Citat:
Ursprungligen postat av
plecto
Jag försöker verkligen det här med att "watch the mind" och "be the watcher" men när jag försöker göra det så tar mina tankar över och det är lite svårt för mig att i ena delen av hjärnan försöka tänka och samtidigt bevaka mina tankar. Det är svårt att göra två sakar samtidigt, speciellt i hjärnan.
Har ni några tips på hur jag kan bli bättre på den fronten? Det känns som så att ju hårdare jag försöker, ju längre bort kommer jag.
Det kommer att bli lättare med tiden. Orsaken till att du ser det som att du "gör två saker samtidigt" är för att du identifierar dig både som observatören till tankar och som tänkaren till tankar, när du i själva verket är ingendera. Observatör och tankarna som observatören bevittnar stiger samtidigt i medvetandet.
Ungefär såhär kan man tänka sig att processen ser ut:
1. Genom meditation stillas sinnet över tid från tankar.
2. När sinnet är tillräckligt stilla kan den inre uppmärksamheten övergå till att fokusera på rymden mellan tankar - på sig själv.
3. Uppmärksamheten fästs alltmer vid den icke-verbala grunden till ditt eget varande.
4. Övertygelsen om att du inte är tänkaren växer och tankarna noteras som "detta är inte jag".
5. Identifikationen med egot (kropp, sinne,
doership) upphör och hela universum upplevs som betraktat av totaliteten av medvetandet. "Det finns inget jag"-jaget.
It feels groovy to be the universe!
6.
All things return to the One, to where does the One return? Det universella vittnet genomgår samma process som egot gjorde.
7. Egot dött, det universella vittnet dött. Nirvana! Enbart
suchness.
EDIT: Här är en mer religiös beskrivning av samma process som lyfter fram det fantastiska i hela transformationen:
The Disappearance of the Universe