Det är väl inget fel med söderförorter efter röda linjen... men tänk på när du väljer bostad hur det är med parkering. Nu nämnde du ju inte Hammarby Sjöstad som tänkbart, men där är det helt orimligt svårt att parkera. Vet någon hur det är med parkering i det nya området vid Liljeholmen? Ett ställe som jag gillar är Årsta, där får man relativt mycket lägenhet för pengarna, och det är ofta kompakta lägenheter med bra planering, så är det oftast balkong också, det ser jag som ett stort plus. Dessutom finns numera både tvärbanan och pendeltågsstation i området, vilket gör det ännu mera praktiskt i mina ögon, och bussarna till Gullmarsplan går "hela tiden". Dock är det inte så kul att tvingas "möta" Gullmarsplan varje gång man ska åka tunnelbana.
Bergshamra tycker jag också är optimalt på många sätt. Visst lägenheterna i Mörby är trista "betongiga" men välplanerade, har en god vän som bor en sån lägenhet. Balkongen utefter hela vardagsrumsväggen är nästan som ett extrarum. Ekhagen är trevligt också, men det är en bit från tunnelbanan, men DÄR finns gratis parkering. Som dom snåljåpar vi är så har vi vår bil stående där ute för att slippa betala 700 spänn för obefintlig gatuparkering i stan. Där finns alltid plats. Särskilt på parkeringen närmast Naturhistoriska riksmuséet (men det vet inte besökarna om, dom ställer sig där det kostar multum

att parkera).
Så tycker jag att ställen som Bandhagen och Björkhagen är lugna och trivsamma.