen landet. Det är ett lungt ställe att bo på samtidigt som du har alternativet att ta en fika i solen eller ett glas vin på krogen, och till råga på detta ett stenkast från innerstan (10 minuter med tunnelbana som går var 10de minut och hela natten).

Angående natur kan man ta sig ner till Vinterviken där det även finns två cafeer, brygga, båtklubb och nöjer man sig inte med det kan man alltid åka till Trekanten i Gröndal.

Vore jag dig skulle jag absolut satsa på Telefonplan, Midsommarkransen, Liljeholmen eller Aspudden!
Citera
2010-10-29, 00:42
Medlem
Douceurs avatar
Måste dock säga, på tal om Södermalm att området har endel likheter. Eftersom det ligger ett Konstfack finns det självklart en grupp utstickande individer i området. Själv tycker jag för det mesta är uppiggande, men kan ibland bli lite trött på deras stickade tröjor som ska se sådär "bohemiska" ut fast dem i själva verket har en prislapp på 15 gånger så mycket som den ser ut att vara värd.

Men i och med att det är mycket yngra människor händer det somsagt saker, det byggs och fixas och har än sålänge inte stött på en enda "medelåldring" och heller inga invandrare om du skulle finna det störande.
Citera
2010-10-29, 03:15
Medlem
olof86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douceur
ett stenkast från innerstan (10 minuter med tunnelbana
Det var ett jävla stenkast, du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto