Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-19, 14:14
  #265
Medlem
Blodigprutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwaalgeudat
Jo har provat som Grekisk adel i Byzantium, men det har aldrig gått så bra.
Det jävligaste med HRE är att Charlmange dog långt innan han hann göra nå vettigt, det var hans barnbarns barn eller nå som skapade HRE. Sen vette fan vad som hände riktigt. Har varit upptagen att stånga mig blodig mot mongolfolken i öst, som för kanske 150år sen ägde stor delar av Sverige, Norge, Finland och Danmark. Så mellan dom krigen samt att bränna ner Rom några gånger så har HRE passat på, dom har till och med varit i ganska många krig mot Byzanterna. En sneaky djävel den där HRE. Det är alltid roligt att spela som en galen viking som plundrar och härjar som en vilde, enklaste sättet att få ihop lite guld.

Sist jag var i indirekt krig mot HRE så pumpade den fan ut 50k trupper som bokstavligen knullade sönder Danmark för gott.
Men ja, måste nog konvertera dock, kanske skulle välja Tengri, alliera mig med hästfolken och spöa skiten ur HRE. Annars väntar nog den dagen då HRE, ERE samt alla andra kristna får för sig att spöa skiten ur mig och mina 25k trupper. Måste ta itu med djävlarna i Norge innan.

Norge är nog min största nemesis i CK/EU, slutar alltid med ond bråd död och dom är alltid inblandade.
Som den gången jag körde som Japan i EU, hamnar i storkrig mot Ryssland som självklart var allierad med Norge, som kommer hela vägen till Japan och ockuperar rubbet.
Har spelat så mycket med CK2+ att jag inte längre kan spela vanilla, så för mig är den modden ett måste. Väntar själv med spänning på nästa expansion.

Det du skulle kunna göra är ju att konvertera till katolicismen, samtidigt att följa asatron hemligt (om du har Monks and Mystics). Sedan svära trohet till HRE kejsaren för att sedan antingen försöka bli kejsare själv eller förstöra riket inifrån vilket oftast brukar kunna gå. Sedan när tiden är inne och du är kejsare/riket har fallit samman så kan du erkänna din asatro och återgå till att plundra och arbeta mot en reformation .

Vet för övrigt inte om du följer så kallade "dev diaries" (Paradox skriver lite om vad som komma skall) men dem släppte en ny idag och dem har fortfarande inte avslöjat vad nästa expansion ska handla om, istället skrev dem bara att dem ska uppdatera provinserna kring dem baltiska staterna . Blev lite besviken då jag känner att jag vill ha nästa expansion så snabbt som möjligt. Har aldrig ens kört där nere med Romuva religionen men det kanske är kul?
Citera
2018-03-14, 02:43
  #266
Medlem
nousernameneededs avatar
Några som lirar CK2 här inne som skulle vilja köra?
Citera
2018-08-28, 21:44
  #267
Medlem
Krongjorts avatar

Lite sent ute men såg det här spelet på youtube. Verkar riktigt trevligt, som en mer, mycket mer, utvecklad Medieval 2 som man körde en gång i tiden. Tänkte slå till, men såg sedan att det kostar ungefär 3000 kronor med alla DLC, så blir pass tyvärr, åtminstone på köp.

Du som spelar kanske kan berätta om det är någon form av internet som krävs för att kunna spela? Alltså ifall man kan ladda ner spelet via torrent eller så, inklusive DLC, för att kunna spela, eller om man måste vara uppkopplad och således går det inte alls?
Citera
2018-08-28, 21:53
  #268
Medlem
Nightsorrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krongjort
Lite sent ute men såg det här spelet på youtube. Verkar riktigt trevligt, som en mer, mycket mer, utvecklad Medieval 2 som man körde en gång i tiden. Tänkte slå till, men såg sedan att det kostar ungefär 3000 kronor med alla DLC, så blir pass tyvärr, åtminstone på köp.

Du som spelar kanske kan berätta om det är någon form av internet som krävs för att kunna spela? Alltså ifall man kan ladda ner spelet via torrent eller så, inklusive DLC, för att kunna spela, eller om man måste vara uppkopplad och således går det inte alls?

Det krävs inte något internet för att spela, så det skall nog gå o lösa med en torrent.
Ja, det finns en hel del DLC till det, är lite av Paradox's signum. Hade turen själv att kunna skaffa majoriteten av DLC:na i en bundle, men det är ganska avskräckande att se just hur mycket alla kostar sammanlagt.
Citera
2018-08-28, 22:05
  #269
Medlem
Krongjorts avatar

Tack så mycket för information och snabbt svar. Har inte laddat ner något spel på många år, men i detta läge så känns det som enda möjligheten att ens testa spelet. Skulle förvisso inte köpa ett spel för denna summa, hur bra det än må vara, vilket Paradox borde förstå gör deras marknad mycket mindre.

Hade spelet gått för kanske 900 inklusive alla DLC, vilket många spel gör i dagsläget när man lägger till expansioner och dylikt, så kanske det kunde varit värt. Funderar i detta nu på hur mycket Paradox kunde tjänat långsiktigt på att inte vara girigbukar kortsiktigt. Nåväl, ska se om man hittar en torrent och pröva spelet när man har lite tid över.

Tack förresten för att du påpekade att det vara Paradox också, lägger dessa i listan tillsammans med Ubisoft och EA för bolag som man, minst sagt, behöver se över extra noga innan man köper något av, eller rentav bojkottar. Antar med din formulering att detta inte är det enda spelet de gjort samma sak med, när du kallar det för deras signum. Blir dessutom svårt att med gott samvete stödja en verksamhet som arbetar på det sättet konsekvent.
Citera
2018-08-28, 22:33
  #270
Medlem
Forzos avatar
Grejen med Paradox och DLC är att man inte behöver ha alla. Oftast finns det några stycken som räknas som måsten men sen är resten valfria utifrån vad man personligen är intresserad av, är du tex inte sugen på att spela som muslimer i CK2 behöver du inte köpa Sword of Islam DLCn. Mycket DLC är även helt kosmetiska, tex skins och ny musik.

Här hittade jag en rätt bra genomgång av all DLC som ändrar gameplay i CK2. https://www.strategygamer.com/articl...-buying-guide/
Citera
2018-08-28, 23:36
  #271
Medlem
Krongjorts avatar

Tack ska kolla in där. Det som var lite synd, eller hur man nu ska uttrycka det, är att som det förståtts så är man utesluten från en hel del strategier också, om man inte har alla DLC. Tydligen, rätta om det är fel, så kan det vara bra i spelet att byta religion för staten man spelar med, beroende på omständigheter, vilket då inte är möjligt på samma sätt om man inte betalt för detta?

Kosmetisk DLC är inte hela världen förstås, men om det är strategier man går miste om, men även såklart nationer, så blir det lite tråkigt. I medieval 2 kunde man låsa upp alla nationer genom att klara kampanjen eller alternativt ändra lite text i en fil om man inte missminner. Att kunna köpa legosoldater kan vara extremt viktigt ibland, om man då inte tillåts detta för att området man är i, inte tillhandahåller enheterna, på grund av att man inte betalat med riktiga pengar, är det skit.

Blir lite spekulation men ska söka upp mer information till att börja med åtminstone, samt antagligen söka fram en torrent. Om man då känner att det kan vara värt att lägga runt 900, vilket det kunde vara värt, kan man göra det då efteråt istället, när man ser vad man faktiskt får för pengarna. Ursäkta om det låter cyniskt, så trött på att bli utsugen på pengar, eller att det skulle vara acceptabelt, bara för att man gillar att koppla av med lite datorspel ibland.
__________________
Senast redigerad av Krongjort 2018-08-28 kl. 23:39.
Citera
2018-08-29, 11:53
  #272
Medlem
Forzos avatar
Visst ja, värt att tillägga är att Paradox själva delar upp sitt extramaterial i Expansioner och DLC. Expansionerna är stora och ändrar ofta gameplay ganska mycket, mer som expansioner till spel var förr i tiden. DLC å andra sidan är mest smågrejer som inte ändrar särskilt mycket.

Nu har jag inte kört så jättemycket CK2, men har kört en hel del av Paradox andra spel. Men jag skulle ändå rekommendera att du skaffar grundspelet och kör det helt rent någon eller några gånger först istället för att ösa på med alla expansioner och DLC på en gång. Spelet är tillräckligt komplicerat och förvirrande i början ändå... Brant inlärningskurva men helt klart värt det om man gillar strategi
Citera
2018-08-29, 15:12
  #273
Medlem
Nightsorrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krongjort
Kosmetisk DLC är inte hela världen förstås, men om det är strategier man går miste om, men även såklart nationer, så blir det lite tråkigt. I medieval 2 kunde man låsa upp alla nationer genom att klara kampanjen eller alternativt ändra lite text i en fil om man inte missminner. Att kunna köpa legosoldater kan vara extremt viktigt ibland, om man då inte tillåts detta för att området man är i, inte tillhandahåller enheterna, på grund av att man inte betalat med riktiga pengar, är det skit.

Blir lite spekulation men ska söka upp mer information till att börja med åtminstone, samt antagligen söka fram en torrent. Om man då känner att det kan vara värt att lägga runt 900, vilket det kunde vara värt, kan man göra det då efteråt istället, när man ser vad man faktiskt får för pengarna. Ursäkta om det låter cyniskt, så trött på att bli utsugen på pengar, eller att det skulle vara acceptabelt, bara för att man gillar att koppla av med lite datorspel ibland.

Jag förstår helt klart hur du tänker, och du har i alla fall delvis rätt. Jag skulle i och för sig säga att bara grundspelet är, eller i alla fall känns, "feature complete". Men ja, det blir ju lite begränsande, framförallt då man kan se de andra strategierna även om man inte kan nyttja dem själv. Och jag får medge att jag skulle nog ha svårt att gå tillbaks att spela det utan alla DLC, även om jag anser att bara grundspelet är jävligt bra i sig.
Citera
2018-10-25, 23:09
  #274
Medlem
Hyddan92s avatar
Är det någon som vet om man kan ändra sin inofficiella religion om man är secret någonting?

Jag är officiellt Miafysit och secret shia, jag vill fortsätta vara secret shia men bli officiellt Nestorian.
Att skaffa mig en Nestoriansk liege är en omöjlighet.

Någon som vet om det går utan att ge upp min hemliga religion?
Citera
2018-12-04, 21:55
  #275
Medlem
Mackan52s avatar
Har nyligen gett mig in i det här spelet, köpte det tidigare för att jag sett några "let's plays" som fick spelet att se fränt ut men av nån anledning ville det inte fungera. När den laddade "flags" så fick hela spelet en jävla error och kraschade.

Mycket tråkigt, spelet lades på hyllan men nu när spelet ganska nyligen patchades så beslutade jag mig för att prova igen och se på fan, skiten fungerade

Vad gör jag då? Jo självklart spelar jag som en skånsk greve med min egen dynasti, inte bara för att jag vill "börja från noll" utan även för att om man vill lära sig allt om Paradoxs avancerade strategispel så är det bäst att börja smått.

Men när man börjar "smått" som en lokal greve finns det inte så mycket att göra, jag skaffade mig en fru och vi fick en son och annekterade Bornholm, men vad gör man sen då

Jo, jag kom fram till att min dynasti är rätt liten och för att åtgärda detta så behöver jag ungar, en jävla massa ungar. Således ställde jag mig framför en dåtida spegel, blickade ner på mitt kön och sade

"Ok pågen. Det är du och jag mot hela världen. Det finns en jävla massa kvinnor mellan Södra Norge, Östra Sverige och Västra Danmark, gifta och ogifta. Vi kan inte lägra dem alla men vi ska fanimej försöka! Stå givakt om du håller med!" Givetvis reste han sig inför prövningen.

Inte nog med att jag importerade ett par lågfödda men välbyggda (med rätt "traits") kvinnfolk till mitt hov (vet inte alls hur min greve förklarade detta för sin fru) och tog dessa som "älskare" för att pumpa ut en massa barn utan jag instiftade även mitt eget personliga "korståg" att sprida min säd över hela Skandinavien. Kungar, hertigar och grevar, lås in era fruar och döttrar för Skånes greve är på jakt

Dock har detta nog slagit lite bakut, har nu nio "officiella" avkomlingar (fem söner och fyra döttrar) varav en, min första son som är gift med Danmarks drottning (som jag även lägrar själv) har precis förklarat krig mot sin egen fru för att bli absolut regent över Danmark och en av mina bastarder som blivit till från min importerade Nord-Turkiska älskare har nu tagit makten över Bronholm!

Och det är bara de mest och absolut pressande av mina problem! Adelsmän i Sverige, Norge och Danmark blänger just nu ganska ilsket på mig både för att barnen deras fruar fött ser suspekt bekanta ut och för att deras legitima sjuttonåriga döttrar verkar uppskatta att "diskutera poesi och whatever" utom synhåll med den 47-åriga greven från Skåne.

Är jag kanske lite för ambitiös?
Citera
2018-12-04, 22:00
  #276
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Har nyligen gett mig in i det här spelet, köpte det tidigare för att jag sett några "let's plays" som fick spelet att se fränt ut men av nån anledning ville det inte fungera. När den laddade "flags" så fick hela spelet en jävla error och kraschade.

Mycket tråkigt, spelet lades på hyllan men nu när spelet ganska nyligen patchades så beslutade jag mig för att prova igen och se på fan, skiten fungerade

Vad gör jag då? Jo självklart spelar jag som en skånsk greve med min egen dynasti, inte bara för att jag vill "börja från noll" utan även för att om man vill lära sig allt om Paradoxs avancerade strategispel så är det bäst att börja smått.

Men när man börjar "smått" som en lokal greve finns det inte så mycket att göra, jag skaffade mig en fru och vi fick en son och annekterade Bornholm, men vad gör man sen då

Jo, jag kom fram till att min dynasti är rätt liten och för att åtgärda detta så behöver jag ungar, en jävla massa ungar. Således ställde jag mig framför en dåtida spegel, blickade ner på mitt kön och sade

"Ok pågen. Det är du och jag mot hela världen. Det finns en jävla massa kvinnor mellan Södra Norge, Östra Sverige och Västra Danmark, gifta och ogifta. Vi kan inte lägra dem alla men vi ska fanimej försöka! Stå givakt om du håller med!" Givetvis reste han sig inför prövningen.

Inte nog med att jag importerade ett par lågfödda men välbyggda (med rätt "traits") kvinnfolk till mitt hov (vet inte alls hur min greve förklarade detta för sin fru) och tog dessa som "älskare" för att pumpa ut en massa barn utan jag instiftade även mitt eget personliga "korståg" att sprida min säd över hela Skandinavien. Kungar, hertigar och grevar, lås in era fruar och döttrar för Skånes greve är på jakt

Dock har detta nog slagit lite bakut, har nu nio "officiella" avkomlingar (fem söner och fyra döttrar) varav en, min första son som är gift med Danmarks drottning (som jag även lägrar själv) har precis förklarat krig mot sin egen fru för att bli absolut regent över Danmark och en av mina bastarder som blivit till från min importerade Nord-Turkiska älskare har nu tagit makten över Bronholm!

Och det är bara de mest och absolut pressande av mina problem! Adelsmän i Sverige, Norge och Danmark blänger just nu ganska ilsket på mig både för att barnen deras fruar fött ser suspekt bekanta ut och för att deras legitima sjuttonåriga döttrar verkar uppskatta att "diskutera poesi och whatever" utom synhåll med den 47-åriga greven från Skåne.

Är jag kanske lite för ambitiös?

De måste bli mera incest.

Och expel the jews.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback