• 1
  • 2
2010-10-27, 06:37
Medlem
fernebos avatar
Ikväll så tar Uppdrag Granskning en närmare titt på Riksförbundet Hem och Skola och det här låter ju lite bisarrt:

Citat:
Riksförbundet Hem och Skola betalar dyrt för att få pengar insamlade.

Av de drygt 42 miljoner kronor förbundet fick in under två kampanjer i fjol gick nästan 34 miljoner till ett telemarketingföretag, visar en genomgång av Sveriges Televisions Uppdrag granskning.

Avtalet med telemarketingföretaget är inte bara väldigt dyrt för Hem och Skola, det är även väldigt långt och sträcker sig ända till 2027.

Låter som en jävligt dålig deal...

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...icle8025320.ab

Citat:
Många är beredda att öppna plånboken för en tryggare skolgång. Bara under förra året samlade förbundet in över 40 miljoner kronor för sin kamp mot mobbning och rökning bland unga.

Men de pengarna hamnar inte hos de lokala Hem och Skola-föreningarna. Uppdrag granskning har tagit del av intern bokföring som avslöjar att miljonerna till största delen istället går till säljbolaget Pool Media i Örebro.

Avtalet mellan Hem och Skola och Pool Media ger Pool Media 800 kronor av varje skänkt 1000-lapp.
- De får den delen som står i avtalet. Och avtalet är inget vi diskuterar med dig eller någon annan, säger Morgan Falk, vd på Pool Media.

Inte heller Hem och Skolas ordförande Ronny Kanstrup vill berätta om avtalets innehåll. Men bokföringen som Uppdrag granskning tagit del av visar att av de 42 miljoner som Pool Medias säljare drog in förra året hamnade nästan 34 miljoner i det egna bolaget.

Runt 80 procent av de skänkta bidragen försvann alltså på vägen.
- Ja, men det är omkostnader. Sponsorerna vill ju ha någon respons, så vi lägger ut deras logga och tack och sånt på Expressen, säger Ronny Kanstrup.
80 procent - tycker du att det är rimligt?
- Alla avtal kan diskuteras, men det är faktiskt så att vi får in de pengarna så vi klarar verksamheten med den målsättningen vi har, säger han.
Men om du ställer upp för en organisation och får reda på att 800 kronor av 1000-lappen försvinner direkt ? hade det varit okej för dig?
- Jag hade nog ifrågasatt det, det hade jag gjort, säger Ronny Kanstrup.

Hos Svensk Insamlingskontroll, som kontrollerar insamlingar åt bland annat BRIS och Rädda Barnen, gäller regeln att minst 75 procent av pengarna ska gå tillbaka till ändamålet.

Inte det omvända förhållandet som gäller för Hem och Skolas insamlingar.

http://svt.se/granskning
Citera
2010-10-27, 18:13
Medlem
De har man fått avvisa ett antal ggr. Första gången var det lite svårt ( jag har två barn i skolåldern), men sedan går det på rutin.
Citera
2010-10-27, 20:50
Medlem
Random-Walks avatar
Ser programmet just nu. Verkar ju helt sjukt. Det kommer bli ett jävla liv i media efter det här...
Citera
2010-10-27, 21:03
Medlem
Jaha... där dog dom.

Vilket företag vill synas tillsammans med Hem och Skola efter detta?
Citera
2010-10-27, 21:06
Medlem
svindlare!!
Citera
2010-10-27, 22:19
Medlem
Blev först inte så förvånad över att en sådan flumverksamhet skulle ha nåt fuffens för sig, men detta var fan bland det värsta jag sett. Vilken bubbla...

Skulle inte förvåna mig om det var ännu värre, vem fan skriver kontrakt på 20 år!? Jävligt skumt.
Senast redigerad av Schizoiden 2010-10-27 kl. 22:25.
Citera
2010-10-27, 22:53
Medlem
coldplays avatar
Fan vad gött.

Sätt dit idioterna på Pool Media.
Citera
2010-10-28, 02:57
Medlem
Bloodhounds avatar
Tyvärr finns det bara ett vettigt sätt om man vill skänka pengar till ideella föreningar. Autogiro med regelbunden månadsinbetalning. Att falla för telefonförsäljare och "kampanjer" är ett bra sätt att slänga en del av pengarna i sjön.

Sen är ju lokalföreningarna nyckeln till all verksamhet. Vilken "folkrörelse" eller ideell verksamhet är det som gått otroligt framåt de senaste åren? Sverok, som har som ideologi att trycka ut så mycket av pengarna som möjligt till lokalföreningar.

Fan vad sur man blir...
Citera
2010-10-28, 03:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av coldplay
Fan vad gött.

Sätt dit idioterna på Pool Media.

Felet är givetvis inte Pool Medias. Det ligger i sakens natur att ett företag vill göra så bra affärer som möjligt.
Däremot är det ju obegripligt att Hem och skola tillåter att 80 procent av deras pengar försvinner till ett kommersiellt företag. Man ska inte tillåta att ens varumärke blir buttfuckat på det sättet.
Herregud, det är ju Hem och skola som bör vara försäljningsvarumärket och därmed ta största delen av vinsten - kan man ju tycka.
Citera
2010-10-28, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schizoiden
Blev först inte så förvånad över att en sådan flumverksamhet skulle ha nåt fuffens för sig, men detta var fan bland det värsta jag sett. Vilken bubbla...

Skulle inte förvåna mig om det var ännu värre, vem fan skriver kontrakt på 20 år!? Jävligt skumt.

Trodde hela programmet var ett skämt när dom sa att kontraktet löpte till 2027 Kunde inte tro det för han smilade när han sa det också ordförande idioten.
Den som skrev det kontraktet lär ju ha fått ett antal mille annars är man ju inte normal i huvudet.

Skandal!!!nu måste dom leta upp folk som inte sett uppdrag granskning och tyvärr kommer dom alltid hitta några så den där idiot VD:n och hans invalida son på Poolmedia kommer tyvärr gotta sig hela vägen till banken
Citera
2010-10-28, 11:56
Medlem
biljons avatar
Undrar vem som har initierat samarbetet mellan Pool Media och hem och Skola, jag tippar på Pool Media.
Det är ett ganska smart upplägg att ta en gammal avdankad folkrörelse med väldigt stort förtroendekapital och tjäna pengar på deras namn. Målgruppen är ju företagare där de flesta ägarna bör ligga runt 40-50 års ålder. När dessa var unga var Hem och Skola en rörelse med mycket att säga till om, förtroendet var på topp.

Frågan är vad det finns för andra liknande organisationer som kan utnyttjas på samma sätt, kanske En rökfri generation eller något annat som var stort på 80-talet. Finns nog snabba, stora pengar att tjäna för den som inte har några skrupler.
Citera
2010-10-28, 12:16
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Undrar vem som har initierat samarbetet mellan Pool Media och hem och Skola, jag tippar på Pool Media.
Det är ett ganska smart upplägg att ta en gammal avdankad folkrörelse med väldigt stort förtroendekapital och tjäna pengar på deras namn. Målgruppen är ju företagare där de flesta ägarna bör ligga runt 40-50 års ålder. När dessa var unga var Hem och Skola en rörelse med mycket att säga till om, förtroendet var på topp.

Frågan är vad det finns för andra liknande organisationer som kan utnyttjas på samma sätt, kanske En rökfri generation eller något annat som var stort på 80-talet. Finns nog snabba, stora pengar att tjäna för den som inte har några skrupler.
Jag trodde inte ens att Hem och Skola fortfarande finns kvar innan jag hittade denna tråden. De få jag läst som har skrivit något om Hem och Skola nu för tiden är medelålders personer och äldre. Så jag förstår att H & S var stora förr i tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in