Citat:
Begreppet egots död är diffust. Alla har olika syn på begreppet. Min syn är att tona ner på den jag tror jag är och inse att etiketterna bara är tankar som jag identifierar mig med. Kort och gott: den jag är, är skapad av tankar och dessa tankar skiftar, vilket gör att jag inte är något permanent, förutom den som identifierar sig med tankarna. Alla mår ju bra bra av att dra ned sin grad av narcissism (eller existentiell narcissism) något.
Det är ju inte det samma som det hjärndöda (egodöda?) försöket att helt undfly den. Vilket som alla andra strävanden efter "perfektion" enbart är en narcissistiskt impuls.
Det är ju inte det samma som det hjärndöda (egodöda?) försöket att helt undfly den. Vilket som alla andra strävanden efter "perfektion" enbart är en narcissistiskt impuls.
Egodöd behöver inte mystifieras som någon slags överdriven andlig religiös hokus pokus företeelse.
Som du säger, det skadar inte att dra ner på sin egen grad av narcissism, och sedan kan man försöka inleda en mer altruistisk livsstil. Jag kan dock inte, med min nuvarande kunskap, säga att altruism saknar ego. Jag mår bra av att hjälpa andra människor. Andra människor mår bra när jag hjälper dem. Alla mår bra.
Citat:
Kan vi inte börja med att fråga vad du menar med egodöd?1) Vad menar du?
2) mina vänner, studiekamrater och studierna.
3) jag hjälper mina kamrater så gott det går. jag vill att de i min närhet ska vara lyckliga. det är det som motiverar mig
3) ångest, som sagt.
Läs min ovanstående text så ser du MIN syn som skiljer sig från DIN syn, och säkerligen alla andras syn. Skillnad mellan dig och mig är att jag inte kommer att kalla din syn för irrlära. Jag accepterar den om den gör dig lycklig. Så länge du inte sprider runt DIN syn som sanningen, så skadar du ingen.