Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Jag skulle inte vilja kalla det för självbild eftersom det i det läget inte finns något själv egentligen.
Bara ren vakenhet, varseblivning utan värderingar. Jag menar att den naturen i oss är mer ursprunglig och äkta och gemensam för oss alla än det giriga egot som vill bli världens härskare.
Egot blockerar oss både från oss själva och från andra när det blir för stort och det är orsaken till all skit på jorden utom naturkatastrofer. Fast nu börjar det påverka dem också i form av uppvärmningen.
Vår grundläggande gemensamma natur, som vi delar med allt annat levade, är fredlig och kärleksfull.
Jag vet inte om man ska kalla den mer korrekt.
Ja, båda två är vad de är. Den ena är ursprunglig och den andra är konstruerad.
Jag tänker mycket så här kring barndomen. Eckhart Tolle själv säger att barn är upplysta för att sedan snabbt börja identifiera sig med diverse. Och det är med allra största skärpa jag själv kommer ihåg hur det gick från att på dagis ha de bästa hinken/skorna och starkaste pappan till att senare bli mer och mer avancerat.
Å andra sidan menar vissa att djur och barn inte kan vara upplysta då man måste ha gått förbi det oupplysta stadiet, jag vet inte jag. Tycker de gör tankefel allihopa. Om de inte också menar att allt redan är vad det är, vilket de flesta iofs gör.
Om vi ska säga att barn är upplysta så skulle jag vilja påstå att det isf är innan tiden man har minnen av.
Huruvida man kan kolla tillbaks på barndomsminnen och se det som att man då och där var upplyst låter jag vara osagt men faktum är att mina bästa barndomsminnen är kantade av att vara där och då. Vet inte om detta är något att hänvisa till egentligen, eller mest bara nostalgiska tankekonstruktioner så här i efterhand.
Sedan har vi hela den akademiska branschen som helt har gått bananas och har tiotusen olika begrepp, där Freud bara är en akademiker bland andra.
Själv vill jag påstå att det som är det är.