2014-12-08, 20:08
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Alla mår ju bra bra av att dra ned sin grad av narcissism (eller existentiell narcissism) något.

Det är ju inte det samma som det hjärndöda (egodöda?) försöket att helt undfly den. Vilket som alla andra strävanden efter "perfektion" enbart är en narcissistiskt impuls.
Begreppet egots död är diffust. Alla har olika syn på begreppet. Min syn är att tona ner på den jag tror jag är och inse att etiketterna bara är tankar som jag identifierar mig med. Kort och gott: den jag är, är skapad av tankar och dessa tankar skiftar, vilket gör att jag inte är något permanent, förutom den som identifierar sig med tankarna.

Egodöd behöver inte mystifieras som någon slags överdriven andlig religiös hokus pokus företeelse.
Som du säger, det skadar inte att dra ner på sin egen grad av narcissism, och sedan kan man försöka inleda en mer altruistisk livsstil. Jag kan dock inte, med min nuvarande kunskap, säga att altruism saknar ego. Jag mår bra av att hjälpa andra människor. Andra människor mår bra när jag hjälper dem. Alla mår bra.

Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
du är alltså "ego-död" med eller utan citatstecken. Vad kul att du hittat hit.

Ja, jag har en mängd frågor.

Hur gjorde du/ditt förra jag?

Vad får dig att gå upp på morgonen?

Gör du mycket för andra människor?

Vilka psykiska åkommor blev du av med när ditt ego dog?
Kan vi inte börja med att fråga vad du menar med egodöd?

1) Vad menar du?
2) mina vänner, studiekamrater och studierna.
3) jag hjälper mina kamrater så gott det går. jag vill att de i min närhet ska vara lyckliga. det är det som motiverar mig
3) ångest, som sagt.

Läs min ovanstående text så ser du MIN syn som skiljer sig från DIN syn, och säkerligen alla andras syn. Skillnad mellan dig och mig är att jag inte kommer att kalla din syn för irrlära. Jag accepterar den om den gör dig lycklig. Så länge du inte sprider runt DIN syn som sanningen, så skadar du ingen.
Citera
2014-12-08, 20:15
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Begreppet egots död är diffust. Alla har olika syn på begreppet. Min syn är att tona ner på den jag tror jag är och inse att etiketterna bara är tankar som jag identifierar mig med. Kort och gott: den jag är, är skapad av tankar och dessa tankar skiftar, vilket gör att jag inte är något permanent, förutom den som identifierar sig med tankarna.

Egodöd behöver inte mystifieras som någon slags överdriven andlig religiös hokus pokus företeelse.
Som du säger, det skadar inte att dra ner på sin egen grad av narcissism, och sedan kan man försöka inleda en mer altruistisk livsstil. Jag kan dock inte, med min nuvarande kunskap, säga att altruism saknar ego. Jag mår bra av att hjälpa andra människor. Andra människor mår bra när jag hjälper dem. Alla mår bra.

Självdistans är begreppet jag föredrar. Inte någon presumtiv och patetisk "egodöd".

Om "du" mår bra av att hjälpa andra, hur kan det vara egodöd? Egodöd är, per definition, när det inte existerar någon individuellt "jag" eller "du". Som vissa primitiva varelser t.ex., en amöba kan högst sannolikt inte känna någon njutning via altruism för den är "egodöd". Visst är amöban upplyst...
Citera
2014-12-08, 20:31
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Självdistans är begreppet jag föredrar. Inte någon presumtiv och patetisk "egodöd".
Jag gillar inte heller ordet "egodöd". Talar vi om den fysiska kroppen? Talar vi om tankar kring vem jag är? Nej och ja. Egodöd för min del handlar om tanke-jag. Och detta jag är inte permanent.

Citat:
Om "du" mår bra av att hjälpa andra, hur kan det vara egodöd?
Läs längst ner.

Citat:
Egodöd är, per definition, när det inte existerar någon individuellt "jag" eller "du". Som vissa primitiva varelser t.ex., en amöba kan högst sannolikt inte känna någon njutning via altruism för den är "egodöd". Visst är amöban upplyst...
Om det inte finns något jag, vem är då egodöd och upplyst? Upplysning och egodöd är inte permanenta tillstånd. Om någon påstår sig vara egodöd eller upplyst, så finns det ett ego. Ett JAG som är upplyst eller egodött.

Sedan är det intressant att jag hux flux är egodöd när jag aldrig har påstått det. TS:s kärna är att psykiska sjukdomar kan botas när man inser att man inte är sitt psyke. Det vill säga inser att man inte är tankarna.
Citera
2014-12-08, 20:37
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
TS:s kärna är att psykiska sjukdomar kan botas när man inser att man inte är sitt psyke. Det vill säga inser att man inte är tankarna.

Det är givetvis mindre problematiskt. Tankar är inte detsamma som den man upplever sig som, alltså någon slags identitet.

Tankar kommer och går. Jaget består
Citera
2014-12-08, 20:39
Bannlyst
Pendek; Topic är "egots död" om du missat det. Bekänner du dig inte som egodöd så är du knappast det som TS menar är boten på alla psykiska sjukdomar.

Jag säger inte att min 'lära' är sanningen utan Jesus ÄR sanningen. Det sade han själv. Han är min Gud och lever i evig tid.

Min tro på Gud är att han är allsmäktig. Ingen blir vare sig frisk eller sjuk utan hans godkännande.
Senast redigerad av saggeliten 2014-12-08 kl. 20:43.
Citera
2014-12-08, 20:45
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Pendek; Topic är "egots död" om du missat det. Bekänner du dig inte som egodöd så är du knappast det som TS menar är boten på alla psykiska sjukdomar.

Jag säger inte att min 'lära' är sanningen utan Jesus ÄR sanningen. Det sade han själv. Han är min Gud och lever i evig tid.

Min tro på Gud är att han är allsmäktig. Ingen blir vare sig frisk eller sjuk utan hans godkännande.

Kretin... Självdistans som sagt.
Citera
2014-12-08, 20:49
Bannlyst
Citat:
Kretin... Självdistans som sagt.
precis. Mina ögon är riktade åt HERREN! Universums skapare och världens frälsare.
Citera
2014-12-08, 20:50
Medlem
Varangians avatar
Citat:
precis. Mina ögon är riktade åt HERREN! Universums skapare och världens frälsare.

Lycka till med det.
Citera
2014-12-08, 21:05
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det är givetvis mindre problematiskt. Tankar är inte detsamma som den man upplever sig som, alltså någon slags identitet.

Tankar kommer och går. Jaget består

Fast vad är då detta jag? Om inte tankarna definierar det så finns ingen identifikation. Och där har vi "ego-döden", ingen identifikation. Jag är ingen. Jag är, men jag är oidentifierad, odefinierad. Jag är medvetande utan gräns, utan personlighet eftersom personligheter sätter gränser; det men inte detta.
Jag använder personligheten, jag är den inte. Jag kan byta personlighet. Men jag kan inte byta det som har personlighet. Vad är det? Mooji säger någonstans att när man tagit bort allt, alla tankar om vad man är, vad återstår? "That wich cant be gotten rid of remains." Jag är det.
Citera
2014-12-08, 21:13
Bannlyst
Citat:
Lycka till med det.
Det är enkelt. Han är i mitt hjärta och ska hämta mig från den här kroppen sen.

proconsul: du har torskat på Satan.

Det är Jesus som är medvetandet utan gräns. Det är han som ÄR. Han steg ner från himlen!

Citat:
Joh 8

”Ni hör hemma här nere, jag är ovanifrån. Ni tillhör denna världen, jag tillhör inte denna världen. 24Därför sade jag att ni skall dö i era synder. Ty om ni inte tror att jag är den jag är skall ni dö i era synder.” 25De frågade: ”Vem är du då?” Jesus svarade: ”Varför talar jag alls till er?
Citera
2014-12-08, 21:16
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Fast vad är då detta jag? Om inte tankarna definierar det så finns ingen identifikation. Och där har vi "ego-döden", ingen identifikation. Jag är ingen. Jag är, men jag är oidentifierad, odefinierad. Jag är medvetande utan gräns, utan personlighet eftersom personligheter sätter gränser; det men inte detta.
Jag använder personligheten, jag är den inte. Jag kan byta personlighet. Men jag kan inte byta det som har personlighet. Vad är det? Mooji säger någonstans att när man tagit bort allt, alla tankar om vad man är, vad återstår? "That wich cant be gotten rid of remains." Jag är det.

Alla människor har ett grundläggande "jag" med tillhörande kärnvärderingar. Alla tankar och fantasier är inte identiskt med detta. Alla människor kan få tankar om självdestruktivitet eller sadism, men de kommer och går. Man lever inte inte ut dem. Visst kan man även bryta mot ens kärnvärderingar, men sällan utan negativa konsekvenser för självupplevelsen.

"Mooji" kan suga min ***. Det är allt jag har att säga om saken.
Citera
2014-12-08, 21:27
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Alla människor har ett grundläggande "jag" med tillhörande kärnvärderingar. Alla tankar och fantasier är inte identiskt med detta. Alla människor kan få tankar om självdestruktivitet eller sadism, men de kommer och går. Man lever inte inte ut dem. Visst kan man även bryta mot ens kärnvärderingar, men sällan utan negativa konsekvenser för självupplevelsen.
Och det är detta "jag" som är en illusion. Det är detta vi TROR oss vara men som vi inte är. Detta "jag" är en slöja som döljer vad vi i grunden är. Du pratar om ett psykologiskt jag, ett jag med värderingar. Vårt grundläggande jag har inga värderingar, inga åsikter, ingen identifikation.
Men det är naturligtvis helt omöjligt att inse detta så länge slöjan är där. Jag bar den själv större delen av livet (hittills) så jag vet.

Citat:
"Mooji" kan suga min ***. Det är allt jag har att säga om saken.

Ok. Hur mycket har du lyssnat på honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in