Flashback bygger pepparkakshus!
2015-02-27, 13:57
Medlem
För att understryka hur potentiellt livsfarligt det är för ens kropp så kan jag berätta att jag är/blev inlagd på sluten psykiatrisk intensivvård med den högsta tillsynsgraden - grad 4. Hade jag motsatt mig vård och inte satt min tilltro till universums goda så hade jag troligtvis drabbats av full-blown psykos och/eller dött. Med andra ord - även om någon inte känner för att leva och funderar på att testa detta som en sista utväg - det är hög sannolikhet att du drabbas av psykos. Vilket jag, som varit så nära man kan komma en utan att hamna i den, kan berätta för dig är det mest plågsamma du kan utsätta ditt inre/ego för.
Citera
2015-02-27, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eddie-vedder
Jag har nått förbi "egots skyddsmurar" och mina psykiska problem försvann.
Så hur känns det nu när du släppt egot?

Du skriver att det var farligt, vad exakt menar du var farligt?
Citera
2015-02-28, 17:28
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
För att understryka hur potentiellt livsfarligt det är för ens kropp så kan jag berätta att jag är/blev inlagd på sluten psykiatrisk intensivvård med den högsta tillsynsgraden - grad 4. Hade jag motsatt mig vård och inte satt min tilltro till universums goda så hade jag troligtvis drabbats av full-blown psykos och/eller dött. Med andra ord - även om någon inte känner för att leva och funderar på att testa detta som en sista utväg - det är hög sannolikhet att du drabbas av psykos. Vilket jag, som varit så nära man kan komma en utan att hamna i den, kan berätta för dig är det mest plågsamma du kan utsätta ditt inre/ego för.

Jag skulle också vilja veta vad som är farligt, om du vill berätta.
Citera
2015-02-28, 20:16
Medlem
Citat:
Jag har nått förbi "egots skyddsmurar" och mina psykiska problem försvann. I drygt 10 år arbetade jag med min psykiska ohälsa (främst existensiell ångest, social fobi och depression, men även övrig ångest), under flera olika former av terapi (främst psykoterapi), och i slutet av förra veckan gick mitt inre genom porten. Det höll på att kosta mig min kropp så det är inget jag rekommenderar att göra utan korrekt vägledning. Faktum är att jag avråder det starkt! Jag arbetar nu dock med att skriva en "manual" till hur man hittar vägen, hur man går den och vad som händer efter man passerat porten. Endast min begränsade kunskap sätter gränser för tiden detta kommer att ta. Jag ber om tålamod. All lycka till alla varelser väntar.

Betyder ”nått förbi egots skyddsmurar” att bli egolös och hur vet du att det var just det som hände?
Citera
2015-03-01, 17:29
Medlem
Big Think har ofta rätt kassa videor, men här hittade jag två intressanta som diskuterar "flow" vilket ju måste vara närbesläktat, om inte identiskt, med temporär egodöd/nondualism:

Introduction to The Optimized Brain, with Steven Kotler

The Neurochemistry of Flow States, with Steven Kotler

Artikeln från tidigt 2000-tal med "The transient
hypofrontality hypothesis":

http://www.harford.de/arne/articles/...tion%20ASC.pdf

Artikeln från 2008 där man undersökt jazzmusikers hjärnor under improvisation:

http://journals.plos.org/plosone/art...l.pone.0001679

(Redan layouten till PLOS ONE, där den andra artikeln är publicerad, väckte dock lite misstankar; såhär står det på Wikipedia om den: http://sv.wikipedia.org/wiki/PLOS_ONE)

Lite skepsis är nog nyttig att bära med sig vid en genomgång av det här materialet, men den vetenskapliga kartläggningen av förändrade medvetandetillstånd är ju fortfarande i ett rätt tidigt skede (tycks det som, tar gärna emot källor från er andra!), så barnsjukdomar är väl att räkna med. Bäst vägledning fås antagligen av introspektion och uppmärksamhet på de egna upplevelserna vid olika tekniker.
Citera
2015-03-07, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljusljud
Så hur känns det nu när du släppt egot?

Du skriver att det var farligt, vad exakt menar du var farligt?

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag skulle också vilja veta vad som är farligt, om du vill berätta.

Det kan vara potentiellt mycket farligt och det kan potentiellt orsaka enormt lidande. Jag talar av egen erfarenhet, då jag fick en psykos/gränsande psykos.

Citat:
Ursprungligen postat av Esolcsid
Betyder ”nått förbi egots skyddsmurar” att bli egolös och hur vet du att det var just det som hände?

Nej, det betyder att man inser att mitt ego hör samman med vår skapares ego. Vi är alla en del av någonting större än varje enskilt ego. I grund och botten är din vilja densamma som Guds/Allahs/vår skapares/den högre maktens/... vilja.
Jag svarar din andra fråga med en motfråga, eftersom jag tror att den ger dig mer av en förklaring - hur vet du att du ställde din fråga?
Citera
2015-03-07, 10:56
Bannlyst
Citat:
Det kan vara potentiellt mycket farligt och det kan potentiellt orsaka enormt lidande. Jag talar av egen erfarenhet, då jag fick en psykos/gränsande psykos.

Nej, det betyder att man inser att mitt ego hör samman med vår skapares ego. Vi är alla en del av någonting större än varje enskilt ego. I grund och botten är din vilja densamma som Guds/Allahs/vår skapares/den högre maktens/... vilja.
Jag svarar din andra fråga med en motfråga, eftersom jag tror att den ger dig mer av en förklaring - hur vet du att du ställde din fråga?
det där är det larvigaste som finns...

kul för dig men om du inte kan uttrycka dig bättre än så...

du låter som alla andra "egodöda" männskor.

hur vet du att du... suck
Citera
2015-03-07, 16:09
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Farligt på vilket sätt? Att man kan få en psykos?
Citera
2015-03-07, 20:51
Medlem
Citat:

Går det att ge belägg för det här enskilda egot och Guds ego?
För jag ser inget ego någonstans.
Att jag ställde min fråga ser jag dock.
Citera
2015-03-08, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
det där är det larvigaste som finns...

kul för dig men om du inte kan uttrycka dig bättre än så...

du låter som alla andra "egodöda" männskor.

hur vet du att du... suck

Du är välkommen att ställa en fråga vars svar lättare skulle få dig att förstå. Tids nog kommer jag att publicera material som ger dig möjligheten att förstå.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Farligt på vilket sätt? Att man kan få en psykos?

Jag kan endast utgå ifrån mina erfarenheter och hörsägen. Jag blev inlagd för psykos/gränsande psykos. Psykos är det mest plågsamma du kan utsätta dig själv för. Enligt hörsägen finns det flertalet fall av självmord och mord-självmord.

Citat:
Ursprungligen postat av Esolcsid
Går det att ge belägg för det här enskilda egot och Guds ego?
För jag ser inget ego någonstans.
Att jag ställde min fråga ser jag dock.

Det är en förståelse som behövs. En logisk tankegång som jag kommer att delge i sinom tid. Det man ser och det som finns behöver inte nodvändigtvis överlappa. På samma sätt som du "ser" att du ställde din fråga, på samma sätt "ser" jag vad som hände mig. Mitt samlade jag öppnade porten mellan mig och Gud.
Citera
2015-03-08, 11:38
Medlem
Jag kan nämna det att det handlar inte om att ta död på sitt ego, tvärtom.
I slutändan handlar det om detta;

Citat:
Ta del av, och förstå, detta budskap,
för att på så sätt öppna porten mellan dig och Gud,
och därför till fullo vara en del av någonting större,
som förenar oss alla,
och i den förståelsen,
till fullo följa din metafysiska manifestation i ditt universa - ditt ego,
endast begränsad av din fysiska manifestation i detta universa - din kropp.

Denna port har jag nu öppnat,
och följer därför till fullo mitt ego,
endast begränsad av min kropp.

Och därmed känner jag en kärlek - en förståelse om alla egons lika värde,
till all existens - till allt levande, till allt dött, och till allt som kommande leva.
Senast redigerad av eddie-vedder 2015-03-08 kl. 12:35. Anledning: stavfel, tillägg, förtydligande
Citera
2015-03-08, 23:39
Medlem
Citat:
Det beror nog på hur man gör det. Om man lugnt och harmoniskt lär sig att släppa egot så är det inte farligt alls. Men om man på ett dramatiskt och skrämmande vis separeras från egot så kanske det kan ge en psykos om man har anlag för psykoser. Det finns dock inget lidande när egot är borta.
Citat:
Du använder fel termer men jag förstår vad du menar och jag håller med. Egot är en illusion, oavsett om man tror på en skapare eller inte.

Ditt medvetande = ditt högre jag = en del av allt som finns = kärlek = skaparen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in