2015-10-19, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Finns det fler som upplever ett tillstånd befriat från egot i samband med uppvaknandet efter en natts sömn? Det finns en video någonstans i tråden på ämnet.

Jag kan numera vakna utan något jag, även om programvaran för detta subjektförklädda objekt sätts igång efter några sekunder. Framsteg!

Vem säger att det är ett framsteg?
Citera
2015-10-19, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige
Vem säger att det är ett framsteg?

Tråden handlar om egodöd, så gillar man trådämnet är det ett framsteg. Kan inte säga att det har hänt mig själv (än) men däremot har jag vaknat upp med någon sorts känsla av oberördhet av allt.
Citera
2015-10-19, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Tråden handlar om egodöd, så gillar man trådämnet är det ett framsteg. Kan inte säga att det har hänt mig själv (än) men däremot har jag vaknat upp med någon sorts känsla av oberördhet av allt.

Det är en generalisering!
En väldigt grov sådan också..
Är man egodöd så ska allting vara neutralt. För bra och dåligt är bara tankar.
Citera
2015-10-19, 20:17
Medlem
Citat:
Finns det fler som upplever ett tillstånd befriat från egot i samband med uppvaknandet efter en natts sömn? Det finns en video någonstans i tråden på ämnet.

Jag kan numera vakna utan något jag, även om programvaran för detta subjektförklädda objekt sätts igång efter några sekunder. Framsteg!
Men beror inte det på att det är gryning och på att du kanske inte tilldelats ett jag än? Men sen tex om du springer på stan och pratar med folk så målas ju bilden upp av ett jag igen
Citera
2015-10-19, 20:27
Medlem
Citat:
Det är en generalisering!
En väldigt grov sådan också..
Är man egodöd så ska allting vara neutralt. För bra och dåligt är bara tankar.

Nej, allting är inte neutralt efter en egodöd. Tankar fungerar alldeles utmärkt, och innehållet likaså.
Citera
2015-10-19, 20:28
Medlem
Citat:

Jag hade en period där det tydliga minnet av drömmarna på morgonen, belyste det egofria. Dvs hur vakenheten inte är fundamentalt skild från dröm.
Citera
2015-10-19, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Nej, allting är inte neutralt efter en egodöd. Tankar fungerar alldeles utmärkt, och innehållet likaså.

Men om du följer de tankarna är du inte bättre än en som springer efter luftslott.
Citera
2015-10-19, 20:41
Medlem
Citat:
Men om du följer de tankarna är du inte bättre än en som springer efter luftslott.

Vad menar du nu?
Citera
2015-10-19, 20:46
Bannlyst
Citat:
Vad menar du nu?

Jag menar att du antingen har snurrat till det rejält eller missföstått upplysningen.

Om du följer tankar när du är upplyst är du inte upplyst.

Edit: Ja en mördare är inte ond, det är bara saker som händer. Allting bara händer. Inget är gott inget är ont.
Citera
2015-10-19, 20:49
Medlem
Citat:
Jag menar att du antingen har snurrat till det rejält eller missföstått upplysningen.

Om du följer tankar när du är upplyst är du inte upplyst.

Edit: Ja en mördare är inte ond, det är bara saker som händer. Allting bara händer. Inget är gott inget är ont.

Varför skulle upplysning innebära att inte följa sina tankar, vad menar du?
Citera
2015-10-19, 20:50
Bannlyst
Citat:
Varför skulle upplysning handla om att inte följa sina tankar, vad menar du?

Du får börja om på ruta 1 för du har missförstått hela skiten.
Citera
2015-10-19, 20:50
Medlem
Citat:

Du kan inte förklara bättre vad du menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in