2015-08-09, 23:26
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Han vågade göra det för att han, i egenskap av munk, långt dessförinnan vågade döda sitt ego och se världen som den är. Du lyfter direkt fram självmord som det bättre alternativet när ens ämnet att genomskåda vissa inre föreställningar förs på tal, trots att du samtidigt uppenbarligen haft all tid i världen att ta ditt liv.
Varför skulle det vara se världen som den är??
Citera
2015-08-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Tid har jag absolut haft men inte beslutsamhet nog.

Så varför inte börja med att rannsaka dina egna föreställningar om världen, vilka bevisligen bygger på illusioner, vilket du är väl medveten om själv? Är du mer rädd för att realisera sanningen än för döden? Du vet själv att du inte ens har någon fri vilja att fatta beslutet hur du ska gå tillväga, men när en lösning presenteras på hur du kan leva med klarare perspektiv på tillvaron vänder du dig ifrån det? Oförlåtligt för en filosof. När det dessutom råkar vara så att sanningen, i denna världen, förenas med förvånansvärd lycksalighet, kan man inte kalla det något annat än dåraktigt att tjurigt vända bort blicken.

Allt lidande är fött ur ego. Perceptionen att medvetandet skulle vara instängt i kroppen är ett förvänt förhållningssätt som kan genomskådas. Tillvaron är blott en dröm manifesterad av ditt innersta.
Citera
2015-08-09, 23:35
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Så varför inte börja med att rannsaka dina egna föreställningar om världen, vilka bevisligen bygger på illusioner, vilket du är väl medveten om själv? Är du mer rädd för att realisera sanningen än för döden? Du vet själv att du inte ens har någon fri vilja att fatta beslutet hur du ska gå tillväga, men när en lösning presenteras på hur du kan leva med klarare perspektiv på tillvaron vänder du dig ifrån det? Oförlåtligt för en filosof. När det dessutom råkar vara så att sanningen, i denna världen, förenas med förvånansvärd lycksalighet, kan man inte kalla det något annat än dåraktigt att tjurigt vända bort blicken.

Allt lidande är fött ur ego. Perceptionen att medvetandet skulle vara instängt i kroppen är ett förvänt förhållningssätt som kan genomskådas. Tillvaron är blott en dröm manifesterad av ditt innersta.
Det där är trams
Citera
2015-08-09, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Det där är trams

Tack.
Citera
2015-08-10, 00:17
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Tack.
Varför skriver du tack?? Tror inte på något av det du skriver.
Citera
2015-08-10, 02:14
Medlem
particulum1s avatar
Jag skulle vilja presentera min uppfattning och förståelse för ordet 'ego'.

Jag ser egot i 2 olika perspektiv.

1. Det kroppsliga eller fysiska egot.

Detta är en fundamental funktion i kroppen som säkerställer dess överlevnad rent fysiskt, detta ego går inte att göra sig av med, eller nja, det går, men då inträffar även kroppslig död. Detta ego är det egot som ser till att kroppen får framförallt den näring som den behöver, så som mat och vatten. Utan mat och vatten så slutar kroppen att fungera, vill man att kroppen ska fungera så är detta inte det egot som man ska rikta in sig på att göra sig av med.

2. Det mentala eller psykologiska egot.

Den absolut fundamentala funktionen som detta ego har är att det vill alltid "vara" någonting, detta kan manifestera sig i form av olika typer av identiteter, så som ideologiska, religiösa, biologiska m.m, där 'jag' eller 'jaget' är kärnan som egot befäster med olika typer av identiteter.

Så, eftersom tråden handlar om egots död, så bör jag väl samtidigt även framföra min metod för att "döda" det. Detta är från egen erfarenhet... men jag kommer tyvärr inte kunna säkerställa att jag separerat mig från mitt ego, egot är nämligen som en riktigt hal lite orm i sinnet, att påstå att jag har separerat mig från mitt ego är i min uppfattning ett egoistisk antagande. Ju mer man rör sig in på vägen att frigöra sig från sitt ego, desto starkare växer sig egot fast i sinnet.

Teoretisk hypotes

Jag tycker inte ordet "döda" är korrekt ord att använda för att ordet har en ganska negativ klang i sig, jag tycker det är bättre att använda ord som frigöra eller separera. Egot är heller ingenting som i praktiken kan dö, det är bara en slags ram som sinnet har skapat och anpassat sig efter p.g.a olika omständigheter, mestaldels samhällsinriktade sådana.

Så om man som mig utgår ifrån att egot alltid vill vara någonting så är det mest rationella och logiska att sluta vara någonting eller sluta identifera sig med någonting, vilket i slutändan är samma princip. Dessvärre är detta lättare sagt en gjort, varför är det det? Jo för att det finns ganska starkt menifesterade identiteter i sinnet, den absolut starkaste identiteten som jag har avidentiferat är 'Människa'. Anledningen till att det är svårt att avidentifera en identitet som människa är framförallt för att det betyder mycket, identiteten symboliserar hur man agerar i sin omgivning; moral, etik, känslor, relationer och mycket annat.

Praktisk hypotes, tankebearbetande

Tankebearbetandet innefattar en slags motbalans med medveten tankeverksamhet där det medvetna delen av sinnet motarbetar egot överlevnadsmekanism. Detta är relativt enkelt om man har kommit till den punkten att man kan medvetetet tänka och skapa tankar i sitt sinne. Har man filosoferat mycket i sitt liv så bör man ha tränat upp denna förmåga.

Tankebearbetandet inleds pricipiellt med en fråga: "Vad är jag". Efter denna fråga kommer det med stor sannolikhet manifesteras en eller flera undermedvetna tankar som uppenbarar sig i den medvetna delen av sinnet, vad dessa tankar som manifesteras undermedvetet innehåller kan variera, men generellt så har tankarna oftast en gemensam nämnare; de försöker ge ett svar på frågan som medvetet har tänks: "Vad är jag?"

När denna tankefas inleds så kan man välja 2 stycken metoder, metod 1 är att inte medvetet skapa någon ny tanke, metod 2 är att producera en tanke som som motsäger den undermedvetna tanken, tanken som skapas (mantrat) bör följas efter den teoretiska hypotesen vilket blir: "Jag är ingenting", man kan även använda andra former av mantrat som nulliferar svaret, exempelvis: "Jag finns inte", "jag existerar inte" eller dylikt.

Dessvärre är det så att metod 1 (lite beroende på hur utvecklat individens sinne är) är ganska krångligt att åstadkomma, för att erhålla denna typ av sinneskapacitet så rekommenderar jag meditation, men för den som inte är intresserad av meditation så går det att använda metod 2.

Hur lång tid det tar att uppnå resultat för detta kan variera, jag själv varierande mellan metod 1 och metod 2 i ca 3-5 år, metod 2 orsakade även relativt mycket okontrollerad tankeverksamhet där jag behövde avsätta tid för meditation dagligen för att tysta ner sinnet då jag upplevde mycket sinnespåfrestning i min vardag, vilket orsakade ganska mycket psykologiskt lidande. Jag kunde inte koncentera mig på alldagliga sysslor då den undermedvetna delen av sinnet nästan konstant producerade tankar som försökte ge svar på frågan "Vad är jag?".
Senast redigerad av particulum1 2015-08-10 kl. 02:22.
Citera
2015-08-10, 02:20
Medlem
Citat:
Varför skriver du tack?? Tror inte på något av det du skriver.

"Livet" är en "dröm".
Detta torde vara alldeles självklart, för gemene man? Och kvinna för den delen.
Jag har råkat notera att du är kvinna?.. I förbifarten.

Det finns EN medvetandeström.
Och många avatarer.
Senast redigerad av Autobahn76 2015-08-10 kl. 02:30.
Citera
2015-08-10, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
att påstå att jag har separerat mig från mitt ego är i min uppfattning ett egoistisk antagande. Ju mer man rör sig in på vägen att frigöra sig från sitt ego, desto starkare växer sig egot fast i sinnet.

Yes. Detta har jag tjatat och tjatat om.
Citera
2015-08-10, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Yes. Detta har jag tjatat och tjatat om.

Egot blir svagare när Du väl börjar "ge upp".
Inte tvärtom.
Det är ganska enkelt och helt naturligt..
Citera
2015-08-10, 08:27
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
"Livet" är en "dröm".
Detta torde vara alldeles självklart, för gemene man? Och kvinna för den delen.
Jag har råkat notera att du är kvinna?.. I förbifarten.

Det finns EN medvetandeström.
Och många avatarer.
Vad menar du med det? Det är stor skillnad mellan dröm och verklighet.
Det spelar ingen roll vilket kön man har på kroppen. Sen efter man fått egodöd kan man aldrig mer ha sex. Så det gäller att tänka igenom det noga om man verkligen vill det.
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2015-08-10 kl. 08:32.
Citera
2015-08-10, 09:07
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverElefant
Hur upplevde du det? Vad hände? Låter som ett stort statement att göra...

Jag upptäckte att det som jag trodde var jag bara var ett påhitt och att det som verkligen är "jag" är obeskrivligt. Jag finns egentligen inte, samtidigt som jag är allting. Väldigt svårt att förklara.

Uppvaknandet kom spontant efter (eller under) ett känslomässigt trauma. Jag har förstått att det inte är helt ovanligt, antingen sker det stegvis genom meditation eller så sker det spontant.
Citera
2015-08-10, 09:11
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Vad menar du med det? Det är stor skillnad mellan dröm och verklighet.
Det spelar ingen roll vilket kön man har på kroppen. Sen efter man fått egodöd kan man aldrig mer ha sex. Så det gäller att tänka igenom det noga om man verkligen vill det.

Vad menar du här egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in