• 1
  • 2
2010-10-28, 12:17
Medlem
Mackan.s avatar
Jag har planer på att köpa lägenhet i Stockholm och önskar lite råd. Har relativt bra koll på staden då jag har många kompisar som bor där men har dålig koll på vissa områden.

Följande områden verkar intressanta att bo i:

Bromma, öster om Brommaplan
Aspudden/Gröndal/Liljeholmen
Nacka, västra delarna
Danderyd, nära t-banan
Solna, Bergshamra samt Västra Skogen (tveksamt här, vill allra helst undvika blåa linjen)

Följande områden kan möjligen vara intressanta trots att de ligger inom tullarna:

Norra Djurgården
Gärdet

Som ni ser har jag tittat på närområdet utanför tullarna. Eftersom jag har bil är det struligt att ta sig in och ut i stan och sen vill jag inte betala trängselskatt så det ska mycket till om jag flyttar innanför tullarna.

Området jag flyttar till måste ha bra kommunikationer, ha övervägande vit befolkning samt gärna ha trevliga naturområden i närheten.

Sen undrar jag hur kollektivtrafiken är på helger och sena nätter. Är det t.ex. något av områdena ovan som man helst inte vill åka kommunalt hem på sena helgnätter?

Har hört att Mörby Centrum kan vara lite stökigt, stämmer det? Beror det i så fall på att det är ändstation på t-banan eller för att det bor tvivelaktiga individer i området? Hur många hyresrätter finns det i Danderyd och var är dessa belägna?

Tacksam för synpunkter och råd.
Citera
2010-10-28, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan.
Jag har planer på att köpa lägenhet i Stockholm och önskar lite råd. Har relativt bra koll på staden då jag har många kompisar som bor där men har dålig koll på vissa områden.

Följande områden verkar intressanta att bo i:

Bromma, öster om Brommaplan
Aspudden/Gröndal/Liljeholmen
Nacka, västra delarna
Danderyd, nära t-banan
Solna, Bergshamra samt Västra Skogen (tveksamt här, vill allra helst undvika blåa linjen)

Följande områden kan möjligen vara intressanta trots att de ligger inom tullarna:

Norra Djurgården
Gärdet

Som ni ser har jag tittat på närområdet utanför tullarna. Eftersom jag har bil är det struligt att ta sig in och ut i stan och sen vill jag inte betala trängselskatt så det ska mycket till om jag flyttar innanför tullarna.

Området jag flyttar till måste ha bra kommunikationer, ha övervägande vit befolkning samt gärna ha trevliga naturområden i närheten.

Sen undrar jag hur kollektivtrafiken är på helger och sena nätter. Är det t.ex. något av områdena ovan som man helst inte vill åka kommunalt hem på sena helgnätter?

Har hört att Mörby Centrum kan vara lite stökigt, stämmer det? Beror det i så fall på att det är ändstation på t-banan eller för att det bor tvivelaktiga individer i området? Hur många hyresrätter finns det i Danderyd och var är dessa belägna?

Tacksam för synpunkter och råd.

Bor själv i Nacka. Är mycket nöjd med i stort sätt allt. Bussarna går var femte minut på mornar och under rusning. Det går bussar hela natten, 7 dagar i veckan. Håll dig borta från Fisksätra, delar av Orminge och Henriksdalsplatån om en "vit befolkning" är viktigt. Grönområden finns det gott om. Dels runt hela sickla, utåt älta, eller nycketviken om du hamnar lite längre österut.

Tullarna slipper du inte, men å andra sidan går det oftast snabbare med buss och T-Bana, (Utom vardagar mitt på dagen, men då kostar det bara en femma endå).
Citera
2010-10-28, 12:27
Medlem
Defunctuss avatar
Fruängen / Västertorp är riktigt najs, är det enda stället utanför tull som jag trivs på.

Mycket natur och stor del vit befolkning. Lungt område känner sig aldrig otrygg mm.

Edit: Ligger efter röda linjen, slutstation men tubens kortaste linje med mycket utomhus rull.
Citera
2010-10-28, 12:34
Medlem
avgns avatar
Undvik alla söderorter som ligger längs röd linjen. Undvik blåa linjen helt. Bosätt dig helst i stan eller norr om stan. Enskede-nacka går även bra
Citera
2010-10-28, 12:38
Medlem
pönoshts avatar
Jag tycker personligen att Nacka är ett av de bästa ställerna att bo på utanför tullarna. Speciellt Sickla, runt Forum och även Ektorp. Orminge är det stället i Nacka jag skulle undvika.
Sickla Strand och Järla Sjö är sjukt vackert på sommaren. Tar ca 10 min med buss till Slussen och bussarna går nästan jämt. Även bra förbindelser på sena kvällar. Sen har vi ju Saltsjöbanan om man gillar att åka tåg. Även Tvärbanan har sin slutstation vid Sickla Udde.

Vad gäller invandrare tycker jag personligen inte att det är så många överhuvudtaget. Lite fler i Björknäs och Orminge.

Har inte varit hemma på 2 år nu, men jag kan inte tänka mig att saker och ting har ändrats allt för mkt.

Angående de andra områdena du tänker på är det bara Liljeholmen/Gröndal jag skulle kunna tänka mig att bo i. Resten är helt enkelt inte på rätt sida stan för mig.

edit: kom på att Fisksätra ligger i Nacka. Dit vill du inte flytta.
Senast redigerad av pönosht 2010-10-28 kl. 12:42.
Citera
2010-10-28, 12:48
Medlem
Bergshamra ligger efter röda linjen. Av de alternativen du nämnde så är det det mest centrala utanför tullarna. Cirka 10 minuter till centralen med tunnelbanan. Grönområden i närheten finns vid Ulriksdals slott, Hagaparken och det är även nära till Danderyd norrut.

Skulle hålla mig borta från Aspudden/Gröndal/Liljeholmen/Västra Skogen och kolla närmare på de andra alternativen. Tänk på att priserna kan skilja väldigt mycket.
Citera
2010-10-28, 13:12
Medlem
Knotknets avatar
Undvik allt som ligger söder om centralen. Jag tror du skulle trivas bra i Bromma. Bra kommunikationer trevligt välbärgat område. Nära till mälaren och skogsområden. I södra sthlm bor det bara analfabeter haschpundare och cykeltjuvar
Citera
2010-10-28, 14:25
Medlem
Mackan.s avatar
Tackar för svaren!

Har två nära vänner som bor i Gröndal resp. Liljeholmen och jag har trivts där när jag varit på besök. Nära t-banan och snabba vägar ut från stan.

Hetast känns väl just nu Bromma, helst Traneberg-Minneberg-Äppelviken eller Abrahamsberg eller ev. Riksby.

Men hur är det med t-banan till Mörby? Stökig på helgerna, som några jag känner påstår, eller lugn eftersom den trots allt går genom den fina delen av stan och slutar i Danderyd, som vissa andra säger?

Om den är stökig med invandrargäng och liknande så tycker jag det verkar konstigt. Vad ska dessa element göra på den linjen på helgerna och nätterna? Såvida dom inte bor i hyresrätter runt Mörby Centrum då?

Gillar Danderyd eftersom jag är uppväxt i ett liknande område men jag vill inte ha något stök på kvällar och helger om jag får för mig att befinna mig runt Mörby Centrum...
Citera
2010-10-28, 14:27
Medlem
Är uppvuxen norr om stan och har väl lite koll på Danderyd och krokarna där i kring. Det största problemet som jag ser det när det kommer till Danderyd är att de lägenheter som finns där är sanslöst ocharmiga. De flesta, med närhet till Mörby Centrum och tunnelbana, är sprugna ur samma vansinne som satte Alby, Rinkeby och Fittja på världskartan. Det är alltså fyrkantiga betongkolloser vi pratar om. De få hyresrätter som finns kvar är väl så vitt jag vet Mörbylund, dom skitfula röda husen nere vid Danderyds sjukhus.

Sen finns det så klart finare och trevligare lägenheter även i Danderyd. Nära till tunnelbanan finns de nybyggda (och vansinnigt dyra) som ligger bakom Danderyds sjukhus ner mot gamla psykhemmet men även de gamla 60-talskåkarna nere i Inverness. På Stocksundssidan av Roslagsbanan finns även en del lägenheter som jag ser som rätt trevliga med bra läge.

Att Mörby skulle vara speciellt stökigt har jag inte hört tidigare men självklart kommer en del skit hända när mängder med folk strålar samman på samma ställe för att på helgnätter ta nattbuss till valfri förort.

Själv har jag dock, tillfälligt, lämnat norrort och bor numera i Liljeholmen. Även det ett område som jag starkt kan rekommendera. Skippa allt runt centrum men Liljeholmskajen, Sjövikshöjden och Gröndal är riktigt trevliga områden.
Citera
2010-10-28, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pönosht
Jag tycker personligen att Nacka är ett av de bästa ställerna att bo på utanför tullarna. Speciellt Sickla, runt Forum och även Ektorp. Orminge är det stället i Nacka jag skulle undvika.
Sickla Strand och Järla Sjö är sjukt vackert på sommaren. Tar ca 10 min med buss till Slussen och bussarna går nästan jämt. Även bra förbindelser på sena kvällar. Sen har vi ju Saltsjöbanan om man gillar att åka tåg. Även Tvärbanan har sin slutstation vid Sickla Udde.

Vad gäller invandrare tycker jag personligen inte att det är så många överhuvudtaget. Lite fler i Björknäs och Orminge.

Har inte varit hemma på 2 år nu, men jag kan inte tänka mig att saker och ting har ändrats allt för mkt.

Angående de andra områdena du tänker på är det bara Liljeholmen/Gröndal jag skulle kunna tänka mig att bo i. Resten är helt enkelt inte på rätt sida stan för mig.

edit: kom på att Fisksätra ligger i Nacka. Dit vill du inte flytta.

Björknäs och invandrare? Vad fan snackar du om. Det kryllar av villor med medel pris på 5miljoner. De ända negrerna som finns är dem som delar ut mitt i nacka tidningen. Och de lägenheter som finns vid björknäs centrum är det en massa pensionärer och familjer som bor i.

Orminges lägenheter borta vid vårdcentralen där hittar du en del invandrare, i dem bostadshusen vill man inte bo.
Citera
2010-10-28, 17:59
Medlem
Snurrens avatar
Det är väl inget fel med söderförorter efter röda linjen... men tänk på när du väljer bostad hur det är med parkering. Nu nämnde du ju inte Hammarby Sjöstad som tänkbart, men där är det helt orimligt svårt att parkera. Vet någon hur det är med parkering i det nya området vid Liljeholmen? Ett ställe som jag gillar är Årsta, där får man relativt mycket lägenhet för pengarna, och det är ofta kompakta lägenheter med bra planering, så är det oftast balkong också, det ser jag som ett stort plus. Dessutom finns numera både tvärbanan och pendeltågsstation i området, vilket gör det ännu mera praktiskt i mina ögon, och bussarna till Gullmarsplan går "hela tiden". Dock är det inte så kul att tvingas "möta" Gullmarsplan varje gång man ska åka tunnelbana.

Bergshamra tycker jag också är optimalt på många sätt. Visst lägenheterna i Mörby är trista "betongiga" men välplanerade, har en god vän som bor en sån lägenhet. Balkongen utefter hela vardagsrumsväggen är nästan som ett extrarum. Ekhagen är trevligt också, men det är en bit från tunnelbanan, men DÄR finns gratis parkering. Som dom snåljåpar vi är så har vi vår bil stående där ute för att slippa betala 700 spänn för obefintlig gatuparkering i stan. Där finns alltid plats. Särskilt på parkeringen närmast Naturhistoriska riksmuséet (men det vet inte besökarna om, dom ställer sig där det kostar multum att parkera).

Så tycker jag att ställen som Bandhagen och Björkhagen är lugna och trivsamma.
Senast redigerad av Snurren 2010-10-28 kl. 18:02.
Citera
2010-10-28, 18:50
Bannlyst

Alla områden med t-bana kör dygnet runt på helgerna. nacka vet jag inte hur det är med då nacka har främst bussar och saltsjö-banan.

Av områdena du nämnt är väll gröndal/nacka/bromma de "vitaste" även om det inte säger så mycket om man inte köper en villa för 5 eller mer miljoner. Sthlm är vad man skulle kalla "infested" med blattar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in