Citat:
Ursprungligen postat av
JellyJansen
Frågan är absolut inte ointressant i sammanhanget. Det var för övrigt även du som drog in det hela i tråden. Det jag vill komma till är att den personliga själen är inget annat än egot. Eller hur? Hur kan då egot reinkarneras?
Mja, alltså, det började väl med den fete buddha som exempel på en upplyst person.....men ok.
Det finns egentligen för många definitioner på både själ och ego för att jag ska kunna hålla med eller bestrida eftersom jag inte känner till dina definitioner.
Mina referensramar ligger inom yogasystemet och jag ska ge min definition därifrån.
I samhadi, kontemplation, finns flera steg. I det fjärde steget finns bara "I-ness", man bara finns och man är inte medveten om något annat, kallat sa-asmita samadhi, vilket betyder "med ego".
I nästa steg, asamprajnata samadhi, finns inte egot kvar, här finns bara medvetande, consciousness.
Härifrån är individen helt och hållet "liberated", även om man finns i världen är man inte involverad i den. Världen är bara en skugga utan verklighet.
Dock finns det "awareness", det finns någon/något som är medvetet och som uppfattar.
Det är antagligen detta som inkarnerar, denna kärna av "uppmärksamhet" utan individuella egenskaper.